Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Komplottet mot Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-12, 14:31   #81
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Komplottet mot Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor det? Effekten er jo påstått reell. Det er jo ikke vanskelig å se om en kreftsvulst forsvinner, f.eks.

Nåja, han har da fått skrevet et par bøker om seg og hadde en betydelig inntekt i fjor.

Joda, men han har da tatt i mot folk i årevis før det, uten å ta betalt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 14:33   #82
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Joda, men han har da tatt i mot folk i årevis før det, uten å ta betalt.

Hva vet vi egentlig om det? At han ikke har tatt seg betalt? Han kan jo ha fått gaver anmass, uten at det er oppgitt noe sted.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 14:37   #83
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva vet vi egentlig om det? At han ikke har tatt seg betalt? Han kan jo ha fått gaver anmass, uten at det er oppgitt noe sted.

Joda, klart han kan ha fått noen gaver. Men meg bekjent er det mest «vanlige folk» som har oppsøkt han (jeg vet om noen få), og jeg tror ikke de har hatt med seg en haug med gaver når de har dratt dit altså.

Jeg tenker at man fint kan tvile på evner og noen sier han gjør. Men at han har gjort dette hele livet sitt for å få gaver og selge bøker (når han tipper 70 eller hva det er), det tror jeg ikke.

Gammel 04-12-12, 14:39   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, klart han kan ha fått noen gaver. Men meg bekjent er det mest «vanlige folk» som har oppsøkt han (jeg vet om noen få), og jeg tror ikke de har hatt med seg en haug med gaver når de har dratt dit altså.

Jeg tror du tar veldig feil. Jeg skjønner ikke hva du mener med at vanlige folk ikke donerer penger eller gir gaver? I fjor tjente han godt over 2 mill, og han har en formue på over 3 mill. Han innrømmer også selv å ha mottatt store og verdifulle gaver.

http://www.dagbladet.no/2012/03/10/n...tikk/20625654/

Sitat:

Forfatteren av «Profeten fra Snåsa», Ronnie Johanson, sier Gjerstad driver med hersketeknikk når han kommer med beskyldninger om løgn og personangrep.

Joralf Gjerstad hevder at boka om han er løgn fra første til siste side. Det reagerer forfatter Ronnie Johanson på.

- Når Gjerstad sier det er løgn, kommer han med en kjempebløff. Her spiller han på sin autoritet og troverdighet. Alt i min bok er dokumentert med sitater stort sett fra Gjerstad og hans biograf Ingar Sletten Kolloen, sier Johanson.

Sist redigert av Tallulah : 04-12-12 kl 14:45.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 14:41   #85
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tror heller ikke at det har vært noen stor timelønn av dette her for ham, han har holdt på i mange år. Det er vel i det siste at det har betalt seg sånn sett.

Jeg tror han tror på egne evner, men ikke er helt sikker, siden han ikke vil la seg teste.

Gammel 04-12-12, 14:43   #86
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tror på ingen måte på alt mulig rart mellom himmel og jord, men jeg er veldig klar over at utsagn som det under ikke er med på å gjøre debatten fruktbar. ".. en artikkel i Allers", lissom?

Ja, jeg spissformulerte. Beklager. Det var ikke meningen aa angripe deg spesielt.

Jeg proever aa si at debatten er full av folk som bare har en generell foelelse av at "det maa jo vaere noe med ham ellers ville ikke saa mange snakket om det, right?" Dette inntrykket kommer sant nok ikke fra en eneste historie i Allers, men fra flere historier i VG, Allers, Dagbaldet etc. Uten at det gjoer det noe bedre. Det er her spissformuleringen kom inn. Hvis du hadde en ordentlig kilde som ikke var Allers eller detslike: Da tok jeg feil i ditt tilfelle. Vil du sende meg kilden likevel?

I vaerste fall har folk annenhaandskjennskap til en enkelt persons historie. Saa blir de saare og foeler seg angrepet naar folk som meg paapeker at de personlige historiene ikke er data alene.

Og jeg mener det ikke er "ydmykt" aa kvele diskusjonen med aa forvente at inntrykket folk har dannet seg fra VG/ Dagbladet/ Allers/ en venn paa puben skal aksepteres som en likeverdig kilde til kunnskap som faktiske undersoekelser, og at diskusjonen derfor skal ende med "det er mer mellom himmel og jord".

