|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem
Vel, vi har aldri prøvd disse "billige" maskinene med innebygget kvern, men vi synes det er mystisk at de kan være så billige. Man må ut med 2500,- for en god kaffekvern og det dobbelte av det for en skikkelig kaffemaskin så hvordan kan disse maskinene være så billige og samtidig lage god kaffe? Vi kjøper det ikke, men vi liker ikke tassimo heller så vi er kanskje litt zpesielle. Dessuten er 3000,- mye for oss. Vi har kjøpt sofa på avbetaling hos bohus over tre år og den er ikke engang spesielt dyr i sofaverden, men sofa må man jo ha.
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Da er det ikke logisk at dere prioriterer kaffe i kapsler altså; det er sinnsvakt dyrt i lengden. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Helt på sidelinjen, men fra et økonomisk perspektiv, så må jeg si jeg stusser på dette. Avbetaling er jo dyrt? Og det er greit å ha en sofa, men de gis jo også bort på finn.no?
|
|
|
|
#4 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man får en god kaffekvern til langt mindre enn 2500,-. Man kan også kjøpe en manuell kvern med skikkelig kvernverk, det blir enda billigere. En kollega av meg byttet ut kverna på sin bestemors gamle håndkvern med en ny han kjøpte på ebay til et par hundrelapper. Han er kaffenerd nok til å brenne sin egen kaffe, så jeg antar den kverner godt nok når han er fornøyd med den. Det må altså ikke være så dyrt for en god kvern. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg hadde kaffemaskinen som kvernet bønner den gang da jeg bodde sammen med en som drakk masse kaffe. Nå bor jeg sammen med meg som drikket te og har en kapselmaskin (tassimo) som jeg lager kaffe til gjester. Selv bruker jeg den til å varme vann med.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#7 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg kjøper ikke argumentet om at det er dyrt med kaffekvern integrert. Den jeg har koster under 3000 kr og kaffen er mye mye billigere når man kjøper bønner enn kapsler, så det jevner seg fort ut.
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Vår kostet 1700 og var julegaven vår i fjor. Jeg tviler på at gode kaffebønner er så veldig mye billigere. Vi betaler en 50 lapp for 16 porsjoner. Jeg tror ikke du får så veldig mange fler porsjoner hvis du kjøper bønner - eller det finnes sikkert billige kaffebønner, men vi hadde en arvet gaggia før og brukte ikke noe mindre penger på kaffen da.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Vår Nespresso U kostet 799 kr. Da fikk vi 300 "tilbake" til å handle kapsler for. Og med et forbruk på 4 kapsler pr mnd, så klarer vi oss nok en stund.
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemEn skikkelig god kaffekvern koster 2500,- og den maskinen jeg skal ha når jeg har god tid og morgenen koster 5000.
|
|
|
#11 |
|
stressmonster
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg har også tenkt litt på det der, at det er så usunt med cappuccino/latte pga melka. Men jeg drikker feks ikke melk ellers. Kun i kaffe. Og ikke noe særlig yoghurt og slike ting heller.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Uansett er det vel spørsmål om 0,5 - 1,5 dl per kopp eller noe. Altså 22-70 kalorier for lettmelk og 35-100 for helmelk. Sånn ca.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Nja, en vanlig latte bruker en god del mer melk enn det altså. Jeg vil si det er rundt 2,5 dl vanligvis. Det vil vel da si rundt 200 kalorier for en kopp, og det blir fort endel om man drikker det i tillegg til et måltid.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemJeg ser de bruker så mye på kaffebar, men jeg lager den alltid med ca 1 dl melk, og har sjelden sett noen bruke mye mer hjemme? Kaffemaskinen på jobb (sånn som steamer melk fra en kjøler), bruker også under en dl.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Ligger rundt 1,5 i snitt på meg. Har målt.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemOk, de fleste jeg kjenner som lager seg latte hjemme bruker fra 2 dl melk og oppover til 5. I en vanlig kopp går det 2 dl melk i tillegg til kaffen, og i de store glassene går det fort 5.
|
|
|
#19 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblemSmaker det i det hele tatt kaffe om man bruker en halv liter melk? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
stressmonster