|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Biltema er lagd for mennJepp, både menn og kvinner sladrer, baksnakker og lager drama, de gjør det bare på litt forskjellige måter. Toneleie er ett av dem, og så synes jeg at damer "stikker" mer, men det kan hende at det bare er fordi jeg bare har opplevd å bli stukket av damer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Biltema er lagd for mennJeg opplevde en gang å få en ny sjef som startet første ledermøte med å si: ja dette skal bli gøy- bare damer og sykepleiere attpåtil.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Biltema er lagd for mennJa, og jeg lurer litt på hvordan det er mulig å ikke bli ihvertfall lettere irritert når folk sier sånt. Min erfaring er at de fleste damer som ler med av slikt, kjenner seg nok igjen i stereotypiene at de ikke føler på det selv, men det gjelder sikkert ikke alle. Kanskje noen her kan si noe om det? Hva er det som gjør at dere ikke ser på slike holdninger som problematiske? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Biltema er lagd for menn
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nei, ikke så veldig, egentlig. Det virker ikke som om du er en av dem jeg sikter til (ut ifra hva du skriver over her). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
awesom
|
Skulle jeg blitt lettere irritert hver gang folk gjør og sier ting jeg selv mener er litt på viddene så hadde jeg vært en særdeles mutt og iritert person. Jeg tror sjeldent at en slik respons som HI har fått her i denne tråden er det som skal til for å fremme holdningsendringer. Jeg tenker det er bedre måte å fortelle at man ikke er enige en å være krass og sint.
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Fordi jeg er trygg nok på å vite hva jeg kan og har mulighet til, og derfor ikke føler behov for å bevise noe. Ja jeg vet at kvinner kan gjøre/interessere seg for/jobbe med/klare alt menn gjør, og motsatt. At jeg velger å ikke gjøre noe/interessere meg for noe handler om personlighet, bedagelighet og/eller latskap, og ikke det at jeg er kvinne. At mine valg/holdninger da av og til sammenfaller med et stereotypisk kvinnesyn, får så være. Jeg føler ikke noe ansvar for å være mer enn den jeg er, og da passer man noen ganger i båsen, og noen ganger ikke. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Dette skjønner jeg ikke helt? Mener du at det er bare folk som ikke er trygge på hvem de er og hva de kan som reagerer på stereotypifisering?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
De fleste reagerer jo sterkest følesesmessig på hva de har et personlig forhold til. (I parantes bemerket: Dette er jo ett av problemene knyttet til miljøvern, folk har generelt sett ikke så følelsesladet forhold til miljø - enda)
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Sv: Biltema er lagd for mennDet jeg dog kan reagere på er mer forventninger til meg ut fra kjønn, mer enn begrensninger. Jeg vet ikke om det helt passer inn, men er det eneste som slår meg. Sist redigert av Dronningen : 13-05-13 kl 15:34. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
Jeg har sikkert vært heldig, men jeg har aldri opplevd begrensninger ut fra kjønn. Jeg blir derfor ikke veldig provosert om i møte med stereotypifisering - i alle fall ikke rettet mot voksne. Nettopp fordi man kjenner til det mangfolk mennesker som er, og ser at folk lever sitt liv ut fra dette uansett. Jeg antar jeg i mitt liv og virke både bekrefter og avkrefter myter.
Hvorfor skal jeg bli provosert av at noen tror noe om meg ut fra kjønn? Hva vet de vel om meg? Det kan stemme, eller det kan ikke stemme. De må uansett bli kjent med meg for å finne det ut, og som med de fleste andre så er man jo et sammensurium av både det ene og det andre. Sist redigert av Dronningen : 13-05-13 kl 15:33. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Den første setningen din synes jeg er merkelig, fordi jeg oppfatter deg som at du mener at de som reagerer på disse tingene ikke er "trygge på seg selv" og "føler for å bevise noe". Det synes jeg er en merkelig slutning å trekke. Har jeg misforstått, eller er det slik du tror det er? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Biltema er lagd for mennDet lurer jeg også på.
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Biltema er lagd for mennToern skulle i jentebursdag forleden dag. Hans resonnement for gaveinnkjøp er som følger: "Jeg liker ikke dukker, rosa og zhuzhupets. Mottaker er ei jente, ergo må hun like de greiene jeg ikke liker. Vi kjøper zhuzhupets-prinsessegreier".
|
|
|
#15 |
|
Sv: Biltema er lagd for mennGrunnen til at jeg ikke synes sånt er morsomt er fordi jeg ikke kjenner meg igjen i det (og derfor synes det er begrensende, dermed alvorlig, og enda mindre morsomt). Det morsomme i dette er vel basert på at det er litt gjenkjennende, mens i mitt hode er det bare merkelig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg kjenner meg heller igjen igjen i hovedinnleggets "problemstilling" (jeg synes det er veldig greit å ha esker og hauger med muttere og skruer tilgjengelig, og kjøper helst i kvanta), men klarer ikke å automatisk synes at utsagnet til HI blir "begrensende, alvorlig, og enda mindre morsomt", for å sitere deg. Jeg synes man kan tillate seg å fleipe med menn og kvinner som grupper, i hvert fall så lenge det kun er snakk om skruer og muttere. Jeg liker ikke å bli satt i begrensende, alvorlige og mindre morsomme båser, men dette synes jeg heller mot den ufarlige båssettingen, og jeg tillater meg derfor å flire litt (selv om HIs innlegg muligens kunne hatt litt mer snev av glimt i øyet og selvironi for å være helt ufarlig). |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Off the map.
|
Der fikk du sagt akkurat det jeg tenker.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Men her er jo det som jeg mener er problemet med fordommer mot kvinner, at dersom man reagerer, så nøyer ikke de som ikke blir sure seg med å la være å bli sure, man retter faktisk mer kritikk mot de som reagerer enn den som kom med utsagnet.
|
|
|
#19 |
|
Off the map.
|
For min del er det ikke kritikk mot kritikken, men en forklaring på hvorfor jeg ikke kritiserer HI. Jeg synes det var et harmløst hjertesukk og forstår ikke hvorfor noen skal gå i skyttergravene av det, selv om de selvsagt har rett til å si fra om de reagerer på det.
|
|
|
#20 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Biltema er lagd for mennEsme, jeg er med på det prinsipielle i det du sier, men har erfart at det (kanskje dessverre) i større grad gagner (kvinne)saken å la lista for hva man reagerer negativt på ligge litt lavere enn hva man ideelt sett kunne tenke seg å gjøre, og gjerne krydre med selvironi og humør. Og kanskje heller legge inn de tunge skytsene der behovet for reaksjoner er større. |
|
|
|
![]() |
|
|