Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 22:41   #1
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bergen er jo en av Norges minst fargerike byer, og det er jo ikke så positivt, nei.

Er du sikker? Synes det er blitt ganske så fargerikt/flerkulturelt de senere årene. I hvert fall i de to bydelene jeg har bodd.

Gammel 26-08-11, 22:45   #2
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Er du sikker? Synes det er blitt ganske så fargerikt/flerkulturelt de senere årene. I hvert fall i de to bydelene jeg har bodd.

I følge Bergen Kommune sin nettside så er 12 prosent av byens befolkning innvandrere. Det er vel ikke så mye, iallefall ikke sammenlignet med Oslo.

Gammel 26-08-11, 22:56   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

I følge Bergen Kommune sin nettside så er 12 prosent av byens befolkning innvandrere. Det er vel ikke så mye, iallefall ikke sammenlignet med Oslo.

Virkelig, ikke mer?
Men er det en ulempe at det ikke er så mange innvandrere her, egentlig?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 22:59   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Virkelig, ikke mer?

På mange vis kan det vere det ja. Vi flytta frå ein bydel i Bergen med høg andel ikkje-vestlege innvandrara, til ein veldig "kvit" kommune utanfor. Det er eit stort minus, særleg på skulen.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 22:59   #5
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Virkelig, ikke mer?

Står her: https://www.bergen.kommune.no/omkomm.../article-63571

Gammel 26-08-11, 22:36   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Fargerikt" brukt med passe ironisk distanse, selvsagt.

Gammel 26-08-11, 22:42   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Syrin: Meiner Bergen endte på 89. Her eg bur endte me på nokre og 90 dagar. Men framleis blir eg buande.

Gammel 26-08-11, 22:43   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva menes med at det ikke er fargerikt i Bergen?

Gammel 26-08-11, 22:44   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Inspirert av denne tråden har jeg i kveld planlagt og bestilt tur til Bergen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:12   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og på Bergen kommunes side kaller man den ikke-etnisk norske befolkningen utlendinger. inkludert de norskfødte.

https://www.bergen.kommune.no/omkomm...rticleId=63576

Nesten halvparten er europeere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:20   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og på Bergen kommunes side kaller man den ikke-etnisk norske befolkningen utlendinger. inkludert de norskfødte.

https://www.bergen.kommune.no/omkomm...rticleId=63576

Nesten halvparten er europeere.

Før gråt jeg av slike ting men nå bare ler jeg meg ihjel. Utlendinger, inkludert innvandrere og norskfødte.

Gammel 26-08-11, 23:17   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Og er ikke en innvandrer en innvandrer? Spiller det noen rolle om man går i klasse med Paula fra Polen eller Ali fra Afghanistan?

Gammel 26-08-11, 23:19   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og er ikke en innvandrer en innvandrer? Spiller det noen rolle om man går i klasse med Paula fra Polen eller Ali fra Afghanistan?

Nå skjønner jeg ikke hva du mener? Jeg har gjerne begge i klassen til sønnen min.

Gammel 26-08-11, 23:19   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er ikkje alle utlendingar innvandrarar da? Min islandske mann reknar seg som innvandrar og utlending

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:22   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Er ikkje alle utlendingar innvandrarar da? Min islandske mann reknar seg som innvandrar og utlending

Jeg tror ikke nordmenn, født og oppvokst her, som tilfeldigvis har foreldre fra utlandet hverken synes eller mener det er ok å bli definert som utlendinger i sitt eget land. Det er i alle fall ikke noe særlig inkluderende.

Gammel 26-08-11, 23:21   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vind og regn er deilig. Ingenting er som ordentlig vestlandshøst!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:25   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hatti, det kommer nok an på både hvor man bor og hvilken type menneske man er. Jeg omgås masse ulike mennesker, men som sagt over, det er sterk ghettofisering i Oslo. Med mange mennesker velger man nok ofte de man er likest. Når jeg sier at det er kjedelig med bare nordmenn så går ikke det bare på omgangskrets, men kulturtilbud, matvarer, kunst, nabolag og slikt også.

Gammel 26-08-11, 23:38   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Altså, i følge definisjonen på ghetto så er det faktisk ikke slik at Oslo blir mer ghettofisert. Det at flere mennesker med innvandrerbakgrunn flytter til Groruddalen betyr faktisk det motsatte, de får større bolig for samme pengene. Disse menneskene eier egen bolig og det er veldig sunt.
Hvis man snakker om ghettoer i ordets riktige betydning så er det bare å se til Sverige, forstedene i til Malmø, Stockholm og ikke minst Gøteborg. Enorme områder med nesten utelukkende kommunale boliger og en bosetting av nesten kun minoriteter. Det er ghettoer på en skala vi overhode ikke har noe av i Oslo.

Civita har forsket og skrevet mye bra om bosetting i Groruddalen. Man kan gjerne snakke om etnisk segregering og "hvit flukt", men så lenge folk kjøper og eier bolig (stort sett) så er det per definisjon ikke ghettoer. Det er overasskende få kommunale blokker / boliger i Groruddalen.

:sorry digresjon, avslutter ghetto tema for mitt vedkommende:

Gammel 26-08-11, 23:46   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg sier ikke at Oslo blir mer ghettofisert, men at det er det, sammenliknet med andre norske steder. Det har selvsagt sammenheng med at Oslo er det eneste med en såpass størrelse at man kan få en slik inndeling. Men det er selvsagt ingenting sammenliknet med andre steder i verden.

Når jeg snakker om ghettoer mener jeg heller ikke bare etniske, men også basert på yrker. Nordberg er for finansfolka, f.eks, Ullevål haveby for kultureliten.

Gammel 26-08-11, 23:53   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte også som Tallulah, og mener "ghetto" med ekstremt store hermetegn. Men bydelene i Oslo har, på godt og vondt, veldig tydelige karaktertrekk av ulike typer, og jeg, som føler meg som en blandings av så mangt (finans, kultur, internasjonalt, ingeniør) syns det err vanskelig, eller umulig, å finne en bydel som er "meg".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.