Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-22, 23:45   #81
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.429
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva slags andre virkemidler enn streik, Eia? Jeg er enig i at streik er den absolutt dårligste løsningen, men vi har altså en motpart som aktivt har motarbeidet oppgjørene i årevis. Hvilke andre grupper godtar reallønnsnedgang år etter år?

Tja, nå har jeg jobbet 7 år i staten og både blandt økonomene, revisorene, juristene, it-folka og resten av de ansatte i etaten har alle hatt reallønnsnedgang hvert år. Offentlig sektor i et nøtteskall.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:53   #82
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg tror Nenne var ironisk ...

Det var mest på tøys ja, men når det er sagt så er det ganske mange kommuner, ca. halvparten vel, som håver inn om dagen og sitter rimelig godt i det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 00:01   #83
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.868
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Ja, og derfor blir utsagnet bare " lærere er lærere " diffust for oss foresatte
Jeg vet jo virkelig ikke hvilke lærere mine unger har som er utdannet lærere eller ikke. Dvs. jeg skjønner assistenter på skolen som bistår ikke har lærerutdanning, men tenker det er mange grunner til det. Tror strengt tatt ikke skolevesenet i Norge ikke ville hatt råd til å lønne alle son lærere.
Som i det private næringsliv, alle er ikke I ledelsen, og alle har ikke lik lønn selv om en utfører samme jobb.

Nå er heldigvis ikke vi rammet av streiken ( Oslo), men jeg syntes virkelig synd på elevene, samt at lærere er den yrkesgruppen som streiken mest her i landet. Sist 2021.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener. Alle som skal undervise skal være lærere med en pedagogisk utdannelse. Andre yrkesgrupper kan også jobbe i skoleverket, f.eks som barne- og ungdomsarbeidere, assistenter (ulik bakgrunn uten fagbrev ofte) og miljøterapeuter (minimum 3-års relevant høyskoleutdannelse, tror jeg), men de skal ikke ha ansvaret for undervisningen av en klasse. De fyller andre funksjoner på en skole.

Når det brukes vikarer som ikke har pedagogisk utdannelse til undervisning kalles det å bruke ufaglærte lærere, slik jeg har oppfattet det.

Correct me if I`m wrong.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 00:09   #84
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.864
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg aner ikke Karamell, det er derfor jeg spør. Skjønner du 8g jeg er enig når det gjelder lærere som har fag + pedagogikk = lærer.
Også lurer jeg på, tenk om elever kunne streike mot lærere som ikke burde vært lærere. :btdt:

Kom over denne på Nettavisen nå, tenk om elevene kunne få kompensasjon/erstatning for tapt læring.ref tidligere i tråden om Sas streiken.

https://www.nettavisen.no/okonomi/da.../s/5-95-649996

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 06:09   #85
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.681
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Mine unger har, på barneskolen, ufaglærte lærere som lærere støtt og stadig. Muligens ikke fast, men som vikar, definitivt. Jeg tror faktisk muligens ganske fast at uteskole - dagen i småskolen er bemannet av ikke-lærer, i alle fall for noen trinn.

Kommunen vår har over snittet høy bruk av assistenter i skolen. De er faste vikarer når lærerne er borte. Det funker jo på et vis, men lærere er de jo ikke

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 06:25   #86
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Ja, og derfor blir utsagnet bare " lærere er lærere " diffust for oss foresatte
Jeg vet jo virkelig ikke hvilke lærere mine unger har som er utdannet lærere eller ikke. Dvs. jeg skjønner assistenter på skolen som bistår ikke har lærerutdanning, men tenker det er mange grunner til det. Tror strengt tatt ikke skolevesenet i Norge ikke ville hatt råd til å lønne alle son lærere.

Når 1 av 5 som jobber i skolen IKKE har pedagogisk utdannelse så bør det bekymre foreldre. Da snakker vi ikke om de med PPU (har tatt pedagogikk i etterkant, og ER lærere), vi snakker om alle de som kommer mer eller mindre rett fra videregående som har alle typer fag i hele grunnskolen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 06:27   #87
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg aner ikke Karamell, det er derfor jeg spør. Skjønner du 8g jeg er enig når det gjelder lærere som har fag + pedagogikk = lærer.

