Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-14, 00:31   #801
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

overheadlærer = lærer som baserer undervisningen kun på at elever skal skrive av det som står på overheadene. Som tilfeldigvis er nøyaktig de samme setningene man finner i læreboka. Vi syntes han fortjente en liten demonstrasjon.

Jeg hadde en sånn historielærer på VGS. Han snakket og snakket, men ingen hørte etter, for vi skrev så blekket sprutet. Han hadde 7-8 tettskrevne (hånsskrevne!) overheadark hver time. Og vi måtte skrive. Det passet han på. Alt sammen. Det var det vi fikk på prøven.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:31   #802
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ah, var det det du mente, Katta? Vel, da er jeg ikke en over head-lærer ennå, men kommer nok til å bli det om KS og elg får det som de vil.

Jeg har en far som utelukkende bruker overhead og mener data i undervisning er djevelens verk. Merkelig nok funker han. Så jeg kan ikke dødsdømme den overheaden helt.

Gammel 18-08-14, 00:32   #803
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Overhead? (Stavekontrollen ville skrive overgrodd, det sier vel sitt). Vi har verken det, tavle eller kateter. Vi har smarttavler, da. En foredragsholder forrige uke snakket om flipover og da ble jeg litt fnisete. Flipover!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:32   #804
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker overhead ofte, jeg. Ypperlig når vi oversetter eller analyserer setninger i tysktimene, for da skriver jeg analysen over setningene. Tar altfor lang tid å skrive alt på tavla. :knirk:

Gammel 18-08-14, 00:33   #805
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Flipover har vi også, men det bruker ikke jeg. Men tavle, ja. Hos oss har det nærmest vært krig mellom de som vil beholde krittavlene og de som vil ha whiteboard. Whiteboard vant.

Kateter får vi visst ikke mer nå som de pusser opp. Jeg har med meg så mye til timene at jeg ser for meg at jeg må stable det på gulvet.

Gammel 18-08-14, 00:33   #806
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er knirk. Har dere ikke smarttavler rundt om?

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:33   #807
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Overhead ja, herremin.

Gammel 18-08-14, 00:33   #808
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg smarttavle.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:33   #809
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere ikke smarttavle?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:34   #810
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man bare bruker det til å gulpe opp setninger fra læreboka, er det jo ingen prinsipiell forskjell på over head og Powerpont/andre presentasjonsverktøy. Fordelen ved å bruke f.eks Powerpoint, er jo at du kan legge ut stikkordene/notatene til elevene etterpå slik at de ikke bruker store deler av timen på å skrive av det som står der.

rine er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:34   #811
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Vi har en smarttavle. På møterommet. Jeg har aldri opplevd at den har vært i bruk.

Gammel 18-08-14, 00:35   #812
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Overhead? (Stavekontrollen ville skrive overgrodd, det sier vel sitt). Vi har verken det, tavle eller kateter. Vi har smarttavler, da. En foredragsholder forrige uke snakket om flipover og da ble jeg litt fnisete. Flipover!

Haha, det brukte jeg senest for tre-fire år siden! Men nå er det smartboard i hvert eneste klasserom.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:36   #813
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På mine barns forrige skole hadde de ca halvparten smarttavler og halvparten vanlige tavler, teamene måtte sloss innbyrdes. Merkelig nok var det som regel den yngste læreren som stakk av med den kuleste tavla.

Har dere pekestokker da? Jeg husker ennå den slemme vikaren som knakk pekestokken til Frøken. (Hvorpå foreldrene selvfølgelig kom med ny pekestokk, hånddreid med sløyfe på. Det var tider.).

Gammel 18-08-14, 00:36   #814
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Vi har flipover på jobb!

Gammel 18-08-14, 00:37   #815
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Jøss. Her tror jeg det er smarttavler på de fleste skolene, men om de brukes av alle, er en annen sak. Genialt verktøy, jeg har brukt det i fem år, faktisk.

Teflona er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:37   #816
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt har vi pekestokker. De er ypperlige til å daske elevene med hvis de ikke skriver av alt som står på over headen.

rine er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:37   #817
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jøss. Her tror jeg det er smarttavler på de fleste skolene, men om de brukes av alle, er en annen sak. Genialt verktøy, jeg har brukt det i fem år, faktisk.

Jeg aner ikke hvordan de virker. De står der og ser kule ut når de viser frem til foreldrene, men ingen har noen sinne skrudd dem på for oss.

Gammel 18-08-14, 00:38   #818
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi har flipover på jobb!

Du er egentlig en skap-lærer. Det var det jeg visste.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:39   #819
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nå ble jo dette en riktig så festlig tråd. Tror ikke jeg kan legge meg likevel.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 18-08-14, 00:39   #820
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan rapportere om krittavler, flipp-overs, pekestokker i tre og overheads i universitetssektoren. Bill. merk: kan ikke forelese uten pekestokk.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21.