Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-24, 20:40   #1
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§18

Skal være helt unødvendig så lenge passeringen skjer lovlig, i 6 km/t og med god avstand.

Jeg holder pent høyre på gang og sykkelfelt, skvetter når det plinger, skvetter når jeg kjenner farten til syklisten, grøsser og tenker at de passerer barn i denne farten også. Jeg er syklist selv, noen hundre mil i året, har aldri plinget på noen.

Gammel 25-07-24, 20:50   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er lite som gjør meg mer muggen enn syklister/elsparkister som plinger på meg når jeg går på fortauet. Mulig de mener å varsle om at de kommer, men jeg går alltid på sida, så de har god plass, og da oppfatter jeg det som "unna vei, her kommer jeg og vil ha hele fortauet".

Gammel 25-07-24, 20:55   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg må i så fall berre beklage, for eg plingar (i god tid) sjølv om det er plass og eg tar ned farta. Det skal seiast, eg er nok ikkje nede i 6 km/t, det er jo berre såvidt over gangfart.

Det er kanskje berre meg, men eg likar å få eit hint om bakholdsangrep uansett kor sakte og rolege dei er.

Gammel 25-07-24, 20:59   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er lite som gjør meg mer muggen enn syklister/elsparkister som plinger på meg når jeg går på fortauet. Mulig de mener å varsle om at de kommer, men jeg går alltid på sida, så de har god plass, og da oppfatter jeg det som "unna vei, her kommer jeg og vil ha hele fortauet".

Fortauet er mange stader gang- og sykkelveg. Og når ein stiller med feige lag, 25 kg sykkel + menneske mot berre menneske så er det vel greit å gi eit hint om at ein fins i nærleiken? Meir eit "unnskyld, men ver obs på at eg kjem", meir enn "UNNA VEG, HER KJEM EG!!!!!!"

Mitt såpekasseinnlegg om dette blir at ein kan fakern ta aldri gjere alle til lags.

Gammel 25-07-24, 21:05   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er sjeleglad for de som plinger. Jeg hører litt dårlig , og da passer jeg litt ekstra på hvor jeg går. Om hunden er med tar jeg den tettere inntil meg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:09   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forventer syklister at alle flytter seg for dem på generell basis? Den insisterende plingingen uavhengig av om man går alene, med barn, hund eller hest, eller en kombo av alle, har alltid fascinert meg litt - spesielt når syklistene dundrer forbi uten å sakke ned. Jeg blir pinlig berørt på deres vegne av hvor egoistiske de er, noen av disse tohjulsrytterne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:10   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg plinger ALDRI på fortau, da hopper jeg heller av sykkel, eller ut i veien. På g/s-vei plinger jeg på folk som "sperrer" veien. Type fire i bredden el.l.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:24   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Forventer syklister at alle flytter seg for dem på generell basis? Den insisterende plingingen uavhengig av om man går alene, med barn, hund eller hest, eller en kombo av alle, har alltid fascinert meg litt - spesielt når syklistene dundrer forbi uten å sakke ned. Jeg blir pinlig berørt på deres vegne av hvor egoistiske de er, noen av disse tohjulsrytterne.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg plinger ALDRI på fortau, da hopper jeg heller av sykkel, eller ut i veien. På g/s-vei plinger jeg på folk som "sperrer" veien. Type fire i bredden el.l.

Samme her, nettopp fordi jeg blir så vanvittig irritert på de som plinger. Nå skal det sies at jeg unngår så langt det går å sykle på fortau. Velger bevisst heller ruter der det er trygt å sykle i gata, også om det blir litt omvei.

(Forøvrig blir jeg like irritert på syklister som vinker takk hvis jeg kjører bil og stopper for dem når de sykler over gangfelt. Halloooo, jeg stoppa ikke for å være grei, men fordi du ikke viste tegn til å stoppe sjøl om du har vikeplikt og jeg ikke har det minste lyst til å kjøre på deg sjøl om det er du som bryter loven! )

Gammel 26-07-24, 08:53   #9
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Samme her, nettopp fordi jeg blir så vanvittig irritert på de som plinger. Nå skal det sies at jeg unngår så langt det går å sykle på fortau. Velger bevisst heller ruter der det er trygt å sykle i gata, også om det blir litt omvei.

