Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-15, 09:18   #81
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg skal ikke lage eller bake noe som helst.

Tidligere har jeg bakt smultringer, fattigmann, goro, sandkaker etc, men ingen andre enn jeg spiser det så det blir båret ut neste jul. I år får jeg en boks med assorterte julekaker fra mamma, bare til meg.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-15, 13:09   #82
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg skal ikke lage eller bake noe som helst.

Tidligere har jeg bakt smultringer, fattigmann, goro, sandkaker etc, men ingen andre enn jeg spiser det så det blir båret ut neste jul. I år får jeg en boks med assorterte julekaker fra mamma, bare til meg.

Knepet er masse sjokoladebiter i kakene, masse sukker og en lavine av melis.
Da forsvinner de her i familien ihvertfall....

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 13:02   #83
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Nei, jeg vet sannelig ikke. Om ikke ungene baker pepperkaker hos bestemor så får vi vel kanskje bake det. Ellers så tror jeg det blir rundstykker.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 13:04   #84
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Ingen planer i det hele tatt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 17:44   #85
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.054
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Varta: Kunne jeg få oppskrift på baconsild?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 18:46   #86
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg pleier å lage julebrød. kakemenn, pepperkaker, fløtekarameller, kokosmakroner, serinakaker, riskaker, lussekatter og konfekt (tørket mango/aprikos/svisker dyppet i smeltet (brun/hvit) sjokolade og evt kakestrø/hakka nøtter/non-stop på, marsipan (enten hjemmelaget eller kjøpe) dyppet i smeltet sjokolade med nonstop/kakestrø på, en eller annen Bounty-variant, mammas sjokoladetrøffler både med og uten nøtter, osv).

Så langt i år har vi laget pepperkaker (som snart er halvspist, hehe).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 12:18   #87
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Tror jeg skal lage oreokuler. Og så skal vi selvsagt lage pepperkaker!
Ellers blir det ikke så mye. Mulig en konfekt.
Bor i et bygge/oppussingsprosjekt, så jula preges dessverre litt av det.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 12:20   #88
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.249
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Himmel og hav, som dere baker. :imponert: Når får dere tid til alt dette, da?

Jeg baker fordi jeg syns det er koselig, ikke fordi jeg må. Og bortsett fra berlinerkranser og krumkaker er alle de andre hurtig-kaker. Berlinerkranser og krumkaker baker jeg på sosial bakekveld med bestevenninnen min, dermed er det en sosial og hyggelig greie.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 12:53   #89
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Eg bake ikkje så mykje men pepperkaker, julemenn, Berits brune pinner, Sarah Bernard og tørrvafler i tillegg til gjærbakst. Men eg har lyst bake cookies, gode seige cookies. Nokon som har ei god oppskrift?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 13:19   #90
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.856
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg bake ikkje så mykje men pepperkaker, julemenn, Berits brune pinner, Sarah Bernard og tørrvafler i tillegg til gjærbakst. Men eg har lyst bake cookies, gode seige cookies. Nokon som har ei god oppskrift?

Ja, det har jeg.


Cookies, ca. 50 stykker
200 gram mykt smør
6 Πdl hvetemel
2 œ dl brunt sukker
1 Πdl sukker
2 egg
2 ts vaniljesukker
1 ts natron
5 dl hakket sjokolade (bland gjerne hvit, lys og mørk)
2 œ dl hakkede valnøtter

Bruk helst kjøkkenmaskin til denne deigen, det kan bli litt tungt for en vanlig mikser.

Bland smøret med halvparten av melet. Ha deretter i brunt og hvitt sukker, egg, vaniljesukker og natron og bland godt. Bland deretter inn resten av melet, så sjokolade og valnøtter.

Sett deigen på stekeplate med skje. Stekes ved 190 grader i 8-10 minutter og oppbevares i fryseren for å beholde den myke kjernen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 01:29   #91
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg bake ikkje så mykje men pepperkaker, julemenn, Berits brune pinner, Sarah Bernard og tørrvafler i tillegg til gjærbakst. Men eg har lyst bake cookies, gode seige cookies. Nokon som har ei god oppskrift?

Jeg fiksa om på Neiman-Marcus cookies oppskrifta. Den passer finfint til 4 brett med 16 cookies på hver. Superseige! Nam! Jeg har stekt 1 brett, og rullet resten av deigen til 3 pølser som ligger kaldt, innpakket i plast. Det går bare noen minutter å skjære rullen i skiver og så steke cookies. Farlig godt.