Det er ikke noe å være enige om, det er sånn det er. Ingen som jobber i skolen som faktisk ER lærer skiller mellom om man har PPU eller har pedagogikken innbakt i utdannelsen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 06:39   #88
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.819
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det er den eskalerende bruken av de uten pedagogisk utdannelse organisasjonene reagerer på. For eksempel er det ikke uvanlig at de som ikke kom inn på lærerskolen får et vikariat i skolen. Vi mener jo at pedagogisk utdannelse er essensielt på alle trinn. Selvfølgelig.

Og når det gjelder andre tiltak enn streik, det har virkelig vært forsøkt. Streik er siste utvei bestandig.

__________________
It takes a forum to raise a child

Sist redigert av Blondie : 15-09-22 kl 09:04.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 07:22   #89
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.516
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva slags andre virkemidler enn streik, Eia? Jeg er enig i at streik er den absolutt dårligste løsningen, men vi har altså en motpart som aktivt har motarbeidet oppgjørene i årevis. Hvilke andre grupper godtar reallønnsnedgang år etter år?

Slik lærerne og KS er organisert så ser det rett og slett ikke ut som streik virker. Jeg ville ha sagt at punkt nummer uno er å komme seg vekk fra KS som forhhandlingspart (slik Oslo har gjort). Så da er det jo Nenne som har rett ... Når man er i direkte forhandlinger med sin egen kommune vil det være noe å hente for noen og ikke for andre (men der det ikke er noe å hente vil det jo ikke være noe for noen, så det blir jo på en måte mer "rettferdig")

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det var mest på tøys ja, men når det er sagt så er det ganske mange kommuner, ca. halvparten vel, som håver inn om dagen og sitter rimelig godt i det.

Ja, den kommunefordelingsøkonomien ... Jeg har ett og annet å si der. Jeg skjønner på en måte at staten ønsker å fordele ansvar nedover (på grunn av arbeidsmengde) og kommunereformen - som skulle gi "jevnere" kommuner var en bra tanke, men gjennomføringen! Og nå sitter vi med en halvgjennomført reform, en fylkeskommune som gjør "ingenting" og store forskjeller for innbyggere ut fra hvor de bor.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 07:24   #90
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.819
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Å bli kvitt KS er definitivt høyest på agendaen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 09:02   #91
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.656
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Å bli kvitt KS er jo noe av det det snakkes mest om blant fagforeninger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 09:07   #92
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.868
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Da jeg begynte som lærer hadde vi ikke KS, husker ramaskriket da vi ble overført, men jeg husker ikke hvem det var vi lå under før KS. Var det staten?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 09:14   #93
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.796
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Da jeg begynte som lærer hadde vi ikke KS, husker ramaskriket da vi ble overført, men jeg husker ikke hvem det var vi lå under før KS. Var det staten?

Det var staten, ja. Det er ingenting lærerne heller vil, enn å slippe å forholde seg til Tor Arne Gangsø og KS.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 10:25   #94
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.929
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Men hjelper det med streik for å bytte forhandlings(mot)part? Dersom det er et av de viktige punktene?

Opprinnelig lagt inn av Fersken

Tja, nå har jeg jobbet 7 år i staten og både blandt økonomene, revisorene, juristene, it-folka og resten av de ansatte i etaten har alle hatt reallønnsnedgang hvert år. Offentlig sektor i et nøtteskall.

Det er realiteten for mange yrkesgrupper, og ikke noe unikt for lærerstanden.

