|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler likt, stort sett annen hver dag. Jeg fører stort sett ikke sykt barn-dager, men gjør som Martis. Mannen må skrive dager.
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHos oss vil statistikken si 100 % på meg, men realiteten er nærmere 50-50. Mannen fører ikke sykt barn dager.
|
|
|
#83 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner
Men undersøkelsen var jo gjort i Oslo kommune, så sånn sett kan jo trenden her være litt annerledes enn ellers i landet (med tanke på hva som føres og ikke føres).
|
|
|
|
#84 |
|
ekstremt trøtt
|
Det stemmer her. Jeg jobber turnus så de gangene jeg har kveldsvakt og ungene er syke så slutter mannen tidligere slik at jeg rekker jobb. Da tar ingen av oss ut sykt barn dager.
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Blant de som bor i Oslo kommune eller de som jobber i Oslo kommune |
|
|
|
|
|
#86 |
|
heimføing
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerSer ut som det er tall fra Oslo kommune, altså "bedriften" Oslo kommune. Da kan man spørre hvilken type jobb har kvinner (pleie/skole/barnehage der man ikke kan ta hjemmekontor?) og hvilken type jobb har menn? |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Javel
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerI og med at jeg stort sett har hjemmekontor så tror jeg ikke vi har tatt ut en sykt barn dag på de to eldste på det jeg kan huske. Da får jeg jo jobbet selv om de er syke. Og må jeg på et møte eller er på reise så jobber mannen hjemme.
|
|
|
|
#89 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler omtrent likt, rent "belastningsmessig" (altså vi er hjemme omtrent annenhver gang). Men mannen jobber turnus, og vi prøver å legge det opp til at han er hjemme når han har planlagt fri, og holder skiftene sine så langt som mulig. Så han er hjemme like mye som meg, men registrerer langt færre sykt barn dager. Vi har aksept fra arbeidgiver for å dele sykedagene opp i timer, så dersom jeg jobber f.eks halve dagen skriver jeg halve dagen med timer, og halve dagen med sykt barn.
|
|
|
#90 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler vanligvis likt, men mannen har tatt mest siden i høst. Jeg er fulltidsstudent og har hatt to omganger med praksis. Mange forelesninger er obligatoriske, dermed blir jeg mindre fleksibel og han må ta flere dager. Begynner å jobbe igjen 1. juni og da må jeg ta min del igjen.
|
|
|
#91 |
|
Ferdig!
Hvor: Telemark
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi bytter på være hjemme. Eller, jeg melder meg som oftes frivillig.
|
|
|
#93 |
|
kall om benen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerDet faller mest på mannen siden jeg er selvstending næringsdrivende og taper masse penger hvis jeg må være hjemme.
|
|
|
|
#94 |
|
Glamorøs
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerHos tror jeg det er rimelig jevnt fordelt, med en liten overvekt på mannen. Han har inntil nylig vært selvstendig, og det har vært lettere for ham å ta igjen tapt arbeid på kveldstid, enn for meg. Han jobber også nærmere hjem og skole, så skjer det noe er det han som kan hente fortest. Vi har heller ingen tur-ordning, men finner ut hvem som kan være hjemme med tanke på planlagte møter o.l.
|
|
|
#95 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi bor ikke sammen, har annhver uke, og har tatt ungene den uka vi har hatt ansvaret i utgangspunktet. Ved ekstremt ubeleilelige tidspunkt har vi byttet. Nå skal det sies at ungene nesten aldri har vært syke, så dette har vært et nesten ikke-eksisterende problem.
|
|
|
#96 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerDet blir meg som tar det meste. Men mannen tar også sin del. Vi har også delt dagene, at mannen går på jobb om morgenen og jobber til lunsj (han beg kl 07) Så kommer han hjem og jeg drar på jobb og tar seinvakt (jobber i bhg)
|
|
|
|
#97 |
|
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi deler ganske likt,men mannen har nok tatt flere enn meg. Jeg tar som regel oppkast og høy feber.
|
|
|
#98 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerNå har jeg lest artikkelen igjen, og dette handler om fravær hos ansatte i Oslo Kommune. Nå klarte jeg ikke å finne noen oversikt over kjønnsfordelingen av de 43.000 ansatte i Oslo Kommune, men jeg regner med at det er en stor kvinnearbeidsplass. Mange av disse jobbene er jo i undervisning, pleie og omsorg, kommunehelse, barnehager etc., og det er jo jobber hvor man ikke kan ha hjemmekontor i særlig grad, og jobber hvor kvinner er i stort flertall.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Shake it out!
|
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerVi delte likt etter beste evne - den det passet best for var hjemme. Passet det like dårlig for begge delte vi dagen mellom oss, passet det enda dårligere for begge spurte vi svigermor om hun kunne passe (hun jobbet ikke alle dager). Mannen reiste en del, og var barna syke da hadde jeg jo ikke så veldig mange alternativer (og av den grunn var det ofte han som tok sykt barn om han var hjemme og ikke hadde møter, siden han kunne jobbe hjemmenfra). Jeg tror ikke vi var med på å øke kvinneandelen av omsorgsdager, for å si det sånn. Heldigvis og bank i bordet var ikke barna ofte syke.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 01-04-11 kl 17:50. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Superkul
Medlem siden: Jun 2010
![]() |
Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinnerJeg har den daglige omsorgen for barna, og tar derfor alle dager
|
![]() |
|
|