Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-11, 21:43   #881
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå?

I kveld starter jeg på Anger av Arnaldur Indridason, Er meget spent. Har lest alle bøkene hans, og likte de første godt. Den siste boka synes jeg var litt tung og trå.

Kreps-77 er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 00:04   #882
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Akkurat lest Vintestengt/Lier Horst, Fantomsmerte/Enger og Spøkelsene på Frostøy(barnebok)/H. Hagerup. Likte godt de to førstnevnte, spesielt Fantomsmerte. Syns T. Enger skriver veldig bra.

Nå er det på tide å legge seg, og med meg på senga skal jeg ha med meg Kadaverdoktoren av Lene Kaaberbøl. Store forhåpninger!

Heddamor er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 07:55   #883
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg leser Nu, jäklar av Heidi Linde, og er positivt overrraska. Koser meg!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 11:35   #884
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg leser Nu, jäklar av Heidi Linde, og er positivt overrraska. Koser meg!

Jeg syntes den ble i overkant "enkel", men helt klart underholdende. Samtidig er det nok helst en bok jeg ville kjøpt i pocket, sånn i ettertid.

Jeg leser stadig The Corrections av Jonathan Franzen. Jeg elsket Freedom, men denne er jeg litt mer lunken til. Men den engasjerer meg, og jeg får veldig lyst til å riste i hovedpersonene, så det er helt klart et positivt trekk. Dårlige bøker gjør at jeg ikke bryr meg det minste.

Neste på lista er Dette er mine gamle dager av Tore Renberg, men forventningene er minimale, etter at jeg synes det har gått nedover for hver bok fra og med Charlotte Isabel Hansen. Karakterene blir for mye karikaturer, og for todimensjonale.

Nå trenger jeg sårt ny inspirasjon, men fikk litt via en fin FB-diskusjon med likesinnede i går. Dette blir dyrt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 11:49   #885
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg syntes den ble i overkant "enkel", men helt klart underholdende. Samtidig er det nok helst en bok jeg ville kjøpt i pocket, sånn i ettertid.

Ja, jeg har lånt den, så det problemet utgår. Hva enkelhet angår synes jeg ikke den når Helene Uris Kjerringer til anklene engang - og jeg liker ofte det enkle, særlig når jeg er i lesesperremodus. (Jeg er muligens også preget av den forrige boka jeg leste av Linde, som var et slags forsøk på chick-lit. Den var enkel, altså!)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 12:00   #886
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, jeg har lånt den, så det problemet utgår. Hva enkelhet angår synes jeg ikke den når Helene Uris Kjerringer til anklene engang - og jeg liker ofte det enkle, særlig når jeg er i lesesperremodus. (Jeg er muligens også preget av den forrige boka jeg leste av Linde, som var et slags forsøk på chick-lit. Den var enkel, altså!)

Av ren nysgjerrighet - hvilken av Linde-bøkene var det?
Likte begynnelsen på Nu jävler, men så syns jeg plutselig den ble dørgende kjedelig. Mulig den tok seg opp igjen, men jeg begynte på en annen bok isteden (er ikke så utholdende).

Kjerringer var ikke akkurat stor litteratur, men litt fornøyelig var den likevel da.

Heddamor er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 13:11   #887
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Av ren nysgjerrighet - hvilken av Linde-bøkene var det?
Likte begynnelsen på Nu jävler, men så syns jeg plutselig den ble dørgende kjedelig. Mulig den tok seg opp igjen, men jeg begynte på en annen bok isteden (er ikke så utholdende).

Kjerringer var ikke akkurat stor litteratur, men litt fornøyelig var den likevel da.

Snarere fjollete, spør du meg, men det er jo fint at bøker er lettleste, altså, så jeg kom meg igjennom. Den andre boka jeg tenkte på var Resten av livet av Heidi Linde og søsteren Ellen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 18:50   #888
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg leser "Sommeren uten menn" av Siri Hustvedt, og jeg er begeistret. Så begeistret har jeg ikke vært på lenge, endelig har jeg funnet en "ny" forfatter å utforske! Har ikke lest noe av henne tidligere, men det må jeg absolutt gjøre noe med! Jeg elsker språket og formen hennes, liker måten hun observerer og kommenterer på. Historien er i og for seg ok nok, men det er ikke den som begeistrer meg mest. Noen som har noen bøker å anbefale meg?