Jeg står fortsatt ved min mening om at streik ikke er det beste våpenet her. Heller ikke for striden om faglærte/ufaglærte.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 10:43   #95
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.819
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det hjelper ikke med streik, det er i tillegg. Mitt forbund streiket sist i 2014, så ofte er vi ikke i konflikt. Har du en glitrende strategi for å nå frem, tas den gjerne imot. Det er ikke lett å nå frem.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 10:58   #96
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.076
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Streik er nå engang det middelet en har når forhandlinger ikke fører frem, og det er fullt lovlig for alle yrkesgrupper, og en kjempeviktig rettighet som vi absolutt ikke bør begynne å tulle med. Lærere har like mye rett til å streike som alle andre, og jeg skjønner ikke hvilke andre virkemidler en viser til som kan være naturlig ledd i en forhandlingssituasjon? Ja, dette er kjipt, ikke minst for lærere som jo mye heller vil undervise enn å streike de også. Men det er sånn systemet vårt fungerer, vi forhandler og blir det ikke enighet, ja så er streik virkemiddelet. Fordi vi har et samfunn hvor arbeidsfolk faktisk har rettigheter og hvor fagforeninger er en selvfølge. Jeg har bodd i land hvor det på ingen måte er tilfelle og ledsaget folk som blir truet for å kreve helt basic rettigheter, og selv om jeg ikke anklager noen for å ha den type meninger får jeg emmen smak i munnen av at lærere angripes så hardt for å streike (om ikke her så i media). Det må kunne gå an å både være bekymret for barn og unge (som jeg absolutt er, og personlig berørt) OG se at streik er et lovlig virkemiddel. Og så håper jeg inderlig for alle parter at en kan komme til enighet, men såvidt jeg kan se er det KS som nå er den minst villige parten her.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 11:01   #97
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.656
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg synes det er litt kjipt med alle som uttaler "Jeg støtter kampen, men synes ikke streik er riktig virkemiddel" uten at de har noen forslag til konkrete virkemidler som kan fungere som alternativ. For det er godt mulig jeg bare er kunnskapsløs om hva som er mulig, men jeg føler at realiteten blir at vi ikke har noen muligheter for å protestere på lønn og arbeidsvilkår hvis vi skal la være å streike av altruistiske årsaker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 11:07   #98
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.652
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg synes streik som virkemiddel er ugreit, men det er det eneste (?) lovlige virkemiddelet som finnes, så da må man forholde oss til det på en måte.
I 2002 skreiv Einar Førde om kloke streikar, eller smarte streikar.

Opprinnelig lagt inn av bt.no

MITT FAVORITTEKSEMPEL på ein smart streik er ein aksjon som dei offentleg tilsette gjennomførte i Brussel for eit par år sidan. I staden for tradisjonelt å stanse trikkar og bussar stengde dei billettkontora, inviterte folk gratis om bord og køyrde som aldri før. I staden for å få dagen øydelagd, reiste takksame passasjerar gratis og lovpriste ein populær aksjon. Det er slik fantasi det nå er bruk for. Elles slepp arbeidsgivaren altfor lett.

https://www.bt.no/btmeninger/kronikk...kloke-streikar

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 11:07   #99
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Sitat:

Du trenger å gi tilbakemelding til andre brukere før du kan gi til ingling igjen.

Det ingling sa.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-22, 11:13   #100
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.516
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Streik er nå engang det middelet en har når forhandlinger ikke fører frem, og det er fullt lovlig for alle yrkesgrupper, og en kjempeviktig rettighet som vi absolutt ikke bør begynne å tulle med. Lærere har like mye rett til å streike som alle andre, og jeg skjønner ikke hvilke andre virkemidler en viser til som kan være naturlig ledd i en forhandlingssituasjon? Ja, dette er kjipt, ikke minst for lærere som jo mye heller vil undervise enn å streike de også. Men det er sånn systemet vårt fungerer, vi forhandler og blir det ikke enighet, ja så er streik virkemiddelet. Fordi vi har et samfunn hvor arbeidsfolk faktisk har rettigheter og hvor fagforeninger er en selvfølge. Jeg har bodd i land hvor det på ingen måte er tilfelle og ledsaget folk som blir truet for å kreve helt basic rettigheter, og selv om jeg ikke anklager noen for å ha den type meninger får jeg emmen smak i munnen av at lærere angripes så hardt for å streike (om ikke her så i media). Det må kunne gå an å både være bekymret for barn og unge (som jeg absolutt er, og personlig berørt) OG se at streik er et lovlig virkemiddel. Og så håper jeg inderlig for alle parter at en kan komme til enighet, men såvidt jeg kan se er det KS som nå er den minst villige parten her.

Ja, misforstå meg riktig. Jeg er enig i at strek er et lovlig virkemiddel, men for statsansatte (kommuneansatte - har ikke oversikt) så fungerer det dårlig. Jeg tenker faktisk at når det gjelder statsansatte skulle staten være forpliktet til å være regulert opp mot næringsliv. Det er ikke spesifikt knyttet til lærere, men det er problematisk at konkurransen mellom offentlig og privat er så dårlig.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no