Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Når får barna mobiltelefon?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Se resultatene: Hvor gammelt var ditt barn da det fikk mobiltelefon?
Under skolealder 2 1,54%
6 år 8 6,15%
7 år 17 13,08%
8 år 28 21,54%
9 år 20 15,38%
10 år eller eldre 28 21,54%
Har ikke fått, spesifiser grunn i tråden 31 23,85%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-10, 20:05   #81
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

For å komme hjem til middag, kan de bruke klokke. Klarer de å lære å bruke mobil, klarer de å lære klokka. Jeg ser ingen behov for mobil for min førsteklassing ennå.

Det er ikke alltid man vet når middagen er klar.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 20:51   #82
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Storesøster var vel 10 år før hun fikk sin første mobil, men begynte først i høst (13 år) å bruke den mer aktivt..

De to minste får vel heller ikke egen tlf før fylte 10 år.. Jeg ser ikke behovet for tlf før dette iallefall Trenger vel ikke si at jeg er motstander av mobil til barn

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 21:11   #83
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.998
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Eldstemann fikk til 9-årsdagen, og da var han den siste gutten i klassen som fikk. Mellomsøster fikk da hun begynte i 4. klasse, og ikke lenger skulle gå på SFO.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 21:17   #84
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Niårsdagen her også. Hadde tenkt å vente til han ble ti, men siden han er "nøkkelbarn" så vi store fordeler med at han fikk litt før. Tror faktisk han var en av de siste som fikk i klassen. Sjuåringen har faktisk ikke spurt etter ennå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 21:23   #85
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Storesøster fikk til 9-årsdagen, dvs sommeren før hun skulle begynne i 4. klasse. Da gikk hun ikke på SFO lengre og det var greit for alle parter at vi kunne ringes av og til.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 21:31   #86
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.232
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Det virker nesten (på svarene her) som om dette er en mindre "big deal" nå enn det var før? Mobil er mer en nyttig greie og en dings som andre dingser, og at det derfor blir mindre av et "mååå ha for aaaalle de andre har!" enn det har vært?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 21:57   #87
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.805
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Storebror fikk da han var 9 år, tenker lillesøster får omtrent da hun også. Hos oss har det vært en forutsetning at man har hatt evne til å kunne klokka/følge klokkeavtaler før mobilen fikk innpass. Med storebror krevde vi også at han var tålmodig nok til å lære seg å skrive meldinger før han fikk telefon. Lillesøster på snart 7 ønsker seg mobil, men virker ikke å ha tro på at det er oppnåelig på en god stund enda.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 22:05   #88
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Opprinnelig lagt inn av Marlen, her.

Jeg og mannen er enige om at før de er 10 blir det ikke aktuelt. Men det er ennå 5 år til eldste blir 10 år, kan jo være at vi endrer mening..

Akkurat det skulle jeg skrive.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 22:08   #89
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.480
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Min er snart 7. Vi bor i storby og han er aldri ute alene, alltid noen voksne sammen med han, altsaa. Derfor trenger han ikke egen telefon.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 22:15   #90
Labolina
Superduperaktiv
 
Labolina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 709
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Min eldste var 9 år når han fikk sin første mobil. De to yngste får nok rundt den alderen de og.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 23:27   #91
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Mine fikk når de var ferdige på SFO, altså var yngste 10 år mens eldste ble 10 på høsten. Jeg syns det var tidlig den gangen, men tror kanskje det er litt steinalder nå.

  Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 23:28   #92
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Når jeg ser resultatene i undersøkelsen her, så er det ikke helt steinalder likevel, kanskje. :stoler på FP:

  Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 00:43   #93
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Her har de 3 eldste vært mellom 9 og 10 år. 7 åringen har ikke mobil og har ikke spurt om han får det eller.
13 åringen her hadde nok klart seg uten, han fikk ny til jul med et kontantkort på 200 kroner og han er ikke tom på kortet enda, mens 10 åringen som også fikk ny mobil har kjøpt noen kontantkort siden da.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 09:07   #94
Maryan
Aktiv
 
Maryan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 245
Maryan er litt kul
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Her i huset er det ingen som etterspør mobil. Derfor har jeg heller ikke tenkt at det var aktuelt så tidlig (de er åtte).

Vi gjør avtaler med barna våre.
Og vi verdsetter at både de og vi kan planlegge i noe tid i forveien.
I klassen deres her i utlandet er det 2. og 3. klassinger sammen. 2 av 25 barn har mobiltelefon.
For oss er det viktig at det foreligger et reelt behov dersom vi skal kjøpe telefoner til åtteåringene. Det gjør det ikke nå.
Når de fra høsten av (3. klasse) skal gå hjem fra skole i Norge noe før vi kommer hjem, tror jeg de klarer det uten å måtte ringe oss under veis. Hjemme har vi telefon de kan bruke om nødvendig.

