Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-11, 23:51   #81
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Vi deler likt, stort sett annen hver dag. Jeg fører stort sett ikke sykt barn-dager, men gjør som Martis. Mannen må skrive dager.

Gammel 01-04-11, 00:29   #82
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss vil statistikken si 100 % på meg, men realiteten er nærmere 50-50. Mannen fører ikke sykt barn dager.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 00:43   #83
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Fleksi og hjemmekontorjobbene finner man mest i store byer tror jeg og aller mest blant dem mer universitetsutdannelse.

Men undersøkelsen var jo gjort i Oslo kommune, så sånn sett kan jo trenden her være litt annerledes enn ellers i landet (med tanke på hva som føres og ikke føres).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:57   #84
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei sykepleiere bytter ikke, men om de har en turnus med en del kveld og natt og har ektefelle som har normalarbeidstid bruker de ikke like mange omsorgsdager som om de bare hadde jobbet dag. Det er i hvert fall mitt inntrykk.

Det stemmer her. Jeg jobber turnus så de gangene jeg har kveldsvakt og ungene er syke så slutter mannen tidligere slik at jeg rekker jobb. Da tar ingen av oss ut sykt barn dager.

Gammel 01-04-11, 09:10   #85
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Men undersøkelsen var jo gjort i Oslo kommune, så sånn sett kan jo trenden her være litt annerledes enn ellers i landet (med tanke på hva som føres og ikke føres).

Blant de som bor i Oslo kommune eller de som jobber i Oslo kommune
Hvis det er de som jobber i Oslo kommune kan de jo treffe mange dagpendlere hvor det finnes en forelder i mer umiddelbar nærhet av hjemmet hvor det er mer naturlig at den forelderen hiver seg hjem og henter barnet ved sykdom f.eks Men om det er nok til å endre tallene i særlig grad...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:30   #86
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser ut som det er tall fra Oslo kommune, altså "bedriften" Oslo kommune. Da kan man spørre hvilken type jobb har kvinner (pleie/skole/barnehage der man ikke kan ta hjemmekontor?) og hvilken type jobb har menn?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:34   #87
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I og med at jeg stort sett har hjemmekontor så tror jeg ikke vi har tatt ut en sykt barn dag på de to eldste på det jeg kan huske. Da får jeg jo jobbet selv om de er syke. Og må jeg på et møte eller er på reise så jobber mannen hjemme.
Ikke like lett å få jobbet når minsten er syk, så her prøver vi å dele likt. Eller det vil si 1/3 på meg 1/3 på mannen og 1/3 på mormor.

Gammel 01-04-11, 09:43   #88
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Det faller på meg som regel.

Gammel 01-04-11, 12:12   #89
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi deler omtrent likt, rent "belastningsmessig" (altså vi er hjemme omtrent annenhver gang). Men mannen jobber turnus, og vi prøver å legge det opp til at han er hjemme når han har planlagt fri, og holder skiftene sine så langt som mulig. Så han er hjemme like mye som meg, men registrerer langt færre sykt barn dager. Vi har aksept fra arbeidgiver for å dele sykedagene opp i timer, så dersom jeg jobber f.eks halve dagen skriver jeg halve dagen med timer, og halve dagen med sykt barn.

Gammel 01-04-11, 12:16   #90
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi deler vanligvis likt, men mannen har tatt mest siden i høst. Jeg er fulltidsstudent og har hatt to omganger med praksis. Mange forelesninger er obligatoriske, dermed blir jeg mindre fleksibel og han må ta flere dager. Begynner å jobbe igjen 1. juni og da må jeg ta min del igjen.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 12:17   #91
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bytter på være hjemme. Eller, jeg melder meg som oftes frivillig.
Men nå som jeg har byttet avdeling så blir det vanskeligere siden jeg er den som kommer først. Hm, ja, ja.
Vi jobber turnus begge to slik at det er ofte en av oss har fri og dermed slipper å ta ut sykt-barn-dager.

Gammel 01-04-11, 12:27   #92
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Vi deler likt. Jeg er mest uunværelig på jobb men vi deler omtrent likt.

