Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2021

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-21, 19:00   #941
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Er også vant til krumkaker som de er, på kakefatet.

Det som ikke er spist etter jul kan brukes i ostekakebunn, punsjeboller, trifle osv.

Charlie er ikke aktiv  
Gammel 18-12-21, 19:13   #942
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvis de er kjegleformede. Men disse er «beger» (lagt over glass)…

Hyacinth er aktiv nå  
Gammel 18-12-21, 19:46   #943
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager også "beger", spiser dem som de er eller med is eller multekrem.

Gammel 18-12-21, 19:48   #944
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Å. Lagt over glass har jeg aldri hatt. Da passer de godt til krem eller is ja. Men jeg hadde sikkert bare satt dem på kakefatet likevel dersom det ikke passer med sånn rasert en dag. Vi setter dem også frem første juledag lå kakebordet, gjerne med is. Men vi har et noe utradisjonelt kakebord 1. Juledag. Aka bursdag.

Gammel 18-12-21, 19:52   #945
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

På kakefatet sammen med andre julekaker. Helt uten krem og syltetøy.
. Kan forsåvidt serveres med is, f.eks..
Men krumkaker er da helt vanlig på kakefatet sammen med pepperkaker og kakemenn og andre julekaker i min verden.

Absolutt. Spiste krumkaker på besøk i ettermiddag.

Gammel 18-12-21, 21:09   #946
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg strøket alle juledukene.

Gammel 18-12-21, 21:51   #947
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har fått krumkaker av moren min. Men hva skal jeg bruke dem til, egentlig? Er ikke spesielt glad i pisket krem og syltetøy… Skal ikke ha noe selskap hvor dette passer som dessert heller.

Du kan få levere de til meg her forsvinner de fort

Gammel 18-12-21, 21:55   #948
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

I dag har jeg strøket alle juledukene.

Jeg har vasket en. Pleier ikke stryke den; trengs ikke. Det er en duk i tykt stoff som min mor har kjøpt på Samos for mange år siden. Den er rød og hvit. Kab n brukes på begge sider. Legger på en rød juleløper jeg har arvet etter min morfar. Med Hadeland nisser og lys blir det jul. Siste jul i dette huset.

Gammel 18-12-21, 22:07   #949
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har vasket en. Pleier ikke stryke den; trengs ikke. Det er en duk i tykt stoff som min mor har kjøpt på Samos for mange år siden. Den er rød og hvit. Kab n brukes på begge sider. Legger på en rød juleløper jeg har arvet etter min morfar. Med Hadeland nisser og lys blir det jul. Siste jul i dette huset.

Jeg har en kjempestor og nydelig duk i naturfarget lindamask, som vi bruker på middagsbordet, som svigerfar kjøpte til oss på en reise i Øst-Europa. Henger den opp dryppvåt fra vaskemaskina, og da blir den nesten helt glatt, men når den strykes blir den mye finere. Stoffet blir litt blankere og spillet i damaskmønsteret kommer tydeligere fram. Også har jeg en ganske stor, gammeldags juleduk som min mormor har brodert, som også må strykes. Ikke minst fordi det vevde båndet som er sydd langs kanten krymper i vask så det må strekkes og strykes for at det ikke skal trekke resten av duken samme som et rynkebånd. Har noen andre duker også, men de er mindre og tar ikke så mye tid å stryke.

Gammel 18-12-21, 22:14   #950
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har en kjempestor og nydelig duk i naturfarget lindamask, som vi bruker på middagsbordet, som svigerfar kjøpte til oss på en reise i Øst-Europa. Henger den opp dryppvåt fra vaskemaskina, og da blir den nesten helt glatt, men når den strykes blir den mye finere. Stoffet blir litt blankere og spillet i damaskmønsteret kommer tydeligere fram. Også har jeg en ganske stor, gammeldags juleduk som min mormor har brodert, som også må strykes. Ikke minst fordi det vevde båndet som er sydd langs kanten krymper i vask så det må strekkes og strykes for at det ikke skal trekke resten av duken samme som et rynkebånd. Har noen andre duker også, men de er mindre og tar ikke så mye tid å stryke.

Nettopp, hengt opp dryppvåt.

Men, vi har en annen duk også. Tok den hjem fra faren sitt hus. Beige, med nydelige broderier. Kanskje vi heller skal bruke den?

Egentlig ønsker jeg meg en rød eller hvit teflonduk. Vi får se neste jul i leilighet.

Gammel 18-12-21, 22:19   #951
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har et julehåndkle som duk på hjørnebordet mitt. Aldri brukt som håndkle.
Duk ellers gidder jeg ikke og hvert fall ikke nå som pc og skjerm okkuperer bordet.

Gammel 18-12-21, 22:23   #952
millact

millact sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Duk ellers gidder jeg ikke og hvert fall ikke nå som pc og skjerm okkuperer bordet.

