Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 14:24   #81
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har alltid tenkt på økonomi som en form for realfag. Er det ikke det?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Tror faktisk ikke det regnes som det. Økonomi matte er en helt annen type matte enn ingeniørmatte

Det er noe annet ja, og økonomi regnes som en "mykere" gren enn realfag. Jeg var jo dertil Blåruss (men med den "vanskeligste" matten). Mannen gikk i det minste almenn, men har ikke mye fysikk og kjemi og sånt å skilte med han heller.

I mitt hode er det også veldig vanskelig å forstå at prosentregning og brøk er noe man ikke kan forstå, det bare ER sånn, det er da ikke noe å forstå, en halv er en halv, en kvart er en kvart, hva er det å ikke forstå? Men jeg har surfet rundt nok på ulike forum (ofte med en noe annen sammensetning enn fp) til å innse at det er nok av dem som virkelig bare ikke skjønner at ti prosent er.. Vel, akkurat en tidel, ti hundredeler eller altså ti prosent. Eller at halvparten av halvparten er en kvartpart. Jeg ser ikke helt hva der er å forstå, det bare ER sånn, men det er visst gresk for ganske mange.

Men hva BLIR ungene mine om jeg får dem inspirert til å dra til Trondheim da? (ja, man kan studere realfag andre steder, men dere skjønner hva jeg mener.) jeg tar gjerne realfagsunger jeg altså, gode, stabile, fleksible, lønnsomme jobber sier dere at at det blir. Finfint, men i farta kommer jeg bare på medisinfaglige jobber, eller lærere. Jeg er 100% overbevist om at det finnes mye mer, og mye spennende, men ikke søren om ammetåkehodet mitt kommer på det. Satser på at jeg kommer ut av ammetåka før de skal begynne å velge studieretning, i mellomtiden leker vi med byggeklosser og duplolegoklosser for å bygge ting, og satser på at Knerten sin interesse for "boksetaver" etterhvert også omfatter tall (han teller for all del ganske greit altså, men interessen er større for fenomenet bokstaver) og satser på å gi søstra tilgang på de samme lekene som ham. Han har forøvrig dukke, men tiden er vel iznne for å introdusere ham for dataspill skjønner jeg... Han er to år og åtte måneder og har enda ikke prøvd et eneste ett, hverken på pc eller iPad, og har ikke peiling på at Nintendo og denslags engang finnes...

Gammel 06-05-11, 14:25   #82
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Er det mulig å ikke skjønne brøk eller prosentregning? :liker matlagning og shopping:

Jeg var på et lite seminar, om jeg kan kalle det det, i vinter en gang. Det handlet om matematikk og barn i småskolen og hvordan man kunne legge til rette for best mulig læring. Jeg fikk meg en tankevekker. For meg har matte alltid vært veldig enkelt. Denne oppgaven fikk vi: Denne rekken tilsvarer tallene fra 0 - 9. Pugg dette i et par minutter:

lol - lie -pop - lul - laa - bye - baa - byy - taa - buh

Uten å se på rekken: Hva blir dette:
lul + lie
byy - pop
laa + lul

Må du bruke fingrene for å finne det ut? For mange barn fortoner tallene og enkel regning seg akkurat slik som vi opplever dette, i verste fall i flere år på skolen. Ble det hevdet. Da kan man i så fall begynne å forstå at prosentregning og brøk ikke faller like lett for alle. Og slik er det bare, alle tar ikke alt like lett.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:25   #83
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Malama: De kan bli ingeniører og der er det lassevis av jobber. Både i stat, kommune og i det private. Både byggherre, konsulent, fabrikker, olje osv.osv. 2269 ingeniørstillinger ute på finn.no nå.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:27   #84
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@ElinM: Ja, nettopp. Jeg kjenner en lærer som var på et seminar der de ble forklart åttetallssystemet, for å få litt mer forståelse av hvor vanskelig det kan være å lære seg titallssystemet og posisjonsprinsippet når man ikke kan det fra før.

Gammel 06-05-11, 14:34   #85
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

En liten digresjon kanskje: Eksperter hevder at ingeniører har oftere asperger syndrom enn folk i andre yrkesgrupper, og det handler om dette med å systematisere og se mønstre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:36   #86
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Malama: De kan bli ingeniører og der er det lassevis av jobber. Både i stat, kommune og i det private. Både byggherre, konsulent, fabrikker, olje osv.osv. 2269 ingeniørstillinger ute på finn.no nå.

Jeg vet de kan bli ingeniører, jeg bare vet ikke hva ingeniører egentlig gjør på

(Vet dog av egen erfaring at den der økonomiske friheten... Da er det lurt å unngå staten. Min mekanikerbror tjente for noen år siden rundt det dobbelte av meg. Han er vel og merke en greit utdannet mekaniker da, men ingeniør er han ikke. Han er elektromekaniker med teknisk fagskole og et år med noe økonomigreier, men langt fra noen ingeniør. Men ansatt i det private, mens hans sivøksøster som burde tjent vesentlig mer enn hun gjør sitter og filler i en statlig stilling... Sånn går nå dagene...)