250 g hasselnøtter
250 - 300 g kokesjokolade
5 dl lettkokte havregryn
200 g smør el margarin
4 dl hvetemel
2 1/2 dl sukker
2 1/2 dl brunt sukker
2 egg
1 toppet ts bakepulver
1 toppet ts natron
1 toppet ss kakao
1 ts vaniljeekstrakt eller 1 ss vaniljesukker
(1/2 dl melk eller fløte)

Mal havregryn til fint mel med knivene på matmikser. Hakk nøtter og sjokolade, også med matmikser.
Smøret deles i terninger og smuldres med begge typene sukker. Kakao og hevemiddel blandes i melet og alt røres i hop. Jeg syntes deigen fungerte best med litt melk til slutt, for å samle den bedre. Den er tung og må ha en stor matmikser, eller så blandes for hånd i en større bolle etter at en har smuldret smør og sukker.

Deles i fire, hver rulles til en ca 30 cm lang pølse som skjæres i 16 biter. Dette gir ganske store cookies som flyter ut en del. På mine bakeplater rører kantene til noen av disse cookies akkurat hverandre. Stekes ved 200 grader i 10 minutter.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 06:57   #92
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.739
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Vi er ikke så glad i småkaker, men jeg baker pepperkake, julemenn og serinakaker.

Og så liker jeg ikke å bake, så dette er det jeg orker.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 07:47   #93
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Vi skal iallefall lage sjokoladekuler med havregryn. SÅ tror jeg vi skal lage risboller.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 07:52   #94
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Har planer om å bake en runde eller to med brød og rundstykker. Så blir det helt sikker snickerskuler, bountykuler og en annen type snacks som kan minne om snickers, men som jeg lager i langpanne og deler i firkantede biter, skikkelige kaloribomer alt sammen!

Mamma baker mellom 20 og 25 slag av de tradisjonelle julekakene og sikkert nok til minst 3 familier, så det blir det helt sikkert nok av uansett, og det er dessuten ingen hos oss som er veldig bra i sånne tørre småkaker.

4 (snart 5) åringen er invitert på pepperkakebaking hos en kompis i dag, så det er mulig vi dropper det også. Jeg synes egentlig det er en veldig koselig aktivitet sammen med barna, men av erfaring så blir jeg stående alene med alt etter 5 min..

Dersom jeg får tid, så baker jeg julebrød og krydderkake etter bestemors oppskrift, men jeg kjenner at jeg ikke orker å legge lista så høyt i går, vil heller ha tid og ork til å kose meg med familien, ordne huset så det blir hyggelig til jul og bli ferdig med de siste julegavene uten altfor mye stress!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 08:39   #95
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Eg endte opp med å bake desse, for der hadde eg alt i hus: http://tusen-ting.blogspot.no/2010/1...p-cookies.html

Og så genialt med isskei-konseptet! Veldig gode!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 11:56   #96
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Varta: Kunne jeg få oppskrift på baconsild?

Javisst! Jeg brukte denne:
http://skonasillar.blogspot.no/2012/...nsill.html?m=1

I stedet for løksild (som jeg ikke er sikker på hva er) brukte jeg en boks billigste type sursild. Gikk fint det, og jeg ble veldig populær på sildelaget.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 13:33   #97
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Har laget en type lefser, Goro, Berlinerkranser og Snickerdoodles.
Skal lage enda en sort lefser, smultringer, to sorter rundstykker , pepperkaker, julemanna og noe godteri/konfekt. Tror jeg.

Jeg er bedre på baking enn vasking...

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 14:29   #98
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg endte opp med å bake desse, for der hadde eg alt i hus: http://tusen-ting.blogspot.no/2010/1...p-cookies.html

Og så genialt med isskei-konseptet! Veldig gode!

329 g mykt smør! Omregnet kanskje?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 15:46   #99
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Vi har bakt pepperkaker.
Så pleier jeg å lage cookies og berlinerkranser, men vet ikke helt hva det blir til i år, vi skal være minimalt hjemme.
Pepperkakemuffins er godt da, men best ferske.
Minsten spurte etter sandkaker, vi får se.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 18:02   #100
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Jeg skal lage Rocky road i dag. Det sto ikke på lista, det er så fort gjort at det egentlig ikke er noe laging involvert .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no