Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

[SKAM] Innlegg 2003-3000

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-17, 19:32   #1
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [SKAM] Innlegg 2003-3000

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Med rosa Vilde i sentrum og Sana- Bussjef så vidt synleg i kanten av biletet. Megetsigende.

Bildet til Eva var (det fra i dag altså, det du snakker om er jo "gammelt"), der er ikke Sana og Noora med.

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 20:23   #2
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Bildet til Eva var (det fra i dag altså, det du snakker om er jo "gammelt"), der er ikke Sana og Noora med.

Ja, eg er visst litt bakpå. Klarer kkkje følgje med på alt ...

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 11:31   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlig.

Ja, man skal ikke så langt tilbake før helt andre ting var mainstream.

Min oldemor fikk ikke gifte seg med ham hun likte, for han var bare en skarve skomaker, og hun måtte ha en med jord (samme om de var utfattige!). Så hun måtte gifte seg med min strenge, slemme oldefar, og flytte inn til de strenge og slemme svigerforeldrene sine sånn at oldefar kunne reise til amerika og tjene nok penger til å kjøpe den forbannade arme jorda fra foreldrene sine.

Gammel 08-05-17, 11:51   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt er at alt vi ser i klippet er en mor som er bekymret for hvem datteren hennes er ute med. Hadde det vært en mor med blondt hår og rogalandsdialekt hadde man ikke tenkt "sosial kontroll", men i det øyeblikket det er en muslimsk mor gjør man det. Basert på den scenen alene.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 11:58   #5
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Poenget mitt er at alt vi ser i klippet er en mor som er bekymret for hvem datteren hennes er ute med. Hadde det vært en mor med blondt hår og rogalandsdialekt hadde man ikke tenkt "sosial kontroll", men i det øyeblikket det er en muslimsk mor gjør man det. Basert på den scenen alene.

Vi så ikke den situasjonen helt alene, men i lys av at det første moren spurte Sana om da hun sa hun likte en gutt var om han var muslim. Så ropte hun inn Sana da hun sto ute og snakket med Yousef. Eksempel på indirekte og direkte kontroll. Jeg ville tenkt nøyaktig det samme om den blonde rogalendingen forsikret seg om at den utvalgte var kristen og tydelig viste at personen ikke var helt som ønsket ved å stoppe en helt uskyldig samtale.

Hvis jeg hadde sett kun den ene scenen er det faktisk mors uttalelse om at Elias er forbilde for sin søster jeg reagerer mest på. For meg er det veldig rart å si, derfor kobler jeg det mot en kultur jeg ikke er kjent med. Skyldig.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 12:32   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst? Basert på den scenen alene? Jeg baserer det virkelig ikke på den scenen alene, men på et totalt inntrykk jeg har fått av sesongen. Sana og Elias har tilsynelatende relativt liberale foreldre, kulturell bakgrunn tatt i betraktning. Men det ser likevel ut til at de har et behov for å kontrollere både voksne og nesten voksne barn.

Det handler ikke bare om religion, det handler også om kultur. Religion brukes ofte som en unnskyldning, for å forsvare holdninger og handlinger, men til syvende og sist handler det om kultur. Det handler om hvilket rom barna har til å opponere mot foreldrene og deres synspunkter, og hva konsekvensene blir hvis man velger annerledes enn det foreldrene, og deres venner og familie, ønsker at man skal velge.

Dette er et tema som er ekstremt vanskelig å diskutere, nettopp fordi det også har et kraftig kulturelt aspekt ved seg. Jeg tror det er vanskelig å forstå hvor krevende det kan være å bryte med sosiale forventninger, som gjennomsyrer et stort miljø. Spesielt hvis man også skiller seg ut fra det som er normalen i det man eventuelt bryter ut til.

Jeg sier ikke at man ikke finner sosial kontroll i miljøer som ikke er muslimske. Dypt religiøse kristne driver utvilsomt med like mye sosial kontroll, som det muslimer gjør. Jeg mener at det også handler om kultur, ikke religion. Det er en kultur for kontroll, som man pakker inn med religiøse argumenter. Problemet er at det er en åpenhet og en villighet til å diskutere det problematiske ved at "kristne" gjør det. Men med en gang man snakker om de problematiske sidene ved islam, så er man trangsynt og lite forståelsesfull.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 12:43   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Seriøst? Basert på den scenen alene? Jeg baserer det virkelig ikke på den scenen alene, men på et totalt inntrykk jeg har fått av sesongen. Sana og Elias har tilsynelatende relativt liberale foreldre, kulturell bakgrunn tatt i betraktning. Men det ser likevel ut til at de har et behov for å kontrollere både voksne og nesten voksne barn.

