|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mobbing blant voksneHar sett mobbing fra sjefer overfor ansatte. Ansatte som til slutt ikke har orket mer og sluttet. Sjefer som vil skvise ut folk de ikke liker. Kvalmende.
![]() |
#82 |
awesom
|
![]() Sv: Mobbing blant voksne
Jeg liker deg Rine :kozemoze:
![]() |
#83 |
Ringskrømt
|
Oi, det var selvinnsikt, det. Jeg tenker at det er greit å vite at man har et problem på det punktet, for da kan man også, om ønskelig, gjøre noe med det. Jeg har fått en del ting inn med morsmelka fra min negative mor, og jeg har måtte (og må daglig) jobbe knallhardt med meg selv og hvordan jeg opptrer overfor egne barn. Men det er så verdt det. Jeg liker de fleste, jeg kan ikke nevne et eneste nick på dette forumet som jeg misliker, så jeg har ikke et problem der (og det er meget mulig at de som misliker andre mener de har grunnen nok til det og ikke anser det som et problem i det hele tatt), men når vi snakker mobbing, når vi snakker raushet overfor andre, det vi alle (forhåpentligvis) prøver å lære egne barn, så er det å practise what you preach det aller viktigste, tror jeg. Det er ikke nok å bare si det.
![]() |
#84 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneInteressante tanker, Skremmern. Det er jo viktig at barna både vokser opp med en evne til å se etter det gode i folk de ikke nødvendigvis "liker" kjempegodt i utgangspunktet, men også med at de lærer seg at de i og for seg er ok å innrømme at noen folk liker man bedre enn andre (men at man likevel oppfører seg anstendig).
![]() |
#85 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneOg angående spørsmålet i HI:
![]() |
#86 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg absolutt hater all form for utestengelse og latterliggjøring av andre. Voksne eller barn spiller ingen rolle, og selvhevdelse på grunn av det ene eller andre (kunnskap, intelligens, økonomi) er en av de absolutt dårligste egenskapene jeg kan tenke meg. Sammen med mangel på evne til å tenke selv, og av den grunn bare kaste seg på en eller annen flertallsbølge .Dette synspunktet lar jeg nok av og til komme til syne her på FP også...
![]() |
#87 |
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mobbing blant voksneMobbing, kanskje men jeg følte meg iallefall trakassert på en av mine tidligere arbeidsplasser. Åpent kontorlandskap og i såpass lite rom, at alle hørte hva alle sa. Vi hadde ei skikkelig hurpe, som trodde og mente hun var den viktigste personen i firmaet. Gift med en avdelingsleder, så om hun var bitchy, så var det ikke så mange som turte å ta igjen med henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Dette tror jeg er en av de viktigste egenskapene en arbeidsplass kan ha, etter mitt syn. Ingen er garantert at det ikke dukker opp konflikter, dårlig stemning og kjip behandling av kolleger osv. Men det at det blir tatt tak i på en ryddig og grei måte når noe skjer, har alt å si.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Takk for det, men hvorfor quoter du NoraH?
Eller det kan være sjefer som prøver å bli kvitt folk som ikke fungerer. Egentlig er vel det like så sannsynlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg tror ikke jeg har sett eller opplevd mobbing blant voksne eller på arbeidsplassen, men jeg har opplevd en kollega som følte seg mobbet og der vi andre satt igjen som store spørsmålstegn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJa, altså, jeg nekter ingen å bruke "hate", men jeg vil ikke at mine barn skal gjøre det, så jeg lærer dem andre ord. Det siste du sier, at andre kan føle seg mobbet av de sterke ordene, kommer jo helt an på hva du sier og hvilken sammenheng du sier det i, jeg tviler på at noen tar seg nær av at du hater mandager.
![]() |
#92 |
© All rights reserved
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Pauset
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJa det kan man si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Audacious
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg har sett mobbing på arbeidsplassen, og jeg har vært sterkt involvert i en mobbesak som del av tiltaket mot mobbing (tilstede på alle møter i gruppen selv om jeg ikke hadde faglig grunn til å være der, innkalle sammen med gruppeleder, godkjenne referatet før det sendes ut for formell godkjenning osv. Kort sagt - barnevakt i et år.) Der var det en salig blanding av det som nevnes i første del av denne tråden - reell mobbing og forskjellig virkelighetsoppfatning. Og den som slang mobbekortet i bordet var den jeg har oppfattet som mest åpent mobbende i gruppa. De ble rett og slett bedt om å være høflig mot hverandre og dersom de ikke klarte det fikk de heller unngå å være sammen uten at jeg var tilstede, og så fikk de beskjed at om de ikke klarte å oppføre seg fikk de ikke den sårt tiltrengte ekstraressursen de hadde bedt om.
![]() |
#95 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men er det greit at en sjef skviser ut ansatte som de synes ikke fungerer da? Og hva betyr det å ikke fungere, hvem er det som skal definere det? På en arbeidsplass må man jobbe med de kollegaene man har, det gjelder også sjefer. Og en ledereoppgaver er da å få folk til å fungere på best mulig måte i jobben? Da forsøker man vel ikke etter beste evne å mobbe dem ut for å bli kvitt dem? Det synes jeg faktisk ikke er greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Unik
![]() Sv: Mobbing blant voksneVært vitne til to tilfeller der en ansatt følte seg mobbet.
![]() |
#98 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Mobbing blant voksneMobbing er et litt spesielt begrep. Det betyr jo noe annet nå enn den opprinnelige betydningen. I Norge har det vist ikke noe med en "Mob" å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Jeg må bare få spille inn at dette er langt over grensen for hva som hadde vært akseptabelt hos meg. Aldri i livet om det er OK å sitte å himle med øynene og tydelig vise for omverdenen (og den det gjelder) at man synes at en kollega er kjempeteit. Uenighet er ok, og det er også greit at man ikke kan være bestis med alle, men dette hadde jeg ikke funnet meg i, og det synes jeg ikke du skal gjøre heller, Gjentagende hendelser ER mobbing, og jeg kan ikke komme på noe som helst som skulle rettferdiggjøre en så primitiv oppførsel. Dette problemet eier _ikke_ du! Makan!
![]() |
#100 |
Magisk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det kan også være tilfelle, men på denne arbeidsplassen er det så absolutt ikke tilfelle.
![]() |
|
|