|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologEldstemor på 15 år får med seg alt gjennom nyhetene, og vi har snakka mye om dette sammen. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHelt enig. Jeg har sett mange bruke uttrykket syk og gal. Men hva legger man i det, liksom? "Gal" som i psykisk syk? For det er vel ikke noe som tyder på det? Dette har jo vært planlagt ned til minste detalj i lange tider.
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har sagt at han er en slem mann. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMan må jo være gal for å gjøre noe slikt. Men da mener jeg "så langt unna det vi anser som normal, fornuftig adferd", ikke psykisk sykdom. Så jeg liker heller ikke at det fremstilles som det, når vi slett ikke vet det. En slem mann, ingen tvil. En syk mann, det vet vi ikke.
|
|
|
#85 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHar nettopp hatt en liten prat med snart 6 åringen, som lurte på om det de prata om på radioen var virkelig. Jeg forklarte helt kort og konkret hva som har skjedd, uten detaljer. Hun har ikke sett noen bilder.
|
|
|
#86 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har ingen problemer med å si til ungene mine at denne mannen er gal.
|
|
|
#87 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
I likhet med fysiske sykdommer så kommer tankesykdommer i mange varianter. Jeg syns ikke det er vanskelig å forklare et barn dette, på samme måte som det er forskjell på en forkjølelse og kreft.
|
|
|
#88 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Gal, ja.
|
|
|
#89 |
|
Fabelaktig
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har sagt noe ikke ulikt det Heiko skisserer over her. Og så har vi sett Supernytt-sendingene, der det blir poengtert viktigheten av å snakke med noen og spørre dersom det er uklare ting som kan føre til ytterligere grubling og mareritt.
|
|
|
#90 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDa kom den første reaksjonen fra eldste. Han er en engstelig fyr, og kom gråtende og var redd for han som skøyt. Han roet seg heldigvis når jeg sa at han var i fengsel (det hadde jeg sagt før og), og sa at han ikke kom til å komme ut før om minst 20 år. Han regnet seg frem til at da var han en voksen mann, og roet seg ned. De sover i senga mi i natt og. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg synes supernyttsendingen var flott. Den utløste noen spørsmål her og spesielt om ting vi trodde vi hadde unngått eller dysset ned. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi har sett alle tre supernyttinnslagene på nett, og det var fint. Jeg forklarte først om Utøya, siden han ikke visste om det ennå. Vi fikk snakket litt om det, og det virker som han har tatt til seg at vi er trygge.
|
|
|
#93 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDe eldste er preget av det. Eldste på 11 år ville ikke sove på eget rom, og mellomste fikk ikke sove igår. Det var ikke kun hendelsen som gjorde det, men det var litt tanker rundt det også. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg synes man skal skille mellom psykisk sykdom - som jeg syns man skal la høre til de som har en psykisk sykdom - og andre uttrykk. Jeg har for eksempel brukt "spik spenna gæren" uten problemer noen ganger disse dagene. Og synes også "så gal at han er helt utenfor all fornuft" for eksempel passer godt. Man kan gjerne ta denne mannen milevis ut av normalbegrep. Men jeg ville aldri brukt slike uttrykk om en som er psykisk syk - det er noe annet her i huset. Da er det en konkret sykdom det er snakk om. (Vi har psykisk sykdom i nær familie.) |
|
|
|
#95 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi venter Knotten hjem fra ferie hvert øyeblikk, og jeg kjenner jeg gruer meg. Han har vært skjermet mye, men vi vet jo ikke hva han har fått med seg. Han kan jo lese, og plukker opp avisforsider og den slags. I tillegg er Knotten veldig empatisk og har følelsene utenpå, så vi forventer en skikkelig knekk. Like greit å forvente det.
|
|
|
#96 |
|
Vaklende
|
Det er kanskje ikke saa vanskelig aa forklare forskjellen, men det er vanskelig aa forstaa for smaa barn. Paa samme maate som min seksaaring sliter med aa skjonne fullt ut hva som er forskjell paa fysiske sykdommer. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har snakket med min sønn, han spurte om et bilde han så på internett, og da var det naturlig å fortelle om det. Han lurte mest på om den som hadde gjort det kunne komme hit.
|
|
|
|
#98 |
|
Passiv
|
Det er nettopp derfor jeg ikke ønsker at psykisk sykdom skal brukes som forklaring på alle handlinger som ikke er til å forstå. Psykisk sykdom er sykdom. Snillhet, raushet, sjenerthet, drittsekkethet er andre ting som ikke har med sykdomsbegrepet å gjøre. |
|
|
|
#99 |
|
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg synes dette er kjempevanskelig. Storebror er 4 år med autismespektermdiagnose, dårlig språk og sier lite, annet enn det som er i sin egen verden. Han så 1 minutt der han så brannmenn, men har hørt oss snakke de to siste dagene. Ikke sagt et ord om det. Men jeg regner med at det er lagret inni hodet hans. Han er mer urolig og mer i sin egen verden. Men hvordan ta opp dette med ham, jeg aner virkelig ikke...
|
|
|
|
#100 |
|
Einsam
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologGuttungen på 9 er litt for tøff på utsiden i hverdagen. Han var på fjellet i natt med farmoren, men hadde ikke sagt så mye. Jeg prøvde å snakke litt med ham, satte på tv da det var klipp fragudstjenesten i Domkirken. Han sier "Hvorfor ser du på det teite der da?" Prøver jo å forklare hvor alvorlig dette er, men han sa bare at han driter i det, han var jo ikke der, og kjenner ingen av de døde. Vet ikke hva jeg skal si for at han skal si hva han egentlig føler, det er jo et problem vi stadig vekk har, at han tøffer seg og blir sint, og ikke vil innrømme triste følelser. |
|
|
|
![]() |
|
|