|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skolevesker til 11000
Jeg er helt enig i at de offentlig uttalte fordommene rammer vestkanten mest, mens det er mer systemfordommer som rammer østkanten. Og det gjør jo noe med en, å alltd få høre at andre ikke kunne tenke seg å bo der, at skolene aldri har mulighet til å ha noe tilbud utover standarden, det er der alle rus/psykiatri/asylinstitusjoner blir lagt osv. Og jeg tror nok at vestkantens fordommer mot østkanten får større spillerom i lukkede rom, de er bare godt nok oppdratt til å ikke si det offentlig.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skolevesker til 11000Vianne Rocher: Akkurat det med at vi etablerer oss senere tror jeg er en av de tingene jeg er redd baner vei for Luksusfellen. Ungene våre har aldri sett oss nyetablerte og blakke. De har sett oss leve komfortabelt, med god økonomi. Tross alle mine war stories om min første leilighet (uten bad! Do i oppgangen!), der jeg endevendte leiligheten etter tomflasker og småpenger for å ha råd til middag, så blir det jo bare historier. De ANER virkelig ikke noe om å snu hver krone. Og de kommer ut i livet og stinker på å være nyetablerte. Det er jo ikke uten grunn at det er ungdommer som øker mest i statistikken over inkassogjeld og forbrukslån.
|
|
|
#3 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Skolevesker til 11000Men det at man har god råd, romslig bolig og råd til fine ferier og mye annet trenger da ikke bety at man kjøper masse stash, merkeklær, tekniske duppeditter ++ til ungene? Jeg synes det blir litt som med de som har servicenivå 24/7 og unnskylder det med at hehe, vi har jo bare henne. ( |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Sv: Skolevesker til 11000Ang øst/vest diskusjonen synes jeg faktisk det også er et problem at øst konsekvent omtales som Groruddalen, antagelig fordi jeg selv bor på østkanten, men ikke i Groruddalen. Og det er ikke fordi det er viktig for meg at jeg IKKE bor i Groruddalen, men fordi jeg rett og slett ikke gjør det - men jeg bor på østkanten. Groruddalen er mangfoldig - og østkanten i Oslo er enda mer mangfoldig, fordi den innebefatter enda mer enn Groruddalen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må bare ile til å si at selv om jeg brukte Groruddalen spesielt som eksempel når jeg kommenterte øst/vest-"problematikken" i denne tråden, mener jeg ikke det som ensbetydende for østkanten generelt. Men jeg bruker det i min argumentasjon fordi det er det området jeg kan noe som helst om (hvor lite det nå er). Jeg er definitivt enig i at østkanten er VELDIG mye mer enn bare Groruddalen.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolevesker til 11000Da jeg studerte i Bergen syntes vi vi flottet oss når vi gikk på teater en gang i blant og kino. Det var ikke rom for de store utskeielsene akkurat.
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
Jeg husker fremdeles hvor råflott jeg følte meg den gangen jeg kjøpte meg en Helly Hansen fleecejakke. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Ja, jeg har ikke jakke til 6000-70000 kr i alle fall. Min vinterjakke i år er kjøpt på salg til ca 1100 kr før jul. Det synes jeg var en passelig sum. Den har holdt meg varm og god og er grei å se på. Men jeg ser jo at flere av foreldrene i nabolaget har CG jakker.
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Skolevesker til 11000Jeg er hjertens enig i alt Apan sier her. Hun får sagt det jeg prøvde å få fram. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Skolevesker til 11000Om dette fenomenet (eller var det problemet?) finnes i øst eller vest, og både før og nå kommer vi vel aldri helt til å enes om. Men det har stått mye om unge og økonomi i pressen de siste par år, og hvordan kredittgjeld og betalingsanmerkninger i aldersgruppen 18-25 år har skutt i været. Statens institutt for forbruksforskning støtter direktøren i Norges Kreditor-forbund som har sagt bland annet dette:
Og det kan vel sies og være et problem som har utviklet seg i negativ retning for dagens unge. Man snakker om at personlig økonomi må inn i skolen, men det fritar vel ikke foreldre fra å lære barna et og annet om emnet også. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Skolevesker til 11000Det finnes da kvalitetsjakker til 2000 kr og.
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Ikke sant. 7000 (eller var det mer nå?) er i mine øyne en så hinsides pris at ingen kvalitet i verden kan forsvare den.
|
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja, men man må ikke å dra med ungene på salg for å lære dem om økonomi. Det eneste saliggjørende er ikke billigkjedene, altså. Man kan lære dem om gode prioriteringer selv om man handler merkeklær og gir ungene iPhone. Det handler om å gi et nyansert bilde av ting, tenker jeg. "Du kan godt ønske deg den, men da får du ikke sånn eller slik. Vi har ikke råd/lyst/whatever til begge deler" f.eks.
Ja, mitt poeng var vel mer "En svale gjør ingen sommer". Et enkelt plagg, en veske, er ikke det som gjør ungene dine til luksusfellenmat. Og det er jo klart at du har et poeng når man ser på inkassogjeld og forbrukslån. Men om det er "oslo-vest-gjengen" med Mulberryvesker som er de som trekker opp den statistikken er vel heller tvilsomt?
Men at du synes det er en latterlig prioritering, betyr jo ikke at fjortisen din ser likt på det? Jeg tror dere som tror at dere kan handle på salg og installere fornuftige verdier i ungene deres og på den måten styre unna slike dilemma kommer til å måtte svelge kameler. Og de fleste av dere kommer til å si ja til det også. Det er ingen som vil at deres unge skal være den som skiller seg ut (i negativ forstand) fordi man skal statuere et eksempel om at "her i huset synes vi merkeklær er latterlig!".
|
|
|
#14 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Skolevesker til 11000Come on... Fjortisene ønsker seg ikke CG fordi det er så sinnsykt god kvalitet, altså. Ikke fordi de skal overvintre ute heller. I den alderen er det minimalt med frivillig uteaktivitet, altså. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
~~~~~~~
|
Jeg regner med at du har barn i den alderen eller er lærer til elever i den alderen siden du så bastant kan komme med en slik påstand.
|
|
|
#16 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg har to barn i den alderen, og har vært lærer på vgs i 11 år, ja. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Endelig mamma
Nei ikke nødvendigvis, men det er jo slikt som foreldre er opptatte av, og som de fleste her beviser i stort monn er jo foreldre opptatt av hva barna har på seg de også. Så hvis man nå lar barna sine få et dyrt moteprodukt (en sjelden gang?), så er det jo ikke noen bakdel at det faktisk er en varm jakke av en kvalitet som holder en stund...?
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
En varm jakke av god kvalitet må ikke koste 7 000. Og ikke få meg til å tro at ungdommer bruker samme jakke år etter år.
|
|
|
#19 |
|
Endelig mamma
Jeg sier ikke at en varm jakke må koste 7000 kroner. Snakk om å vri på det jeg sier.
|
|
|
#20 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Skolevesker til 11000Svaret mitt var ikke bare til deg, Njulaif. Men i prinsippet mener jeg det er sløseri og oppfordring til merkepress å gi ungene så dyre plagg. Greit nok hvis det er en svært sjelden gang, men pleier det å være det? Får en CG-jakke, så maser de andre om det. Unger og ungdom vokser i høyde og bredde, i rykk og napp, så jeg synes veldig dyre plagg er unødvendig, særlig med tanke på solidarisk ansvar og at man faktisk ikke kan forsvare en pris på 6-7000 med kvalitet og varme.
|
![]() |
|
|