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 14:46   #87
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg tror du tar veldig feil. Jeg skjønner ikke hva du mener med at vanlige folk ikke donerer penger eller gir gaver? I fjor tjente han godt over 2 mill, og han har en formue på over 3 mill. Han innrømmer også selv å ha mottatt gaver.

Men jeg vil tro både inntekt og formue kommer av de 2-3 (?) bøkene han har skrevet? Med tanke på at han har tatt i mot folk i sikkert 30-40 år har han nok ikke tjent så mye på det sånn timelønnsmessig. Og at noen tar med små gaver, det kan så være. Men at folk donerer bort/gir bort summer, når han ikke har tatt seg betalt, sånn at det skal bli millioner av det, det tror jeg i grunn ikke.

Gammel 04-12-12, 14:48   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, jeg føler meg da ikke spesielt angrepet. :flirer: Selv har jeg aldri trodd et fnugg på Snåsamannen, men det er irrelevant for hva jeg mener om din argumentasjonsteknikk, Ulvefar.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 14:48   #89
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg vil tro både inntekt og formue kommer av de 2-3 (?) bøkene han har skrevet? Med tanke på at han har tatt i mot folk i sikkert 30-40 år har han nok ikke tjent så mye på det sånn timelønnsmessig. Og at noen tar med små gaver, det kan så være. Men at folk donerer bort/gir bort summer, når han ikke har tatt seg betalt, sånn at det skal bli millioner av det, det tror jeg i grunn ikke.

Jeg la til litt i innlegget mitt, han har innrømmet å ha mottatt store og verdifulle gaver. Gaver jeg tviler sterkt på at det er skattet av. Han har skrevet tre selvbiografiske bøker, det vil jeg da påstå at er egenpromotering i høy grad. Bøkene gir inntekt og fører til at flere kontakter ham og gir ham gaver.

Gammel 04-12-12, 14:56   #90
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er svært merkelig å dra inn ordet ydmyk inn i det her.

Svært merkelig, virkelig? Men da kan jeg bare fastslå at jeg er veldig uenig med deg i når man kan tillate seg å bruke begrepet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 14:58   #91
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det hadde ikke vært vanskelig i det hele tatt å finne ut om han har uvanlige evner.

Så Det Eneste Riktige er alltid, uansett, å måtte bevise sine evner/påstander? Og helst ved hjelp av dagens vitenskapelige metoder, formodentlig?

Gammel 04-12-12, 14:59   #92
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Svært merkelig, virkelig? Men da kan jeg bare fastslå at jeg er veldig uenig med deg i når man kan tillate seg å bruke begrepet.

Misforstod jeg hva du skrev?

Jeg oppfattet det som at du var ydmyk nok til å innse at man ikke kan motbevise eller bevise at noen har spesielle evner?

Gammel 04-12-12, 15:00   #93
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Paa hvilken maate er det ydmykt aa si "nei, jeg vet at tusenvis av forskerliv har blitt brukt paa aa utvikle statistikk og metoder for aa skille fakta fra innbildning, og blant alle verdens selverklaerte mirakelmenn har dere har ikke en eneste gang funnet bevis for at det virker, men jeg tror likevel like mye paa min egen magefoelelse og en artikkel i Allers"?

Jeg vil fremdeles påstå at jeg er ydmyk, ja, men ikke ut fra min egen magefølelse og en artikkel i Allers.

Gammel 04-12-12, 15:00   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så Det Eneste Riktige er alltid, uansett, å måtte bevise sine evner/påstander? Og helst ved hjelp av dagens vitenskapelige metoder, formodentlig?

Jeg syns det ville vært moralsk riktig å tillate andre å forske på seg når man tjener gode penger på påståtte evner, ja.

Gammel 04-12-12, 15:01   #95
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg la til litt i innlegget mitt, han har innrømmet å ha mottatt store og verdifulle gaver. Gaver jeg tviler sterkt på at det er skattet av. Han har skrevet tre selvbiografiske bøker, det vil jeg da påstå at er egenpromotering i høy grad. Bøkene gir inntekt og fører til at flere kontakter ham og gir ham gaver.

