Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-07, 11:18   #841
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Siden jeg er utrolig glad i den boka, så blir jeg veldig nysgjerrig på hvorfor den ikke fenget. Så altså: Forklar deg, jente!

Jeg syntes ikke den var troverdig, rett og slett. Det skulle sikkert være pussig og morsomt, men jeg ble lei ganske fort. Selv om det er ei tynn, lettlest bok brukte jeg nesten en måned på å bli ferdig med den fordi det aldri fristet å ta den fram.

Jeg synes ikke det var noen direkte dårlig bok, altså, men skjønner ikke helt den posisjonen boka har fått. For meg var den midt på treet.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 09-08-07, 19:35   #842
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Det er ganske hyggelig hjernedød lesning. Leste de for noen år siden, men jeg leste de på engelsk :-) Også har jeg lest The Boy Next Door av samme forfatterduo. Syntes det er litt ekstra hyggelig og vite at de er gift IRL og har tre døtre sammen.

Det er hyggelig hjernedød lesning ja, og til tider veldig morsom.
Jeg hadde mest lyst å lese de på engelsk, men jeg fikk de av venninnen min på norsk, så da.
The boy next door :noterer:

lil'c er ikke aktiv  
Gammel 09-08-07, 20:17   #843
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg syntes ikke den var troverdig, rett og slett. Det skulle sikkert være pussig og morsomt, men jeg ble lei ganske fort.

Jeg synes ikke den var "pussig og morsom" så mye som den var en ganske gripende og overbevisende fortelling om hvordan hovedpersonen faktisk opplevde verden. Jeg syntes for eksempel beskrivelsen av hvor skremmende og forvirrende jernbanestasjonen (eller var det en t-banestasjon?) var for ham, var såpass overbevisende at jeg syntes det ble en skikkelig skummel fortelling som fikk opp min egen puls, og så var det rent hjerteskjærende å forstå hvor glad faren var i ham, og i hvor liten grad han selv var i stand til å innse det.

Og så ble jeg både fascinert og underholdt av beskrivelsene og eksemplene han hadde for å forklare sin egen tankegang - særlig husker jeg beskrivelsen av hva man ser når man står midt ute på et jorde. Tanker om hvordan man filtrerer verden og hvor nødvendig dette er for at ting skal gi mening, synes jeg er spennende og bevisstgjørende. Og ulike former for autisme er ikke langt unna personlighetstyper som er innenfor "normalvarianten" at det er umulig å kjenne seg (eller andre) igjen i dem, synes jeg.

Gammel 09-08-07, 20:57   #844
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Hva heter den siste Ragde boka?

Gammel 09-08-07, 21:07   #845
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Hva heter den siste Ragde boka?

Ligge i sykeseng i VG

Neida. Den heter Ligge i grønne enger

Claire er ikke aktiv  
Gammel 09-08-07, 21:19   #846
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Det er hyggelig hjernedød lesning ja, og til tider veldig morsom.
Jeg hadde mest lyst å lese de på engelsk, men jeg fikk de av venninnen min på norsk, så da.
The boy next door :noterer:

Jeg husker ikke helt hvordan den er altså. Om en ukes tid har jeg alle bøkene de har skrevet sammen, må bare.. Det er ypperlig lesning ved siden av de tunge pensumbøkene

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv  
Gammel 09-08-07, 21:21   #847
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og ulike former for autisme er ikke langt unna personlighetstyper som er innenfor "normalvarianten" at det er umulig å kjenne seg (eller andre) igjen i dem, synes jeg.

Nei, det er jeg enig i. Jeg kjenner meg for eksempel litt igjen i Elling, jeg, til mannens skrekk. For øvrig er jeg også enig i at forholdet til faren var godt skildret, men jeg synes ikke slutten av boka var så god i så måte. Det virker lite troverdig at faren slipper unna med å ha erklært moren død i flere år, og at hun får tilbake ansvaret for gutten helt uten videre. Jeg satt hele veien med en følelse av at det var faren som var best skikket til å ta seg av ham, og at de to gutta ville ha det best sammen.

Den lange scenen på t-banestasjonen var blant dem som irriterte meg, og jeg synes ellers det ble ensformig i lengden. Men boka hadde sine øyeblikk, absolutt.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 09-08-07, 21:25   #848
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

For øvrig er jeg også enig i at forholdet til faren var godt skildret, men jeg synes ikke slutten av boka var så god i så måte. Det virker lite troverdig at faren slipper unna med å ha erklært moren død i flere år, og at hun får tilbake ansvaret for gutten helt uten videre. Jeg satt hele veien med en følelse av at det var faren som var best skikket til å ta seg av ham, og at de to gutta ville ha det best sammen.