Drømmedama er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 21:33   #889
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg leser "Sommeren uten menn" av Siri Hustvedt, og jeg er begeistret. Så begeistret har jeg ikke vært på lenge, endelig har jeg funnet en "ny" forfatter å utforske! Har ikke lest noe av henne tidligere, men det må jeg absolutt gjøre noe med! Jeg elsker språket og formen hennes, liker måten hun observerer og kommenterer på. Historien er i og for seg ok nok, men det er ikke den som begeistrer meg mest. Noen som har noen bøker å anbefale meg?

What I Loved, for eksempel. Som sikkert heter Det jeg elsket på norsk. Og The Sorrows of An American. Som jeg ikke husker hva heter på norsk.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 22:09   #890
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Hustvedt bør leses på originalspråket. Jeg liker både What I loved, The Blindfold og Sorrows of an American. Den første boka jeg leste av henne, var The Enchantment of Lily Dahl, som var litt annerledes enn de andre.

Dersom du liker Siri Hustvedt er det også verdt å prøve seg på noe av hennes ektemann Paul Auster, for eksempel (min favoritt) The Book of Illusions eller The Brooklyn Follies, for å nevne et par.

(Hilsen bokhora. )

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv  
Gammel 29-09-11, 23:56   #891
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Hustvedt bør leses på originalspråket.

Å, ikke vær så snobbete, da!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 30-09-11, 00:30   #892
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg leser Gaute Heivolls Kongens hjerte. Grei nok, men jeg hadde mye mer sansen for Før jeg brenner ned.

Ina er ikke aktiv  
Gammel 30-09-11, 21:40   #893
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.355
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Har akkurat begynt på Vinterstengt av Jørn Lier Horst. God norsk krim.

Sissel er ikke aktiv  
Gammel 01-10-11, 00:26   #894
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Måtte ha en liten "refleksjonspause" etter The Road, men nå har jeg har akkurat startet på The Help (Kathryn Stockett). Noe uvant å lese på sørstatsdialekt, men jeg venner meg nok om litt.

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv  
Gammel 02-10-11, 22:47   #895
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg har begynt på Frode Gryttens Saganatt, og den virker lovende. Etter 45 sider har jeg allerede humret høyt flere ganger.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 02-10-11, 22:56   #896
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du nå?

"Dragen" av Tom kristensen. Likte så godt "Dødsriket", så jeg tenkte jeg måtte prøve en til.

Cumulus er ikke aktiv  
Gammel 02-10-11, 22:58   #897
Christa
Bør lage seg en tittel selv
 
Christa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3.166
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Når du ser meg av Siri Hustvedt.
Har lest ca 100 sider og liker den godt.

Christa er ikke aktiv  
Gammel 03-10-11, 17:21   #898
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg er en medsnobb og nyter Hustvedt på engelsk. Hun skriver så vakkert.

The blindfold har jeg ikke lest. :noterer:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 03-10-11, 23:47   #899
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg har nettopp hatt meg en fantastisk leseopplevelse med Helga Flatlands siste "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake", og anbefaler denne gjerne. Men dere må leste den første boka hennes først: "Bli hvis du kan. Reis hvis du må".

De handler om en bygd som mister tre unge menn i krigen i Afghanistan. Jeg har vært litt skeptisk til den første boka en stund, men det er i grunnen lite fokus på krigen altså, og mye mer fokus på hva det gjør med enkeltpersonene som blir igjen å miste unge menn som dette. Noen enkeltpersoner og familier går i oppløsning, mens andre ser ut til å finne styrker i seg selv. Bøkene skifter synsvinkler flere ganger underveis, og det er gjort på en måte som gjør at hver persons historie også kaster lys over de andre personenes historie. Det minner om Tillers bøker Innsirkling I og II, bare ikke så klamt og skittenrealistisk. Jeg er veldig glad i Tillers bøker også, men har nå fått meg en ny forfatterfavoritt i Flatland.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv  
Gammel 06-10-11, 10:13   #900
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva leser du nå?

Jeg leser Dette er mine gamle dager, og humrer med meg selv, for dette er Jarle Klepp som jeg foretrekker ham, som han ikke har vært siden Kompani Orheim. Jeg liker det jeg leser, og må begrense meg selv for å ikke sluke hele boka i ett jafs.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no