Han signaliserte i 2009/2010 at han hadde sluttet å ta i mot folk slik han har gjort før. Bøkene begynte han vel på denne perioden. Ikke rart millionene rullet inn for han har solgt utrolig mengder av bøkene sine.
Han hadde ikke behov for å¨promotere seg selv.
Jeg vil tro at å ha folk på dørene i alle de årene også må ha vært en volsom påkjenning både for han og familien.

Jeg tror ikke blindt på alle slike, og jeg tror det er mye humbug derute, men at det er "noe" med den mannen det tror jeg på. Dog tror jeg ikke på allt/alle som har vært der da ting gjerne kan bli overdrevet på folkemunne. Men noen tror jeg på. Har en god venn som ble sendt til han som liten pga stamming. Da han kom ut derfra stammet han ikke lengre.

Sist redigert av Michelle : 04-12-12 kl 15:11.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 15:02   #96
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Om man har feks varme hender, hvorfor ikke bevise det? Ikke noe vanskelig å lage et forsøk på det?

Hadde man hatt varme hender så hadde man jo fått bevist det. Det er det som er så vanskelig å skjønne hvorfor de ikke vil. Kan du prøve å forklare det?

Det er jo ikke sånn at 'vitenskapelige metoder' ikke kan vise slike ting?

Gammel 04-12-12, 15:11   #97
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Hadde man hatt varme hender så hadde man jo fått bevist det. Det er det som er så vanskelig å skjønne hvorfor de ikke vil. Kan du prøve å forklare det?

Nei, jeg kan dessverre ikke forklare det, og jeg vil heller ikke prøve, men jeg er villig til å la det gå at mennesker med såkalt helbredende evner ikke skal måtte bli sjekket i hue og ræva for at jeg skal få underbygge mine mistanker om at det kanskje bare er humbug. For slike mistanker har jeg også innimellom, selvsagt. Jeg synes det er greit at de får helbrede, gjerne med hermetegn, i fred, og så er det fint om de gjør noen mennesker friske eller bedre på veien. Jeg skulle gjerne ønske at de delte "fasiten" sin med oss andre dødelige, men kan hende har de en god grunn til å la være. Eller kanskje har de bare drittgrunner, men det lar jeg i så fall altså gå om enn så lenge.

Gammel 04-12-12, 15:11   #98
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Et annet moment også: de aller fleste enes om at det er mye rent humbug som er ute og går også, de man ikke enes om er om noen er Real Deal eller ei.

Og kroniske syke er ikke som gruppe økonomisk sterke, og de blir jo desperat.
Det hadde jo vært bra om man hadde hatt mulighet for å sertifisere healere, ikke sant?

Det burde jo være i alles interesse å finne metoder å skille de som reelt har varme hender fra de som ikke har det?

Gammel 04-12-12, 15:13   #99
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Nei, jeg kan dessverre ikke forklare det, og jeg vil heller ikke prøve, men jeg er villig til å la det gå at mennesker med såkalt helbredende evner ikke skal måtte bli sjekket i hue og ræva for at jeg skal få underbygge mine mistanker om at det kanskje bare er humbug. For slike mistanker har jeg også innimellom, selvsagt. Jeg synes det er greit at de får helbrede, gjerne med hermetegn, i fred, og så er det fint om de gjør noen mennesker friske eller bedre på veien. Jeg skulle gjerne ønske at de delte "fasiten" sin med oss andre dødelige, men kan hende har de en god grunn til å la være. Eller kanskje bare drittgrunner, men det lar jeg i så fall altså gå om enn så lenge.

Vel, jeg har for mange uføre, kroniske smertepasienter til at jeg synes det er greit. Jeg ser litt for mye av den griske siden av alternativmedisin til at jeg synes det er morsomt og spennende.

Gammel 04-12-12, 15:13   #100
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg kan dessverre ikke forklare det, og jeg vil heller ikke prøve, men jeg er villig til å la det gå at mennesker med såkalt helbredende evner ikke skal måtte bli sjekket i hue og ræva for at jeg skal få underbygge mine mistanker om at det kanskje bare er humbug.

Jeg er kronisk syk selv og har faktisk selv gått til healer (fordi moren min skviset meg så inn i helvete). Jeg synes det er veldig leit at du mener at det er viktigere at Snåsamannen sine rettigheter blir ivaretatt heller enn folk som er kronisk syke og ofte helt vanvittig desperate.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:12.