Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 19:03   #81
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Det er vel fordi mange bruker helmelk at det regnes som usunt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:04   #82
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.219
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Utålmodige, er vi?

Trodde den var blitt borte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:09   #83
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.219
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel fordi mange bruker helmelk at det regnes som usunt.

Uansett er det vel spørsmål om 0,5 - 1,5 dl per kopp eller noe. Altså 22-70 kalorier for lettmelk og 35-100 for helmelk. Sånn ca.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:22   #84
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uansett er det vel spørsmål om 0,5 - 1,5 dl per kopp eller noe. Altså 22-70 kalorier for lettmelk og 35-100 for helmelk. Sånn ca.

Nja, en vanlig latte bruker en god del mer melk enn det altså. Jeg vil si det er rundt 2,5 dl vanligvis. Det vil vel da si rundt 200 kalorier for en kopp, og det blir fort endel om man drikker det i tillegg til et måltid.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:26   #85
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.219
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg ser de bruker så mye på kaffebar, men jeg lager den alltid med ca 1 dl melk, og har sjelden sett noen bruke mye mer hjemme? Kaffemaskinen på jobb (sånn som steamer melk fra en kjøler), bruker også under en dl.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:30   #86
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Ok, de fleste jeg kjenner som lager seg latte hjemme bruker fra 2 dl melk og oppover til 5. I en vanlig kopp går det 2 dl melk i tillegg til kaffen, og i de store glassene går det fort 5.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:37   #87
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.539
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes faktisk det er litt smålig at man skal hakke på slike maskiner som gir vanlige folk uten enorme finanser tilgang på god kaffe. Ikke at det er en rettighet man har altså, men en kaffemaskin som maler hele kaffebønner og i tillegg lager god kaffe koster mange tusen kroner. Det har ikke vi råd til selv om vi gjerne skulle hatt en. Vi har en kaffemaskin fra elektrolux som steamer vanlig melk, men som bruker kaffekapsler og er førnøyd selv om mannens drøm er manuell kaffemaskin til 20.000.

Til gjengjeld har vi råd å ha bare en bil, bruker lite strøm, resirkulerer det vi kan og flyr sikkert mye mindre enn mange andre. Vi har rett og slett moderat forbruk siden vi er lavlønte begge to. Vi har ikke annet valg. Kaffemaskinen har jeg veldig lite dårlig samvittighet for. Jeg tror faktisk at veldig mange her inne på forumet tjener veldig mye mer enn oss og derfor også forbruker mye mer. Det kommer i hvert fall fram i flere tråder at mange her på forumet bruker penger på hus, interiør, restaurantbesøk og datautstyr som langt overgår det vi har mulighet til. Jeg klager ikke på det altså, jeg bare blir litt sur når relativt velstående skal hakke på slike ting som ikke egentlig har stor betydning i forhold til mye annet. Alle får gå inn i sin familie se hvilke muligheter man har til å ta miljøvennlige hensyn, her kan de fleste sikkert bli litt mer bevisste, men det kan være lurt å passe på at man ikke sitter på bjerget og klager.

Jeg er veldig enig med deg og grønnprikker deg!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:41   #88
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser de bruker så mye på kaffebar, men jeg lager den alltid med ca 1 dl melk, og har sjelden sett noen bruke mye mer hjemme? Kaffemaskinen på jobb (sånn som steamer melk fra en kjøler), bruker også under en dl.

Ligger rundt 1,5 i snitt på meg. Har målt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:49   #89
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.855
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Smaker det i det hele tatt kaffe om man bruker en halv liter melk? Eller er meningen å kamuflere kaffesmaken? Jeg overhørte en dame bestille enkel latte uten kaffe her en dag, hvorfor ikke bare kalle det steamet melk?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:54   #90
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

5 dl melk, altså en halv liter, i en latte? Så mye melk har jeg aldri sett brukt i en latte. De digre glassene fra IKEA tar ca 2,5 dl melk i tillegg til espressoen, de som er vanlige ute på kaffebar tar vel rundt 1,5 dl.

