Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2021

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-21, 22:22   #801
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2021

Fordi lille julaften skal bare være kos, og småtterier igjen.
Vært med på en jul hvor alt ble gjort lille, vaske, pynte, rydde og det var helt grusomt masete.

Gammel 14-12-21, 22:23   #802
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men julepynten skal jo ikke frem før lille julaften, så ikke stress!

Stresser ikke. Skal ikke ha mye besøk, kun julaften, så gjør bare vanlig rent noen dager før. Det blir jul i år også.

Gammel 14-12-21, 22:29   #803
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nei, man kan jo ikke vaske ned huset lille julaften OG pynte og styre. Vaske hus og rydding må skje før. Det hender vi pynter på kvelden den 22.desember i stedet for den 23. - i alle fall begynner litt. Skal jo pynte juletre og.

Gammel 14-12-21, 22:51   #804
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille julaften er en jobbedag, det er da magien skjer, sånn at unger som står opp med julestrømpene sine julaften nesten tror på mirakler når de står opp og ser at alt er klart.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 14-12-21, 22:56   #805
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ha HELT fri lille julaften. Helt. Så alt skal være klart senest 22.

I år hører jeg på en psykolog som sa på radioen at tidlig pynting hjelper både på julestemning og korona-blues, så i år skal fanden meg treet opp så tidlig som mulig. Kanskje i morgen, faktisk. Må bare kjøpe et først.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 14-12-21, 22:58   #806
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har lille julaften som delvis kosedag. Vi har som regel allerede fått besøk og spiser grøt. Jeg forsøker være ferdig med det meste innen den dagen. Noe pynting står gjerne igjen. Og pakking av gaver, der er jeg kronisk sen. Jeg tar alltid fri lille julaften, tar minst en fridag til den uka i år. Jeg har mange fridager igjen. Det er så deilig å a stresset ned litt før jul, da er det Love actually og cognac på meg.

Gammel 14-12-21, 22:58   #807
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pynter sikkert i helga når eldste har kommet hjem på juleferie. Akkurat nå er det bare rot over alt her. Men jeg stresser over hodet ikke. Vi skal ikke ha noe besøk, så det er bare for vår egen del at vi skal pynte.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 14-12-21, 23:17   #808
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Besøket er i karantene og kan trolig ikke komme lille julaften. Jaja, da får vi kose oss uten dem.

Gammel 14-12-21, 23:30   #809
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vil ha HELT fri lille julaften. Helt. Så alt skal være klart senest 22.

I år hører jeg på en psykolog som sa på radioen at tidlig pynting hjelper både på julestemning og korona-blues, så i år skal fanden meg treet opp så tidlig som mulig. Kanskje i morgen, faktisk. Må bare kjøpe et først.

Enig med deg. Har også hørt noe om at de som pynter tidlig til jul er lykkeligere, men om det er sant vet jeg ikke.
Ifjor oppfordret jo Bent Høie oss til å ta utelysene tidlig ut, og pynte tidlig. Jeg vurderer treet å pynte treet i helgen.

Gammel 15-12-21, 00:13   #810
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Fordi lille julaften skal bare være kos, og småtterier igjen.
Vært med på en jul hvor alt ble gjort lille, vaske, pynte, rydde og det var helt grusomt masete.

Samme erfaring her, så pynting skjer lenge før lille julaften

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 15-12-21, 00:15   #811
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her er har vi vasket, pyntet, bakt og de fleste gaver er kjøpt inn, nå må vi bare få levert alle gavene også.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 15-12-21, 06:38   #812
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg. Har også hørt noe om at de som pynter tidlig til jul er lykkeligere, men om det er sant vet jeg ikke.
Ifjor oppfordret jo Bent Høie oss til å ta utelysene tidlig ut, og pynte tidlig. Jeg vurderer treet å pynte treet i helgen.

Pynt i vei hvis man blir lykkeligere, jeg blir lykkeligere av å slippe ha stua full av nisser og julepynt før jeg må. pluss at jeg ikke blir så lei jula så fort.

Gammel 15-12-21, 07:19   #813
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir lykkelig av å pynte lille julaften, når alt annet er rent og ryddig. Det er uansett ikke snakk om enorme mengder pynt, det har vi ikke plass til, så det er ikke noe stress. Duker stryker jeg noen dager i forveien, så dem er det bare å slenge på. Begynner på treet først på kvelden, for ungene vil ikke se det ferdig pyntet før neste morgen. Men det koser jeg meg med, mens jeg nipper til et glass vin og har på julemusikk eller TV i bakgrunnen. Legger også alle pakkene under treet og henger opp julestrømper, og det siste jeg gjør før jeg legger meg er å dekke frokostbordet. Elsker å pusle rundt med dette, det er det som er lille julaften for meg.

