|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #3Enkelt personsforetak. Skal få min opperksomhet i dag. Et firma som eies at en person, men der partner kan få være en form for vorte. En litt usynlig vorte. Som kan ta ut inntekt, men ikke er ansatt. Som får sykepengerettigheter, men ikke noe annet.
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #3
Ja det vil jeg tro. Det ER et urettferdig system! Selv om det var uendelig mye verre før, så kan det fortsatt gjøres bedre.
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Jeg skulle ønske jeg kunne gi en god forklaring på det. Men inntil svært nylig kunne ikke as drive landbruk. Og man tror vel at det vil bli reversert på sikt. Men man kan danne DA. Men hadde vært MYE enklere om EKF kunne vært delt mellom partnere. Rent teknisk må det jo være easypeasy å få til. Det gjelder jo ikke bare landbruk men mange små familiebedrifter.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Såpekassetråden #3Jeg ble nysgjerrig og googlet. Merkelig opplegg. AS er jo mye bedre egna for det meste enn et ENK. |
|
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Det er en grunn til at gårder svært sjelden slås konkurs ja. Da går hus og hjem med i dragsuget.
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Sv: Såpekassetråden #3Enig. Jeg hadde en kjæreste med ENK og kunne feks aldri tenkt meg å eie hus sammen med noen som hadde det - for man er jo personlig ansvarlig for gjelda, og vips kan man risikere å miste hus og hjem om partneren går på en smell på jobben, slik jeg forstod det.
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Men behøver ikke eie hus sammen engang. Vi er jo gift og jeg hefter jo for hans gjeld
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Heldige deg!
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Såpekassetråden #3Ville det også vært sånn om du var samboer, Floksa? Og hvordan blir det med de endringene som skal gjøre det slik at samboerskap og ekteskap blir likere? (Noe jeg er imot, btw)
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Jeg tror ikke det. Samboer kan ikke ha inntekt fra ENK. Tror jeg. De er veldig opptatt av at man skal gifte seg. På regnskapskontoret altså
|
|
|
#13 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har regnskapskontorer vigselsrett? Det passer ikke inn i fantasien min. |
|
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Vårt regnskapskontor har vel sendt flere til presten enn noen andre
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Man kan være samboer og ham ENK. I alle fall om man ikke er bonde. Da er det jo bare det man selv eier som ryker ved en konkurs, men det kan jo være kjipt nok det, om man eier huset sammen.
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Ja jeg tenker i de tilfellen det partner er involvert og skal lønnes. Er man samboere må partner lønnes som ansatt. Det er ikke nødvendigvis feil det, men ved sykdom kan det bli kaos av det. For en ting er sykepengene. Det er sykdomsavløsninga som er viktig og for å ha rett på den må man ha hatt næringsinntekt. Er ikke partner involvert i drifta er det ikke noe problem.
|
|
|
#17 |
|
|
Dette visste jeg ikke. Da gir ENK litt mer mening. |
|
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Men det gir ikke mening at landbruksavtalen krever at man har ENK og må være personlig ansvarlig for alt. Det burde være mulig å få til en ordning som gjorde at Floksa og andre bønder by marriage slipper å være nisse på lasset med få og ingen rettigheter.
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Jeg vet faktisk ikle helt hvorfor det er sånn. Men jeg tror egentlig det er lurt. Som sakt er det en kuriositet at gårder går konkurs. Jeg kjenner til noen få tilfeller i løpet av de 25 åra jeg har vært i bransjen. Problemet med at partner er usynlig er betydelig større.
|
|
|
#20 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Såpekassetråden #3Folk som insisterer på å stå i midtgangen i bussen. |
|
|
![]() |
|