Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-10, 22:51   #81
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Horebukker som går fra dør til dør og tigger.... eh.

Gammel 31-10-10, 22:51   #82
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke anti-Halloween, men jeg er imot å la ungene gå på døra til folk som mest sannsynlig vil ha fred og ro for å mase om godis. Derfor har vi i år arrangert fest hjemme for å unngå at mine unger skulle føle seg alene og utenfor!

Gammel 31-10-10, 22:51   #83
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dere tuller når dere snakker om Halloween og det okkulte, ikke sant? Dere vet at kristne i USA generelt har null problemer med Halloween?

Mine kristne, amerikanske venner er vel som folk flest. Noen er med på alt, noen er med på noe og noen er anti, men jeg må finne ut hvordan jeg vil feire det.
Og det okkulte som var med i opprinnelsen setter en real stopper for meg iallfall.

Gammel 31-10-10, 22:52   #84
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri gått julebukk, kommer aldri til å gjøre det. Men Halloween - vi har feiret Halloween i 6-7 år allerede,
og jeg håper jeg har lagt grunnlag for noen gode tradisjoner hos ungene mine
Koselig dag og samle naboer på en liten høstfest i mørketiden. Heller det en dritafulle naboer som går julebukk for å få seg en aquevit -
ser ikke sjarmen med fulle folk som har julebukk som unnskyldning for å drikke (det er min assosiasjon med julebukker)

*men det var kanskje feil svar i denne tråden*

Gammel 31-10-10, 22:53   #85
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå dro vel heller ikke du frem det okkulte som et argument mot Halloween, ergo var ikke argumentet mitt myntet på deg. Kristne i USA gjør veldig mye rart og ser okkulterier på de rareste steder, men de aller fleste altså ikke i Halloween.

Nei, vet den ikke var til meg, men klarte ikke dy meg. Det skal ikke mye googling til for å finne amerikanske kristne som uttaler på nett at Halloween ikke er kosher. (Fnis.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 22:57   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, vet den ikke var til meg, men klarte ikke dy meg. Det skal ikke mye googling til for å finne amerikanske kristne som uttaler på nett at Halloween ikke er kosher. (Fnis.)

Jeg skrev da heller ikke alle amerikanske kristne, jeg skrev generelt. Og grunnen til at jeg skrev det er fordi generelt reagerer amerikanske kristne på mye mer enn de fleste norske kristne, derfor syns jeg at "det okkulte" var en veldig merkelig grunn til å være mot Halloween.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 23:02   #87
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hehe, nei, det er slett ikke vanskelig å finne enkelte kristne som er dypt indignert også over there, og enkelte er også relativt høylydte.

Jeg synes likevel ikke at det er et argument for min del at de fleste kristne i USA synes det er helt OK. For det første er det lett å finne områder der du har kristne på alle ytterkanter. For det andre er det mye mine amerikanske bekjente gjør som jeg synes er hodeløst og lite gjennomtenkt, jeg tror de er preget av sin kultur og ikke har distanse til avveiningene de tar. Det er selvfølgelig akkurat slik som de tenker om oss.

For det andre må jeg se på hva feiringen her i Norge innebærer. Det er nok ikke i utgangspunktet en satanistisk oppfinnelse, som også Asbjørn Dyrendal påpeker, men selve feiringen av det mørke, det som tilhører døden, har andre tradisjoner her til lands enn i USA.

Det er bare ikke et godkjentstempel for meg at "det er OK i USA".

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 23:02   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrev da heller ikke alle amerikanske kristne, jeg skrev generelt. Og grunnen til at jeg skrev det er fordi generelt reagerer amerikanske kristne på mye mer enn de fleste norske kristne, derfor syns jeg at "det okkulte" var en veldig merkelig grunn til å være mot Halloween.

Jeg så du skrev "generelt". Jeg krangler egentlig ikke på det, altså.

Derimot synes jeg man fint som kristen kan mene at det okkulte definitivt er god grunn til å ikke markere halloween. Skal man være prinsipprytter er det svært mange skriftsted som definitivt taler i mot den type feiring. At amerikanere generelt ikke krangler på det betyr ikke at kristne over resten av verden skal eller bør ta deres tolkning på hva som er greit og ikke som god fisk.

Gammel 31-10-10, 23:03   #89
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det er bare ikke et godkjentstempel for meg at "det er OK i USA".

