|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#921 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Men var ikke det nettopp poenget med vitneutsagnet til denne læreren? Å vise at jenta hadde en atferd som kunne tyde på overgrep? Læreren var aktors vitne (Øygards vitner har jo ikke kommet enda). |
|
|
|
|
#922 |
|
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg reagerer i hvert fall sterkt på dette. Man har bare ikke, under noen omstendigheter stor sympati og medfølelse med en mann som forgriper seg på et barn. Og du skriver jo uansett hva som har skjedd, ingen forbehold eller noe.
|
|
|
#923 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hva med en mann som er anklaget, men ikke dømt, for overgrep? Må man vente med sympatien til han eventuelt er frikjent?
|
|
#924 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeTakk for at du forteller at læreren var aktors vitne! Jeg trodde han var et karaktervitne fra Øygards side, som skulle "bevise" hvor upålitelig og løgnaktig hun var. Gudene skal vite at Øygard har lagt nok skyld på den stakkars jenta allerede. |
|
|
|
|
#925 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeDet vil ofte gjerne være noen på bygda som tror de vet alt om alle, men sannheten er at ingen gjør det.
|
|
#926 |
|
|
Nei, men frem til han er frikjent, har man "sympati med forbehold", ikke "uansett hva som har skjedd".
|
|
|
#927 |
|
Glamorøs
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeTakk for et fint innlegg Lhi-my. I de første innleggene dine var det det du skrev om å "røpe", og nærhet til saken som fikk meg til å reagere. Jeg fikk inntrykk av st du visste ting om jenta som ikke var fordelaktig. Grunnen til at jeg tolket deg slik har nok vært alle de andre kommentarene som kom om at ingenting var som "vi" (utenforstående) trodde osv. Men så viser det seg at det er slik.
|
|
#928 |
|
Jammen, vi visste jo ikke om han hadde forgrepet seg på et barn den gangen. For alt vi visste, kunne han være fullstendig uskyldig. Det har hendt mer enn en gang før at en tenåringsjente har beskyldt en mann for overgrep uten at det har vært noe hold i det. Det var ingen opplysninger der og da som kunne fortelle oss innbyggere i Vågå hvem som snakket sant i den saken. Dermed følte vel mange av oss (iallefall jeg!) at vi ikke kunne ta part i saken. Og med nøytralitet som bakgrunn, var det heller ikke feil å si at man hadde medfølelse med begge parter. Ingen med vett i behold har medfølelse med en overgriper, men på det tidspunktet var ikke Øygard en overgriper, han var kun anmeldt. Nå har han innrømmet noe jeg iallefall oppfatter som et overgrep, og da stiller saken seg helt annerledes. Jeg har ikke mye sympati eller medfølelse for ham nå og det tror jeg ingen andre har heller. |
|
|
|
|
#929 |
|
|
|
|
|
|
#930 |
|
villende
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeTakk for et oppklarende innlegg, Lhi-My. Jeg skulle ønske den siden av Vågå kom tydeligere frem i debatten. Men jeg må si at jeg hadde litt inntrykk av at du i de første innleggene mente at jenta var mindre troverdig fordi hun hadde ett eller annet rykte. |
|
|
|
|
#931 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Denne, tror jeg. |
|
|
|
|
#932 |
|
This is normal!
|
Men det har hendt mer enn en gang før at en tenåringsjente har beskyldt en mann for overgrep og det har vært hold i det. Hvorfor mener du da det var riktig at han fikk full tillit fra partifellene? For meg er dette å velge side og si: "Her tror vi på ordføreren!"
|
|
|
#933 |
|
Glamorøs
|
Linken ligger lenger opp her, skrevet av næringsjefen i Lom, tror jeg det var. Mange fine kommentarer til bloggposten hennes også, som viser at ikke alle holder med ordføreren.
|
|
#934 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
|
|
|
|
|
#935 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeLhi-My, du skreiv også:
Dette fekk det til å virke som om du og andre i Vågå visste meir enn det som hadde komt fram i media og at det var gode grunnar til å gi ordføreren full støtte til tross for anmeldelsen.
|
|
#936 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeEg syns faktisk desse referata frå rettsalen som er gjengitt på VG og Dagbladet er litt skumle. Dei er veldig ufullstendige og mykje av det som blir sagt blir utelatt. Eg syns faktisk referata bærer preg av at journalisten som skriv har valgt veldig tydelig side. Ikkje særlig objektivt. Dermed oppstår det misforståelsar slik som med denne læraren. Når ein les referatet får ein inntrykk av at det er ein person som prøver å sverte jenta, men som ikkje får det heilt til. Eg forstod ikkje at det var aktoratet som prøve å vise at jenta viste tegn på overgrep. Kanskje ikkje joutnalisten forstod det heller?
|
|
#937 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Jeg reagerte på det samme som Input. Det går ikke an å ha stor sympati med begge parter "uansett hva som har skjedd".
|
|
#938 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tolket det akkurat slik du gjorde, Simone.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#939 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeAdvokaten til jenta forstod jo heller ikkje kva den læraren skulle bidra med. Merkelig opplegg.
|
|
#940 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg synes ikke Lhi-mys innleg var spesielt provoserende annet en et forsøk på å forsvare bygda si og være forsiktig i starten av en sak vi i dag vet veldig mye mere om. Bygdedyret er usexy, men bygdedyr dynamikk er ganske kip på siviliserte nettsteder også. Synes Lih-my fikk litt i overkant tyn og ble tillagt litt kipere meninger en hun egentlig fortjente selv om jeg ikke er helt uenig i at uansett vha som har skjedd formuleringen ikke var superheldig.
![]() |
|
|