Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bekymret for smørmangel?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Har du kjøpt det smøret du skal ha?
Ja, jeg har sikret meg. 17 11,56%
Nei, jeg bryr meg ikke. 93 63,27%
Bruker alternativer som Margarin og Cocosa. 23 15,65%
Smør? 14 9,52%
Deltakere: 147. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-11, 20:35   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekymret for smørmangel?

Ikke merket noe smørmangel her? Kjøpte setersmør i dag, og smørhylla var da velfylt.

Gammel 19-11-11, 20:54   #2
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har jo hørt at det skulle bli mangel, og har lagt merke til at det har vært lit mindre velfylte hyller, men da jeg i dag skulle kjøpe smør til bakesøndag og fant en lapp om at de ikke hadde hverken smør eller fløte da ble jeg litt gretten altså. Rett og slett.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:56   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bryr meg lite. Jeg baker fint med margarin.

Gammel 19-11-11, 20:57   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

De hadde ikke smør på butikken jeg var på i dag, eller på en annen som jeg var på i går. Trenger ikke smør for å lage marsipan, så det blir nok jul likevel. Pepperkakedeigen står IKEA for tenker jeg.

Blir det mandelmangel derimot!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 21:15   #5
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Her sto det oppslag om at det grunnet råvaremangel kunne bli tomt for diverse meierismør, Bremykt og fløte.

Gammel 19-11-11, 21:22   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper alle kommer til å få en kjip jul uten gode kaker og med ekkel saus
Så får vi kanskje et skikkelig jordbruksoppgjør til våren.

Jeg ser i krystallkula og spår et dette er noe vi kommer til å få se mer av..

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:00   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg håper alle kommer til å få en kjip jul uten gode kaker og med ekkel saus
Så får vi kanskje et skikkelig jordbruksoppgjør til våren.

Jeg ser i krystallkula og spår et dette er noe vi kommer til å få se mer av..

Eller, det er tid for årsforhandlinger kjede og leverandør, som i dette tilfellet også er produsent. Er kjeden misfornøyd med leveransen, vil de ha økte ytelser. Det var Coop som stod fram i denne artikelen, kanskje de overdriver litt også? Blir det først smørmangel, så fløtemangel og til slutt lite hvitost? Arla står klar til å levere så fort tollkvotene økes. Ikke at de har hatt så mye bedre sommer og tilgang til fôr. Men det hadde du en egen tråd på. Kanskje klimaendringer er det som skal til for å bryte tollbarrierene?

Beklager at egen ku, eget fôr og seperator ikke var et alternativ. .

Og ja, er mer interessert i snø til jul enn smør.

Gammel 21-11-11, 09:13   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Eller, det er tid for årsforhandlinger kjede og leverandør, som i dette tilfellet også er produsent. Er kjeden misfornøyd med leveransen, vil de ha økte ytelser. Det var Coop som stod fram i denne artikelen, kanskje de overdriver litt også? Blir det først smørmangel, så fløtemangel og til slutt lite hvitost? Arla står klar til å levere så fort tollkvotene økes. Ikke at de har hatt så mye bedre sommer og tilgang til fôr. Men det hadde du en egen tråd på. Kanskje klimaendringer er det som skal til for å bryte tollbarrierene?

Beklager at egen ku, eget fôr og seperator ikke var et alternativ. .

Og ja, er mer interessert i snø til jul enn smør.

Dette er jo faktisk bare vissvass

Tollfri kvota er ikke bruk opp, så om Arla har smør på lager er det bare å levere..... Den er faktisk fortsatt halv. Tollkvota altså.

Gammel 21-11-11, 14:10   #9
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dette er jo faktisk bare vissvass

Tollfri kvota er ikke bruk opp, så om Arla har smør på lager er det bare å levere..... Den er faktisk fortsatt halv. Tollkvota altså.

Årets tollkvoter på smør er ikke brukt opp, men de var vel heller ikke planlagt brukt, gjort krav på, eller gjort avtale om kjede som skal selge importert smør. Men nå vil de ha.