Ja, seriøst, hvis man ser den scenen alene, er det slik jeg tror en stor hovedvekt av den norske befolkningen hadde tolket det. Det var det jeg skrev, ikke at ikke resten av episodene gir mer grunnlag for tolkning.

Det handler ikke bare om religion, det handler også om kultur. Religion brukes ofte som en unnskyldning, for å forsvare holdninger og handlinger, men til syvende og sist handler det om kultur. Det handler om hvilket rom barna har til å opponere mot foreldrene og deres synspunkter, og hva konsekvensene blir hvis man velger annerledes enn det foreldrene, og deres venner og familie, ønsker at man skal velge.

Dette er et tema som er ekstremt vanskelig å diskutere, nettopp fordi det også har et kraftig kulturelt aspekt ved seg. Jeg tror det er vanskelig å forstå hvor krevende det kan være å bryte med sosiale forventninger, som gjennomsyrer et stort miljø. Spesielt hvis man også skiller seg ut fra det som er normalen i det man eventuelt bryter ut til.

Jeg har førstehåndserfaring med den type utbrytning og synes det er spennende å diskutere hvilken effekt det har og ikke minst hvorfor så mange velger å la være, selv om de ikke tror på det som prekes.

Jeg sier ikke at man ikke finner sosial kontroll i miljøer som ikke er muslimske. Dypt religiøse kristne driver utvilsomt med like mye sosial kontroll, som det muslimer gjør. Jeg mener at det også handler om kultur, ikke religion. Det er en kultur for kontroll, som man pakker inn med religiøse argumenter. Problemet er at det er en åpenhet og en villighet til å diskutere det problematiske ved at "kristne" gjør det. Men med en gang man snakker om de problematiske sidene ved islam, så er man trangsynt og lite forståelsesfull.

Det er da omtrent ikke annet i mediene enn diskusjon på de problematiske aspektene ved islam. Man får en del pes hvis man peker på at de samme tingene som er problematisk ved islam også skjer i andre konservativt religiøse samfunn også, gitt.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 13:55   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har førstehåndserfaring med den type utbrytning og synes det er spennende å diskutere hvilken effekt det har og ikke minst hvorfor så mange velger å la være, selv om de ikke tror på det som prekes.

Det er jeg klar over at du har. Og det er unektelig krevende. Jeg betviler ikke at det skaper både vonde følelser, usikkerhet og sår. Men samtidig skal man ikke kimse av den muligheten som ligger i at man kan bli fanget opp av samfunnet rundt, fordi man tross alt ikke er så forskjellig fra "de andre". Det å fanges mellom to kulturer, fordi man ikke er enig med ideologien i den minoritetskulturen man kommer fra, samtidig som majoritetskulturen ser på deg som fremmed og skummel, det er en øvelse jeg ikke tror noen av oss "hvite, norske jenter" en gang skal forsøke å tro at vi klarer å skjønne. Og det blir ekstra krevende i de tilfellene der man ønsker å ta med seg deler av den kulturen man kommer fra, og kanskje også deler som byr majoriteten i mot, men samtidig ser at man ikke er enig i mye av det foreldrene står for.

Det er da omtrent ikke annet i mediene enn diskusjon på de problematiske aspektene ved islam. Man får en del pes hvis man peker på at de samme tingene som er problematisk ved islam også skjer i andre konservativt religiøse samfunn også, gitt.

Det er godt mulig. Jeg diskuterer gjerne problematiske sider ved alt av religion, jeg.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 11:54   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den scenen syns jeg var en helt normal scene med en bekymret mor. Helt enig.

Gammel 08-05-17, 13:51   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, den scenen syns jeg var en helt normal scene med en bekymret mor. Helt enig.

Jeg også.
Jeg tenkte ikke særlig kultur der i hele tatt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:03   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg får ikke helt tak på hva du reagerer på, Gaia, så jeg tror jeg dropper tråden der. Det er ikke mangel på respekt for hva muslimske unge jenter står i jeg prøver å formidle, det er mer en applaudering av at serien klarer å vise frem det hele på en måte som gjør det forståelig også for oss etnisk vestlige, da.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:08   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke mangel på respekt for hva muslimske unge jenter står i jeg prøver å formidle, det er mer en applaudering av at serien klarer å vise frem det hele på en måte som gjør det forståelig også for oss etnisk vestlige, da.