Nei, det kan jeg forstå. Når du skrev at du ikke synes boken var "troverdig", tenkte jeg straks på fremstillingen av hovedpersonen Christopher, og der var jeg uenig - men jeg er absolutt med på det du sier her. Litt av greia er kanskje at han er såpass lite i stand til å vurdere hva som skjer rundt ham, og at vi som lesere dermed må gjette oss til en del av det som skjer, så sånn sett er det vanskelig å vurdere om det som skjer er "rimelig". Jeg er ellers enig i den siste setningen din som jeg siterte her.

Gammel 10-08-07, 11:32   #849
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Nå kom jeg på en faktor til som gjorde Haddon-skikkelsen lite troverdig for meg: Det virker usannsynlig at en sånn kronnerd skal ha en mye dårligere rekord på Minesveiper enn undertegnede. Ved nærmere ettertanke er det mulig jeg bør anse dette som sterkt urovekkende for egen del.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 10-08-07, 14:26   #850
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

På nattbordet mitt ligger det en bok, som jeg leser i for øyeblikket, nemlig Fiendens Fiende, den fjerde boken om Carl Hamilton av Jan Guillou. Men nedenfor ligger to-tre andre bøker som jeg har begynt å lese, men ikke helt gjort ferdig enda, bl.a. Menneskens Barn av P.D. James og Enke for et år av John Irving. Må vel få lest ferdig de en gang også. Selv om planen er å lese Hobbiten og Ringenes Herre (leser denne en gang i året) etter jeg er ferdig med Fiendens Fiende

Gammel 10-08-07, 14:44   #851
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nuh er det Haikerens Guide til Galaksen som ligger på gulvet ved siden av sengen. Jeg leser den på norsk mot min vilje, men det er greit nok.

"Children of Hurin" venter på tur.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 10-08-07, 15:28   #852
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra og med i kveld: We Were the Mulvaneys, av Joyce Carol Oates.

Claire er ikke aktiv  
Gammel 10-08-07, 16:01   #853
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Akkurat nuh er det Haikerens Guide til Galaksen som ligger på gulvet ved siden av sengen. Jeg leser den på norsk mot min vilje, men det er greit nok.

"Children of Hurin" venter på tur.

Grøss, den er jo et mareritt på norsk jo.

Lenam er ikke aktiv  
Gammel 10-08-07, 16:03   #854
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kjøpt den siste Ragde i dag så det skal jeg kose meg med i kveld.

Lenam er ikke aktiv  
Gammel 10-08-07, 16:38   #855
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Grøss, den er jo et mareritt på norsk jo.

Ja, altså, det var et lite impulskjøp til en billig penge. Lover å lese den på engelsk senere.

…og så trenger jeg litt virkelighetsflukt nå. Det funker den ihvertfall til.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 10-08-07, 16:41   #856
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Jeg leste også THGTTG på norsk, men kom ikke lenger enn til omtrent en tredjedel ut i boka (omtrent det som ble filmatisert for et par år tilbake). Kanskje jeg skal prøve på nytt, men denne gangen på engelsk?

Gammel 10-08-07, 16:46   #857
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alioli, her.

Jeg leste også THGTTG på norsk, men kom ikke lenger enn til omtrent en tredjedel ut i boka (omtrent det som ble filmatisert for et par år tilbake). Kanskje jeg skal prøve på nytt, men denne gangen på engelsk?

Nå er jeg et stykke ut i "Hadet, og takk for all fisken", det er vel den tredje delen? og den har begynt å miste piffen. Allikevel er jeg takknemlig for oppklaringen om hvor alle kulepennene tar veien.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 11-08-07, 23:29   #858
fabel
Nybegynner

fabel sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
fabel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg holder på med Vindens skygge.

Det er en flott bok, det :drømme:

Siden alt annet i hyllene er lest, ligger nå "Drømmen om Asia" av Thorbjørn Færøvik på nattbordet. Har så vidt begynt, men jfr fabelmannen er den verd lesingen

fabel er ikke aktiv  
Gammel 12-08-07, 00:14   #859
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Akkurat nå ligger Trudi Canavan sin "The Novice" på nattbordet. Den er nr 2 i en triologi og så leste jeg den akkurat ut og har ikke tredje boka. SUTRE HØYLYDT!
Derfor sitter jeg her og skriver innlegg i steden.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 12-08-07, 01:27   #860
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er startet på siste boken av triologien...Så nå er jeg i gang med "En lykkelig kvinne"...Går jammen meg kjapt med disse bøkene..

Macky er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:16.