Jeg oppfatter mobiltelfoner som et konstruert behov i mange tilfeller. Og jeg tror nok at det er vårt behov for å kontrollere barna våre mer enn barnas behov som er årsak til at mange barn får mobil veldig tidlig.

Noen familier sliter med å få endene til å møtes i utgangspunktet. Dersom "alle andre har" mobiltelefon, øker dette ytterligere presset på økonimoien deres.
Vi har økonomi til det, men det er jo greit at noen kan sympatisere med de som ikke har det også. Så kanskje de barna som ikke kan få telefon pga økonomi slipper å fortelle at det er dette som er grunnen dersom det er flere andre som heller ikke har.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 09:15   #95
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Opprinnelig lagt inn av Maryan, her.

Noen familier sliter med å få endene til å møtes i utgangspunktet. Dersom "alle andre har" mobiltelefon, øker dette ytterligere presset på økonimoien deres.
Vi har økonomi til det, men det er jo greit at noen kan sympatisere med de som ikke har det også. Så kanskje de barna som ikke kan få telefon pga økonomi slipper å fortelle at det er dette som er grunnen dersom det er flere andre som heller ikke har.

Jeg føler at dette er en litt konstruert snillisme-grunn som man egentlig kan sette på et hvert innkjøpsvalg familier gjør. Leker vil kunne føles slik, visse klær vil kunne føles slik, hvordan man bor vil kunne føles slik. Mobiltelefoner trenger ikke være spesielt dyrt, og det er mer og mer vanlig å ikke ha fastelefon. Det er slik verden er i dag, rett og slett.

Jeg syns ikke jeg har rett til å kritisere andre familiers valg på om de har behov for en mobil til barnet sitt, selv om jeg på samme alder ikke hadde det. Det blir så dumt å sammenlikne slik, siden det ikke var et valg. Teknologi er ikke nødvendigvis et onde, selv om man greide seg uten før.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 09:18   #96
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

10 og 5 år og har ikke fått enda noen av dem. Ikke behov. De har ikke lov til å ha med telefon på skolen og ut over det er hun ikke alene uten oss eller uten tilgang på telefon hos venner. Siden ingen hun kjenner har telfon opplever vi null mas. Regner med at hun får når vi flytter til Norge igjen.

Hun har imidlertid en ipod touch som jo har det meste en mobil har minus ringefunksjoen. Minstemann skal også få en slik til bursdagen, for spillebiten sin del.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 09:28   #97
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Snart 8-åringen har ikke spurt, og ikke er det aktuelt heller.
Han holder seg på boligområdet her, er på SFO og er han hjemme alene i 30 min så har vi fasttelefon.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 09:39   #98
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

De to eldste våre har fått mobil som 10-åringer. De to yngste er så små ennå at det ikke er aktuellt på mange år.
Jeg hadde nok tidligere klare tanker om at det var tull&tøys med mobil til yngre barn. Nå har jeg sluttet å tenke klart, og slike viktige prinsipper har jeg glemt. Etter at fjerdemann kom til verden fokuserer jeg liksom mest på å sove.
Så jeg hadde helt klart vært en lett bytte for en f.eks. argumentasjonsglad åtteåring nå. Forhåpentligvis karrer jeg meg opp til overflaten igjen innen mine små søvnttyver er 7-8, slik at jeg kan være Streng&Ansvarlig igjen.

Drømmedama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 10:08   #99
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er ikke særlig negativ til å følge med i tiden og skjønner ikke helt denne motstanden mot mobiltelefoner til barn.

Jeg ser poenget ditt, men hvorfor skal man ha en for å ha en? MIne barn er seks og åtte, og jeg har aldri tenkt i de baner engang. De har aldri ytret ønske, og hva i alle dager skal de med den? Jeg vil de skal leke. Fysisk. IKke med en telefon. Det koster dessuten penger. Hva er vitsen? De har overhodet ikke behov. Dessuten vil jeg begrense stråling så lenge som mulig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 10:11   #100
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når får barna mobiltelefon?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ser poenget ditt, men hvorfor skal man ha en for å ha en? MIne barn er seks og åtte, og jeg har aldri tenkt i de baner engang. De har aldri ytret ønske, og hva i alle dager skal de med den? Jeg vil de skal leke. Fysisk. IKke med en telefon. Det koster dessuten penger. Hva er vitsen? De har overhodet ikke behov. Dessuten vil jeg begrense stråling så lenge som mulig.

Det er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe en mobil til barn som verken trenger det eller ytrer ønske om det?

Slik jeg ser det, så får barna mobil i de tilfellene foreldrene mener det er hensiktsmessig, ikke som en leke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no