Gammel 15-12-21, 07:34   #814
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et av de sterkeste juleminnene fra da jeg var liten var lillejulaften med passe kaos. Gulv uten tepper, bord uten duker, vaskebøttas sterke tilstedeværelse hele dagen, esker med julepynt og et stusslig tre uten pynt og lys og så bortetter.
Når jeg sto opp på julaften hadde det skjedd magi i heimen, og jeg husker så godt den rushende spenningen og godfølelsen av å komme ned trappa fra loftet, et dunkelt lys fra et stivpyntet juletre, deilige lukter, pynt og stas og bugnende skåler med frukt, nøtter og godis. Da var jula kommet i Nextlifefamiliens hjem.

Gammel 15-12-21, 07:36   #815
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et punkt der vi nok aldri blir enige, fordi det er en preferanse.

Men, jeg synes at det blir litt drøyt å antyde at vi som liker å vente med pyntingen ikke er lykkelige. Eller i hvert fall ikke like lykkelige som de som trives med å pynte tidlig.

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke forstår at det er så mye stress å pynte. Jeg elsker å pynte juletre. Og det at familien samler seg om det på lille julaften er en tradisjon som vi alle trives med og som gjør oss lykkelige. Jeg liker å ha noe å glede meg til.

Og jeg liker ikke å ha hverdag midt i all julepynten. Jeg liker at julen er en kort og fantastisk periode. To uker der vi har masse tid og har familietid og vennebesøk og pynt.

På lille julaften er det tre ting jeg skal gjøre. Jeg skal til byen og hente noe julemat, jeg skal pynte juletre og jeg skal i et familiebesøk. Jeg har alltid fri fra jobb den dagen og de tre tingene klarer jeg å gjøre uten å stresse. Jeg får til og med god tid til å sitte i sofaen og slappe av. Som jeg også skal gjøre ganske store deler av romjulen.

Blå er ikke aktiv  
Gammel 15-12-21, 07:48   #816
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her er også lille julaften kos og det skal i alle fall ikke vaskes den dagen. Nå driver vi generelt ikke med noen stor julevask da, men den ville uansett ikke blitt gjort den dagen. Vi pynter litt 1. desember, noen småting her og der, men det aller meste + juletreet kommer fram lille julaften. Det er så utrolig hyggelig på lille julaften når vi finner fram kassene med julepynt, setter på julemusikk og alle pynter juletreet og huset sammen. Og etterpå synker vi ned i sofaen med litt god mat og drikke og ser Kvelden før kvelden. Den følelsen da er nesten bedre enn selve julaften.

Da vi kjøpte juletre på mandag tenkte jeg på mine barndomsjuler og Pappa som ofte kjøpte et tre som var ferdigpakket i nett (aner ikke hvorfor han gjorde det). Det førte til at vi på lille julaften oppdaget at treet ikke alltid var så pent som man kunne håpet og jeg husker så godt de få årene vi måtte skjule en stygg side av treet inn mot en vegg eller dekke det litt godt med pynt. Det får meg til å tenke på at det ikke er viktig at alt skal være perfekt til jul, for det er definitivt ikke de perfekte julene eller perfekte juletrærne jeg husker best, det er jo de litt skjeve eller med en glissen side som må skjules.

Gammel 15-12-21, 07:54   #817
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Desember på jobb er den aller travleste tiden på jobb, så å pynte tidligere enn 23. er uaktuelt. Det er travelt nok fra før av med resten som må ordnes i tillegg til lange dager på jobb. I år er det ekstra ille og det ser ut til å gjelde for våre kunder og rederier også.

Gammel 15-12-21, 08:03   #818
Chablis
Drømmer

Standard

Juletreet vårt kommer også opp før julaften , vi er ofte borte i jula og jeg vil nyte å ha juletre før vi reiser, pakkene kommer under natt til julaften både hjemme og når vi er borte. All pynt tas ned igjen 1 januar for da er julen over min for min del.
Det handler ikke omnar alt skal være perfekt altså.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 15-12-21, 08:05   #819
Chablis
Drømmer

Standard

Den linken deles på julesider hvert år, vi som pynter tidlig får mye negativt rundt på diverse forum , aldri skjønt hvorfor man skal mene så mye om når andre pynter, alle er vi forskjellige og man gjør det man selv ønsker tenker jeg.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 15-12-21, 08:10   #820
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jul blir det lell, på en eller annen måte for alle.

Fintdethei! er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.