|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!
På mange vis kan det vere det ja. Vi flytta frå ein bydel i Bergen med høg andel ikkje-vestlege innvandrara, til ein veldig "kvit" kommune utanfor. Det er eit stort minus, særleg på skulen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Står her: https://www.bergen.kommune.no/omkomm.../article-63571
![]() |
#84 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Og på Bergen kommunes side kaller man den ikke-etnisk norske befolkningen utlendinger.
![]() |
#85 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hvorfor? Det er nok innvandrere til at jeg antar at de aller fleste har minst to i klassen sin. (Snakker av erfaring fra barnehager, skolen til barna og skoler jeg selv har jobbet på.) Jeg har ingenting imot om det kommer flere, men å si at det er et problem at det bare er ca. 12 % innvandrere i Bergen (jeg tror faktiskt de faktiske tallene er høyere) blir litt merkelig i mine øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Og er ikke en innvandrer en innvandrer? Spiller det noen rolle om man går i klasse med Paula fra Polen eller Ali fra Afghanistan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er kjedelig rett og slett. For lite andre impulser. Iflg. linken jeg la inn er det litt over 30.000 "utlendinger" i Bergen, og rundt 14.000 av disse er andre europeere.
![]() |
#88 |
Glamorøs
|
Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Jeg har gjerne begge i klassen til sønnen min.
![]() |
#89 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Er ikkje alle utlendingar innvandrarar da? Min islandske mann reknar seg som innvandrar og utlending |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Før gråt jeg av slike ting men nå bare ler jeg meg ihjel. Utlendinger, inkludert innvandrere og norskfødte.
![]() |
#91 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Vind og regn er deilig. Ingenting er som ordentlig vestlandshøst! |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
anglofil
Jeg tror ikke nordmenn, født og oppvokst her, som tilfeldigvis har foreldre fra utlandet hverken synes eller mener det er ok å bli definert som utlendinger i sitt eget land. Det er i alle fall ikke noe særlig inkluderende.
![]() |
#93 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Hatti, det kommer nok an på både hvor man bor og hvilken type menneske man er. Jeg omgås masse ulike mennesker, men som sagt over, det er sterk ghettofisering i Oslo. Med mange mennesker velger man nok ofte de man er likest. Når jeg sier at det er kjedelig med bare nordmenn så går ikke det bare på omgangskrets, men kulturtilbud, matvarer, kunst, nabolag og slikt også.
![]() |
#94 |
anglofil
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Altså, i følge definisjonen på ghetto så er det faktisk ikke slik at Oslo blir mer ghettofisert. Det at flere mennesker med innvandrerbakgrunn flytter til Groruddalen betyr faktisk det motsatte, de får større bolig for samme pengene. Disse menneskene eier egen bolig og det er veldig sunt.
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg sier ikke at Oslo blir mer ghettofisert, men at det er det, sammenliknet med andre norske steder. Det har selvsagt sammenheng med at Oslo er det eneste med en såpass størrelse at man kan få en slik inndeling. Men det er selvsagt ingenting sammenliknet med andre steder i verden.
![]() |
#96 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Min tante er lærer på Furuset og i fjor (eller forfjor) hadde hun ingen elever med norskfødte foreldre i klassen sin på 28. Jeg kaller slikt ghettofisering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg tenkte også som Tallulah, og mener "ghetto" med ekstremt store hermetegn. Men bydelene i Oslo har, på godt og vondt, veldig tydelige karaktertrekk av ulike typer, og jeg, som føler meg som en blandings av så mangt (finans, kultur, internasjonalt, ingeniør) syns det err vanskelig, eller umulig, å finne en bydel som er "meg".
![]() |
#98 |
maler
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg synes egentlig det er helt greit at det ikke er flere elever med språkproblemer på vår skole eller store grupper med felles bakgrunn. 2-3 elever i hver klasse som er 1. generasjons innvandrere med tilhørende språkproblemer hos barn og foreldre holder synes jeg. Et veldig homogent nabolag som mitt er kanskje litt kjedelig, men det er samtidig veldig trygt. Jeg kan regne med at de flestes tanker og holdninger i forhold til barna ikke avviker veldig mye fra mine egne. Det mest eksotiske elementet er en enslig mann som ble skilt for noen år siden og som leker Narvestad.
![]() |
#99 |
maler
|
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Jeg bodde i Sognsvann/Nordbergområdet på slutten da jeg bodde i Oslo og tenkte at der kunne jeg godt bodd på ubestemt tid. Jeg bodde et stykke opp i holmenkollåsen en periode også, der rømte jeg fra. Det var fint, men jeg passet over hodet ikke inn. Hva sier det om meg tro? Sannsynligvis ikke annet enn at jeg var student da jeg bodde der, men det var et ok nabolag.
![]() |
#100 |
anglofil
![]() Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!Ghetto for meg er f.eks Rosenholm i Malmø. Kun kommunale boliger, 8 ut av 10 på trygd osv. Groruddalen i Oslo blir noe helt annet.
![]() |
|
|