Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2016

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-16, 08:52   #781
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juletråden 2016

Vi er i rute.
Jeg har handlet et hav med julegaver, og faktisk to til lillebroren min da jeg glemte at jeg allerede hadde kjøpt. Julehjerne. Treet er pyntet, jeg har handlet mat for avsindig mye penger, jeg har ryddet og vasket hovedetasjen (underetasjen snakker vi ikke om), og eldste ligger strekk ut med noe influensalignende greier. Mannen har sneket seg unna all ståheien, og ankommer heimen i dag etter tre uker på havet. Likestilling FTW!

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 08:54   #782
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

I dag skal siste rest gjøres. Heldigvis så er det snakk om bare litt. Det mest spennende blir grøten. Jeg pleier ikke koke grøt, og har skjønt at det kan være stor fare for å svinge den. Jaja, det blir som det blir.

Anbefaler å kjøpe ferdiggrøt. Altså ikke hurtigpose, men helt ferdig grøt som bare varmes opp. Jeg synes virkelig den er like god som den jeg koker selv (i alle fall coop sin, den er skikkelig god). Vil du være helt sikker på ikke å svi den kan du varme den i vannbad. Jeg bruker å varme den langsomt rett i kasserollen, og tilsette litt ekstra fløte eller litt seterrømme til slutt.

Smart det med kronestykkene forresten. Funker det på induksjonstopp også?

Gammel 22-12-16, 08:58   #783
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare siste rest som gjenstår her også nå. Kjøpe inn litt mer stearinlys og noen blomster, handle inn det siste av mat (det meste av julemat er kjøpt, så vi må bare fylle på med ferskvarer, som melk, fløte, frukt, grønnsaker etc), stryke de to juledukene jeg har, bake to brød (har lagt korn i bløt, blander deig i dag, som kaldhever i kjøleskap og stekes i morgen) og pynte. Mesteparten av dette gjøres i morgen. Svigerforeldrene mine kommer i kveld, og jeg kjenner at det er utrolig deilig å være så ferdig som vi er, selv om jeg vet at svigermor mer enn gjerne hjelper til. Hun kan jo få stryke de to juledukene hvis hun vil.

Siste arbeidsdag i dag, både for meg og mannen. Ungene er hjemme alene, men minst en av dem kommer til byen til jeg er ferdig på jobb, for hun skal få kjøpe noen smågaver til tre venninner. Egentlig burde alle tre hatt finsko også, men vi får se hva vi gidder. De går jo stort sett i sokkene/strømpene uansett, når de er inne. Og senere i kveld er jeg invitert på fest til noen venner. Jeg blir nok ikke lenge, men det blir koselig å bare ta en liten tur for å få luftet seg litt. Vi har jo faktisk barnevakt også, siden svigerforeldrene mine kommer i dag, så mannen kan også bli med om han orker. Men han har nettopp vært syk, så det er mulig han heller blir hjemme sammen med foreldrene sine.

Det minner meg på at jeg bør kjøpe en liten vertinnegave og ha med til festen. Får se om jeg finner noe i lunsjen.

Sist redigert av My : 22-12-16 kl 09:21.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:25   #784
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Anbefaler å kjøpe ferdiggrøt. Altså ikke hurtigpose, men helt ferdig grøt som bare varmes opp. Jeg synes virkelig den er like god som den jeg koker selv (i alle fall coop sin, den er skikkelig god). Vil du være helt sikker på ikke å svi den kan du varme den i vannbad. Jeg bruker å varme den langsomt rett i kasserollen, og tilsette litt ekstra fløte eller litt seterrømme til slutt.

Jeg har kjøpt inn grøten jeg skal bruke, så det får gå som det går.

Gammel 22-12-16, 09:39   #785
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden vi skal være hjemme hos oss selv, bare vi fire så tar vi livet med ro. Ikke har vi pyntet juletre, ikke har vi ryddet og vasket noe, ikke har vi gjort ferdig alt. Men jeg stresser ikke i det hele tatt. Fremdeles så er jeg mest lettet over at vi går inn i denne julen med at mannen har jobb. Alt annet er uten betydning på en måte.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 10:09   #786
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har allerede kokt en del grøt i desember. Jeg koker den opp under omrøring, så skrur jeg platen ned på laveste temperatur og lar grøten stå. Den kan bli for tykk om den står veldig lenge, men da er det bare å spe med mer melk etterpå. Grøten har ikke blitt svidd, men jeg koker den opp på middels varme.

