Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bare fem dager til jul - hvordan ligger du an?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-12, 00:10   #81
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bare fem dager til jul - hvordan ligger du an?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nevnte jeg at jeg har pusset sølvtøy? Hva blir det neste, kandissukker og kamferdrops?

Nippende til ett deilig glass Sherry!

Gammel 20-12-12, 00:19   #82
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iik, jeg har fortrengt duk og pynt. Og bestikk! Må på en handlerunde i morgen skjønner jeg.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 01:10   #83
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Har handlet inn pinnekjøtt, pålegg og snop. Har bakt risboller, kolakaker og kokosmakroner. Gjenstår å lage lefser, krumkaker og rundstykker. Og jeg ble ferdig med julegavene i går. Jupp!

Gammel 20-12-12, 07:52   #84
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ferdig til jul er jeg ikke.

Har igjen å kjøpe en gave : Ferdig
Vaske hele huset
Skifte sengetøy
Finne frem det som trengs til de som skal overnatte: Ferdig
Handle
Pynte :Ferdig
Levere ut noen gaver: Ferdig
Rydde rommet til poden: Ferdig
Rydde kjøkken

Baking tar mamma seg av, vi har en komfyr som ikke liker bakeverk, siden elektrikere ikke rakk å få koblet til den nye til jul så måtte mamma trå til.
Bilen er på verksted så i dag fårjeg ikke handlet noe av det som var planen
I morgen skal vi til svoger og svigerinne og levere gaver, lørdag får vi mye besøk så da får vi heller ikke gjort noe særlig, så det aller meste på listen må gjøres fredag kveld.

Sist redigert av Chablis : 21-12-12 kl 21:10.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 08:01   #85
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Skal vi se (har kopiert listen til Oslo78).

Julegaver: check
Julekort: check
Julevask: vanlig vask
Juletre: pyntes på søndag (vi har plasttre)
Julepynt: check
Mat: handler i dag (vi skal bort julaften og 1.dag)
Julebakst: har spist opp alle serinakakene

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 08:07   #86
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er så ferdig som jeg gidder å bli.

Vaskehjelpen var her på tirsdag så da tar vi en lett vask på søndag.
Har et par smågaver igjen som jeg skal kjøpe idag.
Noen julekort er ikke levert men blir levert i helgen.
Må få tak i melkefri hurtiggrøt til en liten julegjest.

Gammel 20-12-12, 08:09   #87
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Bør ikke treet stå i vann i en bod eller garasje eller noe noen dager før man ta det inn i stua? Jeg har fått beskjed om det så vi kjøper alltid juletreet en uke før vi skal sette det opp, da står det i kjelleren i en bøtte vann frem til vi setter det i den varme stua, ellers kan det visstnok visne ganske fort. Eller gjelder det kun edelgran? *forvirret*

Vi hugger på formiddagen lillejulaften og har det i gangen et par timer og pynter det på kvelden. Det pleier å stå fint langt ut i januar! (Treet hos mamma og pappa altså, vi har ikke tre selv).

Gammel 20-12-12, 08:11   #88
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gjort alle lukene i limpistolkalenderen unntatt én så langt.

Ellers:
En gave som må gjøres ferdig
Handle de siste matvarene
Helgevask
Bake berlinerkranser

Pynte gjør vi uansett ikke før lille julaften, og det går på kos-listen.

Gammel 20-12-12, 08:14   #89
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel, jeg annså meg selv som ferdig.
Men så kom det noe penger ifra besteforeldre og jeg må da ut å handle litt mer til ungene da fra de.

Også flyter huset.
Altså planen var at bikkja skulle ha en perfekt nusselig liten fødsel og valpene skulle være frisk og rask og ingen problem. Vel sånn gikk det ikke, så nå flyter det her hjemme. Men jeg prøver Men når julaften kommer så får det se ut som det gjør her når den tid kommer. Prøver å få litt orden i kaoset da men....

Så målet er altså få ryddet litt og vasket over gulvene her.

Gammel 20-12-12, 08:44   #90
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Haha.
Jeg skal først levere eksamen, oget håper jeg at jeg får gjort idag.
Juletreet er innkjøpt.
Gaver skal handles i morgen.
Vi må handle mat.
Vaske huset og skifte på sengene skal vi på lørdag.
Vi må på polet.
Det er sikkert mye vi har glemt.
Jeg må bake litt til.
Og ta opp ribba.

Jaja, først eksamen. Takk til høyskolen som legger eksamen til 21. desember!

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 08:50   #91
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mangler:

Å levere ut noen julekort
Å vaske/rydde huset (sånn passe, ikke noe skuring)
Bake litt? Brød kanskje, og ris-topper? Ungene har spist opp alle pepperkakene og kjeksene, men vi har igjen kakemenn.
Handle litt mer mat

Har: kjøpt gaver, mye mat, juletre - da er det vel ok?

Gammel 20-12-12, 11:08   #92
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Alle gavene var innkjøpt før desember. Ikke noe som er vanlig hos oss, men siden jeg er høygravid orket jeg ikke tanken på å trave rundt i butikker i desember.
Har bakt fire av fem kakeslag.
Alt av julesnop, kallkun og omtrent halvparten som skal på koldtbordet er innkjøpt.

Mangler:
- resten av maten
- litt småvask (type bad, gulv o.l.)
- bake siste julekakesort
- levere en gave

Gammel 20-12-12, 11:28   #93
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

For noen lister!

Det blir bare vi 4 på julaften, så det kreves ikke så voldsomt til forberedelser.