Snarere tvert imot vil jeg si.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 23:03   #90
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke hatt noe forhold til dagen. Har kjøpt inn snop de siste 3årene men det er ikke mange som kommer innom.

Mini fikk gå bukk i kveld fordi kusinene som bor på samme tun skulle gå. Kjøpe inn gresskar bøtte og smådjevel kostyme på extra leker i går ettermiddag. Gutten elsket det. Han synes han var SÅ fin og hadde det så gøy. Vi gikk til tante, oldefar, grand onkel, nabofamilien og bestemor. Da var vi fornøyd. Nå sover gutten i djevelkostyme i sengen sin lykkelig.

Tror vi blir med til nesteår også. Samme ruten. Fordi det gledet HAN sånn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 23:11   #91
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At folk finner et påskudd til å ha en fest er jeg aldeles ikke i mot. Jeg kan til og med syns det er gøy med kostymefest, men tiggingen er kjip. Her i Bergen er nyttårsbukk fremdeles en levende tradisjon, og, som agenten, synes jeg at det holder med den 31. desember om de ikke skal ut den 31. oktober også. Og når de går nyttårsbukk må de underholde istedenfor å bare kreve knask.

Ungene mine har vært ute og gått for andre år på rad, for i fjor klarte jeg ikke å stå mot presset lenger, og sendte dem på godterisanking med min motvillige velsignelse.

Gammel 31-10-10, 23:14   #92
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det er jo en underlig variant av vår julebukk. Men det er litt hyggeligere med julebukk, der de synger i hvertfall.

Nemlig - i hine gamle dager, da jeg var barn, gikk vi julebukk. Da ringte vi på døra, hilste hyggelig, sang en sang og ønsket god jul for godisen.

Nå for tiden, når unga dukker opp, har du flaks om de gidder si "Knask eller knep," før de dytter godisbøtta opp i fjeset på deg.

:knirk knirk:

Gammel 31-10-10, 23:16   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Derimot synes jeg man fint som kristen kan mene at det okkulte definitivt er god grunn til å ikke markere halloween.

Det er greit nok. Men da regner jeg med at man ikke leser Harry Potter, eller ser fantasy-filmer ala Twilight heller, av samme grunn.

Gammel 31-10-10, 23:18   #94
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit nok. Men da regner jeg med at man ikke leser Harry Potter, eller ser fantasy-filmer ala Twilight heller, av samme grunn.

Ville det ikke være forskjell på å lese en bok eller se en film om Halloween, og å feire Halloween..?

Gammel 31-10-10, 23:18   #95
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Skal man være prinsipprytter bør man ikke det, nei.

Derimot har jeg forståelse for at noen kristne gir slack på noen områder, og at noen gir slack på andre. Det er ganske mange som feirer jul, for eksempel.

Gammel 31-10-10, 23:22   #96
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøh, hvis man ikke liker noe går det fint an å finne mange argumenter mot, uten dermed å måtte være konsekvent på at alt som har likhetstrekk er like dumt.

Gammel 31-10-10, 23:23   #97
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan vel for eksempel lese Harry Potter for å holde meg oppdatert på hva resten av verden er engasjert i? (Og jeg kan vel også få mene at de er godt og underholdende skrevet?) Hvis jeg ikke er tryggere på min egen tro enn at den kan vakle av såpass små "utfordringer", er den kanskje ikke verd å holde så fast på?

Det er ganske stort steg fra det, til å faktisk velge å feire halloween, som Niobe sier.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 23:24   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Pøh, hvis man ikke liker noe går det fint an å finne mange argumenter mot, uten dermed å måtte være konsekvent på at alt som har likhetstrekk er like dumt.

Jeg har forståelse for gode argumenter altså, som disrespektfulle tenåringer, vandalisme, redde barn og mas over flere dager.

Gammel 31-10-10, 23:26   #99
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Skal man være prinsipprytter bør man ikke det, nei.

Derimot har jeg forståelse for at noen kristne gir slack på noen områder, og at noen gir slack på andre. Det er ganske mange som feirer jul, for eksempel.

Jeg føler nå at kristne burde feire kristmesse og la oss hedninger få ha jólen vår i fred.

Gammel 31-10-10, 23:26   #100
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Njæi, skal man være superprinsippfast og følge bibelen til punkt og prikke er definitivt Harry Potter innenfor okkult-grensa, lefling med mørket, sort magi et cetera. Man skal jo verne det lettpåvirkelige sinnet fra sånt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.