Gammel 01-04-11, 12:41   #93
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Det faller mest på mannen siden jeg er selvstending næringsdrivende og taper masse penger hvis jeg må være hjemme.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:07   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos tror jeg det er rimelig jevnt fordelt, med en liten overvekt på mannen. Han har inntil nylig vært selvstendig, og det har vært lettere for ham å ta igjen tapt arbeid på kveldstid, enn for meg. Han jobber også nærmere hjem og skole, så skjer det noe er det han som kan hente fortest. Vi har heller ingen tur-ordning, men finner ut hvem som kan være hjemme med tanke på planlagte møter o.l.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:14   #95
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi bor ikke sammen, har annhver uke, og har tatt ungene den uka vi har hatt ansvaret i utgangspunktet. Ved ekstremt ubeleilelige tidspunkt har vi byttet. Nå skal det sies at ungene nesten aldri har vært syke, så dette har vært et nesten ikke-eksisterende problem.

Ellers er det naturlig at man deler likt mener jeg, og selvsagt tatt den som det har passet minst dårlig for akkurat da.

Jeg har også mulighet for hjemmekontor, men samtidig så hender det jeg arrangerer store møter med meg selv som hovedperson, og da passer det jo ekstremt dårlig å være borte.

Gammel 01-04-11, 14:03   #96
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Det blir meg som tar det meste. Men mannen tar også sin del. Vi har også delt dagene, at mannen går på jobb om morgenen og jobber til lunsj (han beg kl 07) Så kommer han hjem og jeg drar på jobb og tar seinvakt (jobber i bhg)

Gammel 01-04-11, 14:47   #97
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi deler ganske likt,men mannen har nok tatt flere enn meg. Jeg tar som regel oppkast og høy feber.

Gammel 01-04-11, 15:41   #98
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest artikkelen igjen, og dette handler om fravær hos ansatte i Oslo Kommune. Nå klarte jeg ikke å finne noen oversikt over kjønnsfordelingen av de 43.000 ansatte i Oslo Kommune, men jeg regner med at det er en stor kvinnearbeidsplass. Mange av disse jobbene er jo i undervisning, pleie og omsorg, kommunehelse, barnehager etc., og det er jo jobber hvor man ikke kan ha hjemmekontor i særlig grad, og jobber hvor kvinner er i stort flertall.
Jeg leser artikkelen som om at 80% av omsorg for sykt barn-dagene blant ansatte i kommunen, tas av kvinnelige ansatte. Men vi vet ikke hvordan kjønnsfordelingen er blant de ansatte i kommunen.

Jeg tror nok at det fortsatt er mødre som er mest hjemme med sykt barn, men det kan hende at det ikke er så skjevt som det kan se ut som når man leser denne artikkelen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 17:32   #99
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi delte likt etter beste evne - den det passet best for var hjemme. Passet det like dårlig for begge delte vi dagen mellom oss, passet det enda dårligere for begge spurte vi svigermor om hun kunne passe (hun jobbet ikke alle dager). Mannen reiste en del, og var barna syke da hadde jeg jo ikke så veldig mange alternativer (og av den grunn var det ofte han som tok sykt barn om han var hjemme og ikke hadde møter, siden han kunne jobbe hjemmenfra). Jeg tror ikke vi var med på å øke kvinneandelen av omsorgsdager, for å si det sånn. Heldigvis og bank i bordet var ikke barna ofte syke.

Nå er jeg hjemmeværende, og tar 100% av eventuelle sykedager. Dvs, mannen hadde en uke han måtte jobbe hjemme fordi jeg var syk, og ungene hadde fri fra skolen. Syk kone-dager.

Ja, og så kan jeg tilføye at jeg jobbet i kommunen, mens mannen jobber i et firma han er medeier i.

Sist redigert av Milfrid : 01-04-11 kl 17:50.
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 17:46   #100
Supernala
Superkul

Supernala sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Supernala er litt kul
Standard

Jeg har den daglige omsorgen for barna, og tar derfor alle dager

I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.