Kanskje de har kaffeglass alla dette:




__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:55   #91
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg tror våre lattekopper tar 3 dl totalt?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 19:56   #92
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg tenker at det ikke er melka i kaffedrikken, men sukkeret som jeg putter i i tillegg, som ikke er bra. Jeg drikker heller ikke melk, men sukkeret trenger jeg virkelig ikke. Og liker ikke uten. Såh, da lar jeg være da (Og tar en Tine iskaffe likevel. :Knegg: ).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:05   #93
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror våre lattekopper tar 3 dl totalt?

Ja, og da blir fort 2-2,5 av dem melk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:10   #94
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, og da blir fort 2-2,5 av dem melk.

De fylles jo ikke til randen, men jeg tipper kanskje max 2 dl melk. En halv liter er jo mer enn termosen til poden.

Den eneste formen for "kaffe" jeg drikker er koffeinfri lungo med steamet skummetmelk og et par teskjeer Options kakaopulver. Neppe noe en ordentlig kaffedrikker ville inntatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:12   #95
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.075
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

For oss synes jeg kapselmaskinen fungerer fint, nettopp fordi vi ikke drikker kaffe selv, og dermed bruker lite kaffe. Om vi drakk flere kopper hver dag, så ser jeg for meg at kapselmaskin må være utrolig dillete og ueffektivt? Er det virkelig noen stordrikkere av kaffe som har kapselmaskin?

Er det nå jeg skal stå fram i all min skam og miljøfiendtlighet og vedkjenne at jeg lager 3 kopper om dagen?

Jeg orker ikke forholde meg til at jeg er en miljøfiende. Jeg flyr en gang i året, og sorterer søppel og gjør ellers det jeg kan for miljøet.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:13   #96
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes faktisk det er litt smålig at man skal hakke på slike maskiner som gir vanlige folk uten enorme finanser tilgang på god kaffe.

Sorry, men jeg synes ikke at alt skal være greit bare det er billig nok "for folk flest". Jeg har ikke voldsomt god råd, men er det kriteriet for at jeg skal få være negativ til kapselmaskiner?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:22   #97
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg synes økonomiargumentet for kapselmaskiner er direkte pølsevev.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:23   #98
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.158
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Nespressomaskinen er min dårlig samvittighet, både pga miljøet og fordi det er Nestle som jeg egentlig ikke liker. Men jeg resirkulerer og velger miljøvennlige ting når jeg kan, flyr lite og prøver å ha en generelt lavt forbruk av klær og annet stæsj. Vår neste bil tror jeg også blir en Hybridbil. Så jeg tenker på miljøet altså. :forsvarer:

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:25   #99
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg synes det er litt underlig å rangere den ene kaffemaskinen som så veldig mye mer miljøvennlig enn den andre. Klart det er negativt med alle engangskapslene, men det er jo ikke som om det er spesielt miljøvennlig med elektroniske spesial-dingser til luksusforbruk uansett hvordan de virker. Vil man fremstille kaffekoppen sin på en miljøvennlig måte skaffer man heller en aeropress, bialetti-kanne eller mokka-kanne. Eventuelt betaler det det koster for å bruke en av felles-maskinene, altså kjøper kaffen på kaffebar, der monster-maskinene i det minste brukes av mange, slik at karbon-fotavtrykket per person blir minst mulig.

En annen sak er at man gjerne kan vurdere å kutte ned på kaffeforbruket om man er henfallen til å tenke på miljøet, helsa si eller på etisk forbruk. Det er vel få nytelsesmidler som er så unødvendige og så belastende på så mange vis som akkurat kaffe (og te og sjokolade).

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 20:27   #100
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes økonomiargumentet for kapselmaskiner er direkte pølsevev.

Altså, jeg forstår godt bekvemmelighetsargumentet. Det er selvsagt enklere og mer bekvemt å lage kaffe på en kapselmaskin enn på en manuell espressomaskin. Men at noen som har råd til en nespressomaskin liksom ikke skal kunne skrape sammen kr 4490 til en Rancilio Silvia, som er en aldeles utmerket manuell espressomaskin, det er rent vissvass, som Teofelia ville sagt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no