Det jeg har igjen er:

- julehandelen (mat)
- bake Sarah Bernhard
- vaske (helgevask)
- pynte til jul (til helga)
- hente juletre (helga)
- levere siste julekortene (dag og helga)
- besøke bestemor

Ellers er jeg i boks med julegaver og julestrømper

Får vel starte på punkt 3 da.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 11:45   #94
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vaskehjelpa har vært her.

Nå ser det ikke ut til at det blir mer jobb på meg før ferien, så da har jeg sortert i hodet og laget liste:

- vaske juleduker, tørke og stryke dem
- sette opp meny for hele jula
- sette opp liste over hva folk skal få i gave
- handle julegaver, pakke inn, levere til de om ikke skal feire hos oss
- handle inn mat og den slags
- kjøpe juletre
- kjøpe pentøy til gutta
- vaske et par kjoler
- børste og bade bikkja
- bake et slag eller to, hvis vi har ork og lyst. Har kjøpt ferdig kransekakemasse til Sarah Bernhard(t)
- rydde og vaske kjøkken, rydde og vaske vinterhage, rydde og vaske soverommet vårt
- akklimatisere tre
- pynte hus og tre
- drite i julekortene

Jeg er i grunnen ikke så stressa, jeg er bare letta over å være ferdig med kjøret på jobb, og ikke ha en eneste rettebunke hele jula. Vi skal spise god mat - sammen, være ute minst en tur om dagen - sammen, spille spill - sammen, og se på tv og lese og strikke og slappe av. Det blir bra.

Gammel 20-12-12, 11:55   #95
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig har jeg bare mest lyst til å ligge an, på sofaen med verdens beste hjemmelagede konfektlikør i et lekkert lite glass. Mens jeg minner meg hvorfor jeg hvert år bestemmer meg for å starte før, gjøre masse koselige hobbyting med ungene, lage konfekt... Lave skuldre.

Jeg har masse å gjøre igjen til jul, men ettersom jeg er meg nytter det ikke med liste. Det blir litt ad hoc, også satser vi på at vi rekker det meste i helgen. Julaften skal jeg jobbe.

Gammel 20-12-12, 11:56   #96
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Ferdig til jul er jeg ikke.

Har igjen å kjøpe en gave
Vaske hele huset
Skifte sengetøy
Finne frem det som trengs til de som skal overnatte
Handle
Pynte
Levere ut noen gaver

Baking tar mamma seg av, vi har en komfyr som ikke liker bakeverk, siden elektrikere ikke rakk å få koblet til den nye til jul så måtte mamma trå til.
Bilen er på verksted så i dag fårjeg ikke handlet noe av det som var planen
I morgen skal vi til svoger og svigerinne og levere gaver, lørdag får vi mye besøk så da får vi heller ikke gjort noe særlig, så det aller meste på listen må gjøres fredag kveld.

Julegardinene er oppe, jeg har funnet frem pynt, skittentøysdunken er tom og nesten alle pakker innpakket, det kommer seg.
Sykt barn sto derimot ikke på listen

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 11:57   #97
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg fikk litt behov for en offentlig liste selv om jeg er bedre i rute enn noensinne og bare kan kose meg inn mot jul (bortsett fra når jeg skal vaske, men det fortrenger jeg enn så lenge).

Jeg har lagt lista lavt i år og fokusert på å holde hode over vannet og prøvd alt jeg kan å være rolig.

Dette gjenstår:
Helgevask og sengetøyskift (delt oppgave)
Pynte pepperkakehuset (ikke min oppgave)
Handle mat
Pynte huset og treet
Pakke inn de siste julegavene
Stryke duker

Er du i rute?

Sengene er skiftet på og pepperkakehuset pyntet.

I dag blir det handling og enten deler av vaskingen eller dukstryking. Tror jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 11:59   #98
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mulig å blokkere enkelttråder fra å dukke opp blant uleste meldinger?

Gammel 20-12-12, 12:15   #99
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Siden i går har jeg fått mer oversikt. Svigermor blir ferdig med kjøkkenet i dag, og de har montert pepperkakehuset i går. De skal bake noen pepperkaker også i dag, og alt dette skal pyntes mens jeg handler inn mat, en hvitskjorte til lillebror, og de siste julegavene som gjenstår til eldste i ettermiddag. Jeg har funnet fram min splitternye teflonduk til spisestuebordet i stua, og har fått handlet en stor julestjerne + 3 amaryllis. Smårydde gjorde jeg også i går + tok på plass hauger av klær.

Da gjenstår:
- rydde litt mer (hos oss rotes det lett)
- skifte på barnas senger
- vaske baderom
- støvtørk og vask av ungenes rom + stue
- finne fram og stryke duker, samt få på juletrekk til pynteputene i sofaen
- frisørtime for eldstemor på lørdag

Ellers tror jeg det meste er ferdig egentlig. Var tidlig ute med pakker og julekort, og kjøkkenet var liksom den store greia som vi ønsket å få tatt ordentlig i år. Det har svigermor nå gjort, og hun er den grundigste jeg vet om, så den børen er borte fra skuldrene.

Pynting tar vi lillejulaften, og det legger jeg ikke inn i oppgavene. Det er bare kos, når alt det andre er ferdig.

Sist redigert av Dronningen : 20-12-12 kl 13:56.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-12, 13:26   #100
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette gjenstår:
- Skifting av sengetøy
- "jule" vasken
- Dele ut noen julekort
- hente juletre
- pynte hus og juletre
- henge opp lys ute (burde vært gjort for 3 uker siden)
- Mannen skal kjøpe sine julegaver. (gjøres nok på søndag eller mandag og så klager han resten av julen over hvor dyrt det ble)
- Fikse julestrømpe

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.