Det jeg tror, er at kjedene kan kreve bedre tilgang på meierivarer om det er slik, eller de tror at det ikke produseres nok i Norge. Og kjedene taper penger på produkter de ikke får kjøpt for salg.

Gammel 21-11-11, 14:17   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Årets tollkvoter på smør er ikke brukt opp, men de var vel heller ikke planlagt brukt, gjort krav på, eller gjort avtale om kjede som skal selge importert smør. Men nå vil de ha.

Det jeg tror, er at kjedene kan kreve bedre tilgang på meierivarer om det er slik, eller de tror at det ikke produseres nok i Norge. Og kjedene taper penger på produkter de ikke får kjøpt for salg.

Årets tollkvoter er i høyeste grad solgt og gjort rede for.
Om du leser artikkelen det linkes til står det der at Synnøve Finden støvsuger Europa etter smør.
Problemet er at det tar tid å lage smør, og det er ikke lenger noe berg av mat å høste av. Mat er (heldigvis?) i ferd med å bli en knapphetsressurs sett i global sammenheng.

Jeg kjenner ikke regeverket ned på detajnivå, men slik jeg har forstått er det sjelden noe problem å få til import. Vi har vel i liten grad et import forbud. Derimot har vi tollsatser som skal sikre norske arbeidsplasser, på linje med at vi har minstelønn som skal sikre at ikke bedriftene dumper lønna og ansetter utlendinger. Det er ikke noen egentlig forskjel på minstelønn og toll på mat ( og andre produkter).

Gammel 21-11-11, 21:16   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke bekymret, nei.
Smørsmak henter fram anorektikeren i meg, takler det ikke. Så jeg bruker Den Heslige Melange i matlaging inkl. baking. Ikke at jeg baker så himla mye heller akkurat.

Gammel 20-11-11, 00:17   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært bekymret en stund, butikkene her har vært tomme i et par uker allerede. I dag fikk jeg tak i Kviteseidsmør til en ublu pris, og måtte kjøpe et par pakker. Ellers har jeg funnet meg oppskrift på smør, så jeg tenkte jeg skulle lage mitt eget.

Gammel 20-11-11, 00:39   #13
Dansma
Superduperaktiv

Dansma sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Nei, finnes ikke bekymret for smørmangel

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 00:38   #14
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

De butikkene som ikke er tomme er de butikkene som har hamstret. Arbeidsplassen min har en pall med meierismør på kjøla. Tror vi kan begynne å selge til skyhøy pris.

Selv har jeg kjøpt noen pakker. Mest fordi Ivar hadde bursdag i går.

Gammel 20-11-11, 00:48   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men hvis man lager selv, hvor lenge er det holdbart da? Fløte holder jo ikke mange dagene?

Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 01:01   #16
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke tomt hos leverandørene, men det er mindre og vil derfor bli sendt ut mindre til butikkene. Det sendes ut etter en fordelingsnøkkel etter hvor mye butikkene pleier å bestille slik at ingen kan hamstre. Det kommer altså inn mer smør, men det vil være en god del utsolgtsituasjoner frem til uke 2. Dette gjelder forsåvidt alle de fete meieriproduktene, men mest smør. *infårmert*

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 01:24   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Så da gjelder det å være tidlig ute og vite når butikkene får varer?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 01:32   #18
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Så da gjelder det å være tidlig ute og vite når butikkene får varer?

Jupp. Eller bare ta det med ro så ramler du nok over litt smør før jul.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 01:33   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det tviler jeg på. :handler bare en gang hver uke: Jeg trenger det dessuten før jul.

Jeg er nesten villig til å kjøpe svartebørs-smør kjenner jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 10:32   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Det tviler jeg på. :handler bare en gang hver uke: Jeg trenger det dessuten før jul.

Jeg er nesten villig til å kjøpe svartebørs-smør kjenner jeg.

Og med FP hjelp er det nå også uten bismak

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.