Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Jul i svingen på NRK

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 10:59   #81
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg synes serien tar opp mange gode problemstillinger som også våre barn møter i hverdagen. Feks. når Børre har tisset i buksa og de 3 jentene står og roper "Børre har tissa i buksa, Børre har tissa i buksa". Når Åsa og Akaia ser at Børre blir lei seg, slutter de, mens Viktoria vil fortsette å erte. At de to andre jentene ikke gir etter for Viktoria, men heller får henne til å slutte, synes jeg er et flott eksempel som viser noe om hva erting gjør med andre og at det er greit å ikke gi etter for press.

Sant!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:09   #82
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Og så var starten på den episoden på lørdag så god. Da Åsa og Akaia presenterer seg for Viktorias mor, og hun sier at Akaia er et sånt spennende navn, og Åsa bare ser på henne og sier "Åsa er også et spennende navn." For meg var det et fantastisk bilde på hvordan utviklingen og inkluderingen går videre. Selvfølgelig er Akaia og Åsa helt vanlige navn, og spennende navn, begge deler.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:16   #83
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Vi liker den stort sett, både store og små

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:02   #84
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.951
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Det finnes mange barn som Børre rundt om kring. Det er fint med samtaler rundt sånt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:25   #85
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.728
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg synes det er deilig befriende å se en serie som ikke er bare "rosa" og problemfri. De aller fleste av oss voksne vil kunne nikke gjenkjennede til de ulike problemstillingene i serien, enten de er selvopplevde eller noe vi ser hos andre familier rundt oss.
Jeg tror ungene våre fanger opp de budskapene som finnes i serien, det er ihvertfall mitt inntrykk når jeg snakker med mine barn.

Det er artig å lese hvor forskjellig vi voksne tolker serien også. Fiendtlig er aldri et ord jeg ville funnet på å bruke om ekteskapet til Marvin og Agnetha. Uansett hvor håpløs og enkel Marvin fremstilles, og hvor stresset og frustret Agnetha virker, så synes jeg det skinner veldig gjennom at de er veldig glade i hverandre. Jeg tror heller ikke barn har vondt av å se at voksne kan løse ulike situasjoner på gode og dårlige måter (kjefting kontra samarbeid f.eks).
Og Marvin som fremstilles som prototypen på litt håpløs og udugelig har jo også ofte en viktig rolle i forhold til å løse opp i en litt spent stemning.

Serien kunne helt sikkert ha hatt enda mer julepreg, men alt i alt synes jeg dette er en av de bedre juleseriene som har gått på tv, ihveretfall etter at jeg selv fikk barn.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:48   #86
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Hadde ikke det voksne persongalleriet i Jul i Svingen vært så karikert hadde man heller ikke fått frem poengene. Man er nødt til å gjøre de dramatiske grepene som gjør at Marvin er barnslig og teit, Agneta er stresset og sint, mammaen til Nure er overbeskyttende osv. De aller færreste er slik på ordentig, og det skjønner barn. Men det hadde blitt en flatere og dårligere serie hvis alle skulle vært akkurat slik som det er i hverdagen hele tiden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:52   #87
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg synes Jul i Svingen er masete og stressende å se på.
Den eneste i familien som ser på er yngstesnuppa på 4, som merkelig nok liker serien. De to andre på 10 og snart 9, liker den ikke, men de er kanskje litt utenfor målgruppen uansett?

Det er bare krangling, lite hyggelige ord og mas fra kona til Marvin og Marvin. Kjeft og gnål fra ende til annen.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 13:22   #88
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.103
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Er jeg den eneste som oppfatter Agneta som et varmt menneske? Hun har jo verdens beste smil, som hun villig deler med alle- også gubben når han oppfører seg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 13:35   #89
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.001
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg liker også Agneta.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:32   #90
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg synes serien er utrolig bra - beste julekalenderen noen sinne! Det "smertet" i går da sønnen min på 8 og kompisene heller ville se på Fanthomas på PC'en enn å sitte sammen med meg å se på Svingen

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 15:00   #91
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.230
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Både Snuppa, jeg og mannen liker Jul i Svingen. Vi har hatt flere gode samtaler om ulike ting etter episodene, feks om døden (pappaen til Nure), om flytting, om erting, om spøkelser osv.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 15:30   #92
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det ER konflikter og krangling i Jul i Svingen, men det er også masse kos og gode øyeblikk, julestemning, vennskap og kjærlighet og en stor forståelse av at barn er forskjellige og at familier er forskjellige. Jeg tenker at de barna som ikke opplever at noen hever stemmen hjemme, ikke har vondt av å se at det ikke er sånn det er hos alle. Og de barna som lever i bråk og krangel (mye verre enn dette) syns kanskje det kan være godt å se at ikke alt bare er idyll hos andre heller? Marvin er selvfølgelig veldig karikert og barnslig og irriterende, men det er jo det som gjør det morsomt og er noe barna kan le av og riste på hodet av. Hvis han hadde vært en helt normal pappa som gjorde alt "riktig" så hadde det jo ikke blitt det samme i det hele tatt.

Veldig enig! Jeg synes dessuten at det kan være fint for oss voksne å se at andre menn er mer irriterende enn min og at andre koner er sintere enn meg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 15:37   #93
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

En slager for alle aldre her i huset også !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 15:59   #94
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er jeg den eneste som oppfatter Agneta som et varmt menneske? Hun har jo verdens beste smil, som hun villig deler med alle- også gubben når han oppfører seg.

Jeg synes også hun er fin og at hun har en engels tålmodighet. Hadde det vært meg i hus med den tullebukken, hadde det vært adskillig verre. Jeg har ikke reagert på for mye krangling - så langt er det bare den lille prinsessa på erten som har irritert meg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 16:03   #95
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Jeg synes Klara er kul!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 16:32   #96
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Agnetha er nydelig synes jeg. Både på innsiden og utsiden.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 18:15   #97
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.951
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Nå kommer "Linus som spiller gitar". Tror jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 18:32   #98
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Snufs og tårer hos meg i kveld.
Fine Nure!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 18:57   #99
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.958
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er jeg den eneste som oppfatter Agneta som et varmt menneske? Hun har jo verdens beste smil, som hun villig deler med alle- også gubben når han oppfører seg.

Helt enig! Jeg oppfatter henne ikke som sur. Altså sur som person.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:00   #100
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jul i svingen på NRK

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Helt enig! Jeg oppfatter henne ikke som sur. Altså sur som person.

De fleste ville vel blitt smågretne av de påfunnene til Marvin.

I dag så jeg Jul i Svingen sammen med en snart åtteåring og en sekstenåring.
Så dette samler familien i år også. Og så er det en fin anledning til å snakke om ting som f.eks. mammaen til Nure som mener at hvis man er det aller minste redd for noe så skal man ikke gjøre det. Selv små barn skjønner jo at det er dumt. Og samtidig så skjønner vi litt hvorfor Nuremammaen har blitt som hun har blitt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no