(Forøvrig blir jeg like irritert på syklister som vinker takk hvis jeg kjører bil og stopper for dem når de sykler over gangfelt. Halloooo, jeg stoppa ikke for å være grei, men fordi du ikke viste tegn til å stoppe sjøl om du har vikeplikt og jeg ikke har det minste lyst til å kjøre på deg sjøl om det er du som bryter loven! )

Jeg nikker alltid vennlig til bilister som stopper når jeg har sakket helt ned ved fotgjengerfeltet men ikke gått av sykkelen. Jeg gjør det for å takke for smidighet, for alle vet at trafikkavviklingen for alle parter - både bilist og syklist - går lettere hvis man slipper å vente på folk som går av sykkelen og går over fotgjengerfeltet. At noen skulle irritere seg over denne hilsingen er over min forstand.

Edit: Og syklisten bryter ikke loven. Det er ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt - men biler har ikke vikeplikt for deg hvis du gjør det.

Sist redigert av banana : 26-07-24 kl 09:52.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-24, 10:29   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det er ikke forbudt å sykle over fotgjengerfelt - men biler har ikke vikeplikt for deg hvis du gjør det.

Ikke bare det, du har vikeplikt for dem. Det betyr at hvis det kommer en bil kjørende mot gangfeltet skal du vise tydelig at du vil vente på at bilen har passert før du sykler over. I praksis skaper en slik situasjon gjerne usikkerhet for bilisten fordi man ikke vil kjøre på en syklist selv om den har vikeplikt og man må ta høyde for at syklisten raskt kan hoppe av sykkelen og vikeplikten dermed blir snudd.

Jeg er derfor uenig i at det er smidig for trafikkavviklingen som helhet. Det er smidig for syklisten. Bilisten blir i beste fall presset til å vike for noen den ikke har vikeplikt for. I verste fall kan situasjonen skape usikkerhet hos en eller begge parter og få en uheldig konsekvens. Jeg foretrekker å vente de ekstra 20 sekundene det tar å vike for en forutsigbar gående som triller sykkelen.

Gammel 26-07-24, 11:14   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ikke bare det, du har vikeplikt for dem. Det betyr at hvis det kommer en bil kjørende mot gangfeltet skal du vise tydelig at du vil vente på at bilen har passert før du sykler over. I praksis skaper en slik situasjon gjerne usikkerhet for bilisten fordi man ikke vil kjøre på en syklist selv om den har vikeplikt og man må ta høyde for at syklisten raskt kan hoppe av sykkelen og vikeplikten dermed blir snudd.

Jeg er derfor uenig i at det er smidig for trafikkavviklingen som helhet. Det er smidig for syklisten. Bilisten blir i beste fall presset til å vike for noen den ikke har vikeplikt for. I verste fall kan situasjonen skape usikkerhet hos en eller begge parter og få en uheldig konsekvens. Jeg foretrekker å vente de ekstra 20 sekundene det tar å vike for en forutsigbar gående som triller sykkelen.

Jeg er ikke enig i dette. Jo, det er mer smidig for syklisten, men det går også raskere for bilisten at noen sykler over, i stedet for å gå. Og jeg syns bilister, meg selv inkludert ALLTID kan være vant til at når noen skal over veien på et gangfelt, så skal man stoppe bilen. Ikke at man plutselig skal stå på retten sin at sykler skal vike for biler. Det gir masse mening hvis en sykkel kommer susende ned en bilvei og ut i en annen bilvei som en bil, men over gangfelt? Not at all.

Men selvsagt må syklisten og bilen ha blikkontakt og forståelse for at syklisten kan sykle sakte over, i stedet for å gå av.

