|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere? | |||
| Kirken - alternativt opplegg finnes ikke |
|
9 | 4,71% |
| Kirken - er kristen |
|
27 | 14,14% |
| Kirken - er delvis troende |
|
50 | 26,18% |
| Kirken - er ikke troende |
|
63 | 32,98% |
| Alternativt opplegg - er delvis troende |
|
0 | 0% |
| Alternativt opplegg - er ikke troende |
|
29 | 15,18% |
| Noe helt annet - spesifiser gjerne |
|
13 | 6,81% |
| Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolejulegudstjeneste?
Det hører vel dessverre med til sjeldenheten at det finnes et skikkelig alternativ for de som ikke ønsker å delta. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva med et medlemsmøte i ...si, Vigrid for eksempel?
|
|
|
#83 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg er veldig glad for at skolen har et fullgodt alternativ til gudstjenesten. Vi bor i Oslo indre øst, så det er mange som velger alternativet. Vi har fått tilsendt agenda for begge arrangementene slik at man kan foreta et reellt valg.
|
|
|
|
#85 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Hos oss er det enten vanlig klasseromsundervisning eller gudstjeneste. På den positive siden er det ikke i format av en avslutning, det er to dager før selve avslutningen.
|
|
|
#86 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Retningslinjene fra Udir: |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Personleg synes faktisk ikkje det er samanlignbart. Kan ikkje sjå at det er ein stor del av vår kulturarv eller noko ein må forhalde seg til i kvardagen, og som store delar av befolkninga er ein del av. Men, for all del, eg respekterer at andre har andre meiningar enn meg, og synes som eg tidlegare skreiv at det er heilt ok at det finnast eit alternativ.
|
|
|
#88 |
|
0Kva er eit skikkeleg tilbod? Hos oss er det ei samling med sang, dikt, lystenning, opplesning ol. Elevdeltakinga er stor, er dette skikkeleg?
|
|
|
#89 |
|
maler
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Derimot hadde jeg syntes det var flott om det kom tilsvarende tilbud tilrettelagt for barn fra andre religioners menigheter rundt deres høytider.
|
|
|
#90 |
|
Det er eg einig i. I vår barnehage er dei flinke til f.eks å feire id, med fest og dans og får vite litt om det. Dei har da muslimar som jobber i barnehagen som kan litt om dette og kan vere pådrivarar. Dette trur eg er ein viktig grunn, det er vanskeleg for nokon som kan lite om det, og aldri har vore med på slik feiring å skulle leie markeringa av det.
|
|
|
#91 |
|
Bedreviter
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Vi er ateister, og jeg har ingen problem med at ungene deltar på skolegudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
anglofil
Det har jeg ikke inntrykk av på skoler i Oslo i alle fall. De har blitt veldig flinke til å tilrettelegge så det blir en hyggelig samlingsstund for de som ikke ønsker å gå i kirken (som regel fellessamling i gymsalen med dikt, sang osv.) |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Skolejulegudstjeneste?Snusk synger i barnegospel - så valget var enkelt
|
|
|
#94 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Joa, men det er jo subjektivt. Jeg vil også mye heller prakke på unger statskirken enn OKS om jeg må velge, men jeg forstår ikke hvorfor noen av delene skal være et tilbud i den offentlige skolen.
|
|
|
#95 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Jeg ville mye heller sendt mine unger i moskeen for å feire id enn på julegudstjeneste hos Oslo Kristne Senter. Egentlig håper jeg at skolen markerer id og andre religiøse høytider i tillegg til jul, men jeg tror egentlig ikke det.
|
|
|
|
#96 |
|
Sviiisj!!
|
Oi, ja, det var faktisk litt overraskende. Det var en selvfølge i barnehagen. (Jeg har nemlig ingen prinsipielle kvaler med å la mine barn delta i feiringer og markeringer av diverse religiøse høytider, så lenge det altså ikke innebærer deltakelse i religionsutøvelse med prest, bønn, imam og lignende. )
|
|
|
#97 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Skolejulegudstjeneste?Nå har beskjeden om kirkegang torsdag kommet her, og Frøkna var helt klar på at hun ikke skulle, selv om det alternative opplegget er uklart og har vært veldig varierende. Herremannen er usikker; han heller mot å delta på det som flertallet av guttene er med på - hvilket i praksis vil si kirka for alle bortsett fra en. Han er nok mer opptatt av hva andre gjør og tenker enn det hun er; hun er en skikkelig individualist på godt og vondt.
|
|
|
#98 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Ja, det høres jo absolutt ut som et skikkelig alternativ, gitt at det ikke er avslutningen for året. Avslutningen skal være for alle sammen sammen synes jeg. Vanlig klasseromsundervisning synes jeg ikke er et skikkelig alternativ, ei heller frilek i gymsalen eller "egenstudium" på skolebiblioteket som er varianter jeg har vært borti. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
kamerat
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Det er rundt kirkehøytidstider jeg er som aller mest fornøyd med å bo øst i Oslo. Her har vi to helt likeverdige arrangementer, og begge er like godt besøkt. Derfor blir det veldig lett å la ungene velge selv.
|
|
|
#100 |
|
flisespikker
|
Sv: Skolejulegudstjeneste?Poden går på en privatskole der avslutningsdagen før jul starter med en gudstjeneste. Jeg vet at det er noen som velger å ikke sende barna sine på denne, men aner ingenting om det finnes noe alternativ for dem (det tviler jeg egentlig på at det gjør). Jeg er enig i at i den offentlige skolen bør det ikke være en obligatorisk deltagelse i en kristen gudstjeneste, og jeg synes dessuten Blå har et veldig godt poeng i at det er synd å dele opp barna etter religiøs tilhørighet. Samtidig har jeg personlig ikke noe problem med å sende Poden i kirken, enten det er i skolesammenheng eller ellers, selv om jeg ikke er kirkemedlem eller regner meg som kristen selv, og en privatskole er det jo frivillig å sende barna sine på, så jeg opplever det som helt greit.
|
![]() |
|
|