Den greske duken har ligget på bordet i mange uker allerede. Nå er den vasket og ren. Tror og håper julefølelsen kommer når bordet pyntes skikkelig.

Gammel 18-12-21, 22:32   #953
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Nei jeg bruker heller ikke duk til vanlig. Men i jula dekker jeg på med den store duken på middagsbordet. Til frokost har jeg ikke duk på bordet, men dekker på med røde brikker på hver kuvert, og resten av tiden har jeg en annen, veldig fin duk, som bare dekker en del av bordet. med Den mormorbroderte har jeg vanligvis på stuebordet. Også har jeg en løper på en benk under TV-en. Flere møbler enn det har jeg ikke å legge duk på (fordi jeg er ikke som min mor, som til og med legger en liten juleduk/-brikke på vaskemaskina ), men minstejenta har fått en på et lite bord på rommet sitt. Så jeg har ikke veldig mange duker, og heller ikke nok bord å legge de dukene jeg har på, så jeg må bytte på litt. Men nå har jeg i alle fall strøket dem, og er ganske stolt av meg selv.

Sist redigert av My : 18-12-21 kl 22:41.
My er ikke aktiv  
Gammel 18-12-21, 22:50   #954
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi er heller ikke dukmennesker. Jeg synes bordene våre er fine og vil ikke dekke dem til til daglig, jeg liker å se dem slik de er. Men til jul må vi ha løper på salongbordet og duk på spisebordet. Så det eneste vi har er jule- og nyttårsduker/løpere.

Gammel 18-12-21, 23:15   #955
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mamma har brodert juleduk som jeg har på spisestuebordet. På salongbordet har jeg en løper, i år har jeg kjøpt en ny. Ellers i året har jeg stort sett en løper på spisestuebordet, og litt varierende om jeg har på salongbordet.

Gammel 18-12-21, 23:18   #956
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har kasta 2 arvestykker de siste årene. Den ene med stearinflekker det var umulig å få bort. Og en vi prøvde å tenne på.

Gammel 18-12-21, 23:22   #957
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Bitte, bitte litt dumt og korttenkt å begynne på syltaflesk /sylte nå i kveld

Jeg unnskylder meg med at jeg trodde den som lammerullen skulle ligge i kjøleskapet over natta så krydderet får sette seg. Jeg lurer nesten på det. For den skal jo koke i 1,5 - 2 timer

Jeg konkluderte akkurat med at den får logge over natta med krydder.
For den skal etter koking avkjøles en liten halvtime og legges på press som skal gradvis økes. Og jeg har da tenkt å legge meg før ungene begynner å stå opp...

Da gjenstår det å velge mellom å rydde plass til juletreet. Eller legge seg. Etter at jeg har ryddet av spisebordet etter meg da. Heller mot å legge meg for jeg våknet grytidlig i dag med en drøm om surret til ta lene mine. Til de gikk over i spinn , så jeg er trøtt.

Pepperkakedeig er laget og står i kjøleskapet til i moegen. Så i morgen skal det bakes pepperkaker og pyntes juletre. Og kanskje en porsjon til med julemenn. Vi lagde dobbel porsjon tidlig i desember, men det er ikke så mye igjen gitt... Det er et kakeslag til eller to jeg gjerne skulle hatt på plass også før vi gir oss med baking. Vi får se hva tiden strekker til.

Gammel 18-12-21, 23:23   #958
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg er veldig glad i juledukene mine som jeg har fått i gave eller noen i familien har laget til meg. Det blir veldig koselig og "julete" i stua når jeg legger dem på.

Damaskduken er ikke spesielt for jul da, den er nøytral i fargen og brukes også i andre festlige anledninger, som f.eks på 17.mai. Men det er noe veldig staselig over den, og det blir veldig høytid med en gang den kommer på. Høye stearinlys og fine servietter, så er det fest med en gang.

Gammel 18-12-21, 23:30   #959
millact

millact sin avatar

Standard

Nettopp, My! Duker kan pyntes opp.

Jeg må kjøpe røde lys i morgen. Skal også steke ribbe i morgen, til pålegg, og stryke to sett brikker til bordet. Det er så koselig å dekke frokostbordet sent lille julaften etter «barna» sover med dem. Kan like gjerne stryke skjorte til yngste samtidig. Tror ikke han har flere enn en som passer. Ble kjøpt til konfirmasjon i høst. Da bruker han den julaften.

Gammel 18-12-21, 23:55   #960
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt ny, dyr linduk og linservietter. Gleder meg! Bruker aldri duk, men nå skal jeg begynne. Men jeg er jo allerede bekymret for flekker… Særlig stearin. Hvordan bli kvitt flekk-angsten? Er ikke så redd for fett, da bruker jeg zalo. Rødvin, derimot. Og stearin, som sagt.

Hyacinth er aktiv nå  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.