Gammel 25-07-24, 21:35   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forsåvidt lett å høre forskjell på et forsiktig pling som er for å varsle om at det kommer noen bak, sånn i tilfelle, og det er helt greit. Det er den «unna vei, her kommer jeg!»-greien som er enerverende og provoserende. Passering kan gjøres på veloppdragent vis, men det er det som oftest ungdommen som har skjønt der jeg ferdes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 21:39   #13
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Tenker det er greit å vise smidighet begge veier. Stopper men går ikke av sykkelen når jeg skal over veien, men venter til bilene har stanset. Når de da starter å kjøre når jeg skal sykle over synes jeg der er meget ufint og farlig. Selv om de har forkjørsrett har de ikke påkjørsrett

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 22:52   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Den som kommer bakfra og vil kjøre/gå forbi bør ha "ansvaret", akkurat som i slalombakken. Jeg oppfatter plinging som "flytt deg" og liker det ikke. Like lite som biler skal bruke tuting i tide og utide, bør syklister plinge.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-24, 22:56   #15
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg derimot irriterer meg over syklister som IKKE sier fra at de kommer. Jeg bruker ringeklokken når folk fyller hele bredden på sykkelstien, men jeg sykler kjerringsykkel uten motor og med blomster på klokka, så mulig det er formildende.

Gammel 25-07-24, 23:51   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er greit med et lite pling fra en sykkel som kommer bakfra, så slipper jeg å bli påkjørt der jeg ofte går og svimer på gangveien, gjerne med headset.

Gammel 26-07-24, 08:58   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

I Tyskland plinges det hele tida - men der er det også egne sykkelfelt, og syklistene plinger stort sett på svimete turister som går i sykkelfeltet. Der reagerer jeg aldri negativt, for infrastrukturen er tilrettelagt. Her i Norge mener jeg helt ærlig at syklistene bør holde seg unna smale fortau og som sagt velge ruter der man kan sykle trygt i veien. Og det sier jeg fra det perspektivet at jeg sykler nesten overalt vår/sommer/høst.

(Jeg har to strekninger jeg sykler ofte der det ikke er trygt å sykle i veien pga. mye trafikk, og der det også vanligvis er mange fotgjengere på fortauet. Den ene strekninga velger jeg alltid en annen vei, liiiiitt lengre vei når jeg sykler, den andre strekninga er bare et par hundre meter lang, og der sykler jeg i veien hvis det går, og går ellers av sykkelen hvis det er for mange fotgjengere til at jeg kan bruke fortauet.)

Gammel 26-07-24, 09:00   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått kjeft for ikke å plinge, når jeg har syklet i gangfart på fortauet bak fotgjengere, i påvente av å slippe forbi, når jeg overhode ikke har hatt det travelt, og ikke har hatt noe imot å vente. "Hallo, du har ringeklokke da, så bruk den! ". Så noen blir sure uansett. Jeg tåler godt å bli plinget på, men er det for nære vet jeg ikke hvilken vei jeg skal flytte meg, for jeg vet ikke hvilken side syklisten kommer på. Er det i god tid er det null problem, jeg flytter meg til den ene siden og lar syklisten passere. Selv bruker jeg sjelden ringeklokka, men har som sagt fått sure kommentarer på det og. Folk tåler så lite.

Når folk til og med blir irritert fordi andre nikker vennlig til dem, ja, da gir jeg opp.

Gammel 26-07-24, 09:45   #19
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

My, det er ikke nikk som er irriterende, men at syklisten trenger seg på uten rett, men som bilist har vi vikeplikt uansett, det er problemet.

Det er heller ikke pling som er problemet, men høy fart og hensynsløs sykling på steder som er dårlig tilrettelagt.

Gammel 26-07-24, 10:40   #20
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

My, det er ikke nikk som er irriterende, men at syklisten trenger seg på uten rett, men som bilist har vi vikeplikt uansett, det er problemet.

Det er heller ikke pling som er problemet, men høy fart og hensynsløs sykling på steder som er dårlig tilrettelagt.

Her var det nikk og pling som ble spesifikt nevnt som irriterende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.