Akkurat nå føler jeg derfor mer for å oppfordre ungene til å tenke seg om før de tar jobb i staten..., men da kaster vi gjerne litt stein i glasshus, siden vi faktisk er to statsansatte økonomer her i huset...(som bare later som det ikke er det minste irriterende at min bror bygger hus og vil vi skal kjøpe det som skal bygges ved siden av, bare at det ligger sånn rundt en halv mill over vårt budsjett...)

Gammel 06-05-11, 14:37   #87
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

En liten digresjon kanskje: Eksperter hevder at ingeniører har oftere asperger syndrom enn folk i andre yrkesgrupper, og det handler om dette med å systematisere og se mønstre.

Hmm.. Hvor var det jeg så en filmet reportasje om hun ingeniøren som hadde asperger da? Husker det bare så vidt, men mener at hun var veldig dyktig i jobben sin, men slet en del sosialt. Noe som forøvrig kan gjelde for flere av mine kolleger. Nei huff, nå var jeg slem.

minibolle mai 2012
Gammel 06-05-11, 14:42   #88
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg vet de kan bli ingeniører, jeg bare vet ikke hva ingeniører egentlig gjør på

Noen ingeniører konstruerer (prosjekterer) saker og ting. Eksempler er bruer, jernbanestrekninger, vannkraftverk, ventilasjonsanlegg, bygninger osv.osv. Ganske vanlig med oppfølging i byggeperioden så man får vært litt ute også hvis man ønsker det.

Man bør (hvertfall i min type ingeniørstilling) ha en god visualiseringsevne og 3D-forståelse, evne til å kunne bruke teknisk regelverk, forholde seg til f.eks. reguleringsplaner, kunne regne enkle ting (vanskeligere ting ordner datamaskinen, men du må vite hva som skjer og hvorfor), kontrollere tegninger, kommunisere planer på en forståelig måte, ha basiskjennskap (minst) til økonomi, budsjettering osv.

Mye er konkret og det liker jeg. Når ting blir for abstrakt detter jeg av lasset ganske raskt.

minibolle mai 2012
Gammel 06-05-11, 14:42   #89
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Vet dog av egen erfaring at den der økonomiske friheten... Da er det lurt å unngå staten. Min mekanikerbror tjente for noen år siden rundt det dobbelte av meg. Han er vel og merke en greit utdannet mekaniker da, men ingeniør er han ikke. Han er elektromekaniker med teknisk fagskole og et år med noe økonomigreier, men langt fra noen ingeniør. Men ansatt i det private, mens hans sivøksøster som burde tjent vesentlig mer enn hun gjør sitter og filler i en statlig stilling... Sånn går nå dagene...)

Staten lønner ikke nødvendigvis så dårlig. Både mannen min og jeg jobber i staten, og vi tjener begge ganske bra (synes vi selv). Det kommer mye an på stillingstype og utdannelse.

Det er for øvrig nok av folk i det private næringsliv som jobber for knapper og glansbilder. Det er i stor grad en myte at statlige ansatte kunne doblet lønnen sin om de bare tok en jobb i det private. (Selv om statlige ansatte ynder å hevde akkurat det selv.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:44   #90
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Mannen har gått fra det private til det statlige (han er jo også ingeniør) og han gikk opp i lønn. (Men jeg tror ikke han vil oppleve like bra lønnsoppgjør.)

minibolle mai 2012
Gammel 06-05-11, 14:48   #91
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Mannen har gått fra det private til det statlige (han er jo også ingeniør) og han gikk opp i lønn. (Men jeg tror ikke han vil oppleve like bra lønnsoppgjør.)

Jeg tror omtrent alle jeg kjenner som har gått fra det private til det statlige, har gått opp i lønn. :btdt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:49   #92
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mange interessante innspill, folkens.

Jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg kommer til å pushe realfag på ungene hvis de ikke ønsker det. Men det er i hvert fall helt sikkert at de vokser opp med en forståelse for at matte og fysikk er viktige fag og at det er fullstendig kjønnsavhengig.

Jeg har jo aldri savnet at jeg ikke tok fysikk på skolen. I ettertid innser jeg at jeg like gjerne kunne ha studert industriell økonomi på NTNU som til siviløkonom på NHH. Men jeg har selvinnsikt nok til å innrømme at jeg kanskje ikke hadde fått de samme gode karakterene hvis jeg hadde valgt fysikk og kjemi som jeg gjorde med bedøk og samfunnsfag. Det krever tross alt ganske høyt snitt å begynne rett på ind.øk/siv.øk. etter videregående.

Men jeg håper, som Veronal, at passiv diffusjon og statistikk skal gjøre jobben. Jeg er tross alt gift med en fysiker.

Gammel 06-05-11, 14:50   #93
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Og det der med lønn tror jeg har noe med ambisjoner å gjøre også. Min sivøk-søster er en ekstremt ambisiøs og drevet kvinne med masse arbeidskapasitet og i skrivende stund tjener hun fire ganger så mye som meg. Og jeg synes jeg tjener bra til å være meg, hehe.

minibolle mai 2012
Gammel 06-05-11, 14:53   #94
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg vet det altså, at stillingstype har mye å si.