Ja, det applauderer jeg også. Andem er virkelig dyktig på å belyse tema på en utrolig fin og god måte. Og på samme måte som hun klarte å få alle til å føle noe for Isak og Even, får hun nå alle til å føle noe for Sana.

amylin er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:12   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Ja, det applauderer jeg også. Andem er virkelig dyktig på å belyse tema på en utrolig fin og god måte. Og på samme måte som hun klarte å få alle til å føle noe for Isak og Even, får hun nå alle til å føle noe for Sana.

... og Yousef, unggutten som ble frafallen muslim fordi han ikke likte hvordan koranen negativt påvirket hans homofile venn.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:29   #14
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

... og Yousef, unggutten som ble frafallen muslim fordi han ikke likte hvordan koranen negativt påvirket hans homofile venn.

Ja, Yousef! Hvordan klarte jeg å glemme det! Det var så rørende å se den samtalen mellom Sana og Yousef. Også må jeg innrømme at bakhistorien til Even traff meg midt i hjertet. Tenk på hvor nervøs og redd Even må ha vært da han møtte Isak og hvor mye det tok for å initiere et nytt kyss? Ikke rart forsøket i bassenget ble kamuflert som en konkurranse i starten.

amylin er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:17   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg får ikke helt tak på hva du reagerer på, Gaia, så jeg tror jeg dropper tråden der. Det er ikke mangel på respekt for hva muslimske unge jenter står i jeg prøver å formidle, det er mer en applaudering av at serien klarer å vise frem det hele på en måte som gjør det forståelig også for oss etnisk vestlige, da.

Det tok noen innlegg før jeg skjønte deg der, men det kom til slutt. Jeg fikk mer "det er ikke bare muslimer altså, det kunne skjedd hvor som helst"-relativisering av en problematikk som er ganske reell-vibber av deg først.

Gammel 08-05-17, 14:20   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det tok noen innlegg før jeg skjønte deg der, men det kom til slutt. Jeg fikk mer "det er ikke bare muslimer altså, det kunne skjedd hvor som helst"-relativisering av en problematikk som er ganske reell-vibber av deg først.

Tja, men det er litt det også da. Bare ikke på "ISLAM ER HELT TOPP ALLTID OG DET ER DE KRISTNE SOM ER DUMME"-tabloidmåten.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:28   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Deg kan nok hende pollen-hodet mitt ikke helt klarer å formidle hva jeg mener, men det er nok noe a la det at man tror man skjønner en problemstilling fordi man har følt på noe av det samme. Men så er det likevel ikke det samme.

Jeg tror jeg skjønte litt mer av hvor lite jeg egentlig skjønner om raseutfordringene i USA, da jeg så på "Dear White People" (serien, ikke filmen) og konflikten mellom Sam og Coco. Som jo handler om mye av det samme. Sam kan ikke skjønne Cocos motivasjon for å velge som hun gjør, fordi hun helt ubevisst er preget av å ha vokst opp med "light skin-privilege". Som jeg plutselig har skjønt er en greie.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:31   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Deg kan nok hende pollen-hodet mitt ikke helt klarer å formidle hva jeg mener, men det er nok noe a la det at man tror man skjønner en problemstilling fordi man har følt på noe av det samme. Men så er det likevel ikke det samme.

Jeg tror jeg skjønte litt mer av hvor lite jeg egentlig skjønner om raseutfordringene i USA, da jeg så på "Dear White People" (serien, ikke filmen) og konflikten mellom Sam og Coco. Som jo handler om mye av det samme. Sam kan ikke skjønne Cocos motivasjon for å velge som hun gjør, fordi hun helt ubevisst er preget av å ha vokst opp med "light skin-privilege". Som jeg plutselig har skjønt er en greie.

Eh, okei. Det synes jeg er en ganske kjip og sårende tolkning av mine innlegg.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 14:46   #19
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nytt klipp :-)

Galathea er ikke aktiv  
Gammel 08-05-17, 15:54   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Eh, okei. Det synes jeg er en ganske kjip og sårende tolkning av mine innlegg.

Syns du det er sårende at jeg sammenligner deg med Sam i "Dear White People"? (Har du sett serien?) For det var det jeg mente å gjøre. Hun har mange av de samme referanserammene som Coco, men ikke alle.

Gaia er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.