Jeg tror ikke jeg kan skjødesløshet på kjønn heller direkte, men jeg og min mann har lik utdannelse, uteksaminert samme år, og slett ikke helt lik lønnsslipp...

Jeg kunne økt lønnen min markant ved å bytte til det private. Men det er ikke egentlig stat/privat som er forskjellen, jeg ville jo også da byttet til en annen type stilling, det måtte jeg gjort for å å gå markant opp. Men det kunne jeg alså også gjort innen det offentlige.

Så egentlig var mitt forrige innlegg ikke helt seriøst da altså. Det er bare det at det er mye å tenke på i forhold til hvilke utdanninger som gir hvilke jobber, og hvordan det lønner seg eller ei. Mye mer enn stat/privat, men også mye mer enn realfag eller ei.

Jeg vil vel i hovedsak oppfordre mine barn til å ta en høyere utdannelse innen noe de både interesserer seg for og virkelig kan tenke seg å jobbe med, og kan se for seg å kunne leve av. Uansett om det er realfag eller ei, jeg kan jo ikke akkurat si at det er dumt om de vil gå en økonomisk retning, all den tid jeg jo altså fant deres far på NHH. Vi kan gjerne oppfordre dem til å gå en litt annen retning enn vi gjorde, men er det den veien de vil, så skal jeg ikke legge kjepper i hjulene for det heller altså, ei heller gråte i skjul.

Men vi har heldigvis noen år på oss enda. Jeg får stikke og hente Knerten i barnehagen nå, og spørr jeg hva han har gjort på der har han enten reparert ting eller slukket brann. Snekker eller brannmann er visst det mest fantastsike han kan tenke seg for tiden. Vi får nå se. Søstra skal i alle fall få akkurat de samme mulighetene.

Gammel 06-05-11, 14:53   #95
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Esme burde vært min tante.

Trives ikke du der du er da? jeg synes stort sett det lyser Har Drømmejobben lag vei av deg.

Jeg synes utdannelse er en fin ting, og jeg er også tilhenger av at man skal tenke penger og ikke bare trivsel når man velger. Samtidig er det nå en gang sånn at vi trenger både hjelpepleiere, frisører og snekkere, så noens barn bør ha lyst til å bli det. Eventuelt så må vi importere den arbeidskraften (mens vi okker og anker oss over sosial dumping).

Jeg ønsker for ungene mine får en utdannelse og et yrke de trives med, og som gjør at de kan forsørge seg selv og leve det livet de ønsker. Jeg kommer helt sikkert til å fortelle dem at utdannelse er smart og at enkelte utdannelser er smartere enn andre, men samtidig er det jo bevist igjen og igjen at man kan bli Røkke uten utdannelse også. Men da er man kanskje over på uanstendig rik?

Foreløpig skal eldstemann bli dyrlege og yngstemann skal bli flyver eller jobbe i Seaworld.

Gammel 06-05-11, 14:56   #96
Malama

Malama sin avatar

Standard

Noen må bli frisører og sykepleiere og denslags også ja. Noen må faktisk sitte i kassa på Rema også. Men ingen av oss ønsker at det skal være våre barn... For de skal jo alle ta en høy utdannelse og bli noe smart og tjene nok til å forsørge seg selv og opprettholde den gode standard de er vant til, minst.

Verden går ikke helt rundt da, men det er ikke realfagene sin feil...

Gammel 06-05-11, 14:58   #97
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og slik er det bare, alle tar ikke alt like lett.

Nei, det er det jo ikke, men med gode lærere, gode eksempler og nok tilrettelegging så burde det vel være innenfor rekkevidde for de fleste.

Jeg har en hjerne som alltid lager systemer og mønstre av alt, og sånn sett synes jeg tall og musikk er veldig likt.

Gammel 06-05-11, 14:58   #98
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Noen må bli frisører og sykepleiere og denslags også ja. Noen må faktisk sitte i kassa på Rema også. Men ingen av oss ønsker at det skal være våre barn... For de skal jo alle ta en høy utdannelse og bli noe smart og tjene nok til å forsørge seg selv og opprettholde den gode standard de er vant til, minst.

Verden går ikke helt rundt da, men det er ikke realfagene sin feil...

Det er da mange som ikke har noe ønske om at ungene skal ta lange universitetesutdannelser, men som gjerne ser at ungene tar fagutdanninger.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:59   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mindy, jeg trives veldig godt der jeg er og tjener nok hakket mer enn gjennomsnittet for 28 år gamle alenemødre uten utdannelse, ( ), men det er jo bare flaks.

Å ha Høyest Mulig Lønn kommer jeg aldri til å pushe på barna, men å ha Så Du Klarer Deg er en fin ting. Det tror jeg man lettest får til med i hvert fall _en_ gjennomført utdannelse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:04   #100
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Vet dog av egen erfaring at den der økonomiske friheten... Da er det lurt å unngå staten.

Næsj. Det kommer da helt an på hva alternativet er. Jeg har gått fra det private til staten to ganger, og begge ganger gått opp betraktelig i lønn. (I ren lønn, altså, ikke inkludert pensjonsordninger eller andre goder.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.