Gammel 22-12-16, 10:25   #787
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her er det bare ett grøtmåltid i desember og det er i morgen. Grøt er rett og slett litt uinteressant synes jeg så da blir det slik, men det hører med på lille julaften.
Ellers er det siste innspurt her også. Mannen har siste arbeidsdag, men vi andre har fri. Skal handle det aller siste i dag, vaske gulvene og bake siste kakeslag.
I natt hadde Tøysenissen hatt billøp på stuegulvet, med kosedyr, dukker og andre lekefigurer som tilskuere.

Gammel 22-12-16, 10:42   #788
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg hadde alle julegavene i boks helt til det viser seg at det er vi som handler i fra svigermor til barna. Enda jeg har gitt ettertrykkelig beskjed til mannen om hva jeg synes om akkurat det.

La han fikse det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:23   #789
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ordnet meg fri imorgen mot heller å jobbe i romjula for å komme imål.

Har igjen:
1 gave (vet hva)
mathandling
polet
blomster
vaske/rydde hus (det viktigste dvs ikke inni skapene)
pynte
pynte pepperkakehus
levere noen vennegaver (de er rett ved)
hente gaver hos mamma
kjøpe kalendergave til minste til 23. (de to andre har)
Puste med magen....

Gammel 22-12-16, 12:29   #790
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det vet jeg ikke, vi har bare vanlig keramisk topp..
Vi bruker forresten også bare ferdiggrøt, stort sett Fjordland sin, har ikke prøvd Coop sin ferdiglagde..

Gammel 22-12-16, 12:32   #791
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

Det vet jeg ikke, vi har bare vanlig keramisk topp..
Vi bruker forresten også bare ferdiggrøt, stort sett Fjordland sin, har ikke prøvd Coop sin ferdiglagde..

Jeg synes Coop er bedre enn Fjordland.

Gammel 22-12-16, 13:01   #792
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det nærmer seg nå. Ferdig med gulvvask og det ene badet, mangler bare det andre badet og skifte på sengene (tror jeg venter med det til senere så kan mannen være med). Nå spiser jeg lunsj før jeg skal bake litt. Det lukter deilig nyvasket av stuegulvet og av siste påfyll av svibler. Må huske å ta juletreet inn i gangen i dag.

Gammel 22-12-16, 14:32   #793
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har kjøpt meg knæsj rød neglelakk ok lakkert hender og tær. Planlegger å gå barbent pga ryggen min, og da er det jo fint med jule-tær. 😃

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 14:40   #794
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vi hatt juleavslutning på "huset" og husorkesteret som er en eklektisk blanding av musikere (brass med en fiolinist blant annet), har spilt så fint. Vi har spist riskrem, hatt trekning i huslotteriet og vi har sunget Deilig er jorden, så nå kan det bare bli juleferie.

Det eneste som manglet er at Ruth, som nå er blitt pensjonist, leser "God Jol" av Arne Hjeltnes. Det har hun jo gjort hvert år så det manglet. Jeg limer inn diktet her jeg, så kan dere se selv.

God jol

God jol til deg
og god jol til din bror,
god jol til de syster
og til far og til mor.
God jol til ein nabo
og han utpå fyret.
God jol til ein sjømann
og ein utan hyre.
God jol til dei små og
til dei som er store.
God jol til dei snille
og det under bordet.
God jol til dei fire
som syng bass i koret,
god jol til han polske som
vaskar kontoret.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 15:47   #795
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har alltid dynegrøt på lillejulaften og lager riskrem av restene. Men det forutsetter jo at man har tid til det da. Syns riskornene får en annen konsistens enn i ferdigkjøpt eller hurtigkokt risgrøt.

Føler jeg er i rute. Huset ser noenlunde ut, må bare få ungene til å ta i et tak på rommene deres og så kan jeg få på rene sengeklær der. Skal bake rundstykker i kveld. Og må få mannen til å hjelpe til å ta inn treet i kveld slik at jeg og ungene kan pynte det i morgen når han er på jobben.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 15:53   #796
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Juletreet er pyntet og alt er klart.
Pinnekjøttet er på kok og vi skal feire mini-julaften med kjæresten min siden han skal jobbe og jeg og ungene skal dra til foreldrene mine i morgen.

Gammel 22-12-16, 16:42   #797
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Grøten er kokt, gudene må vite om den ble svidd, men jeg rørte iallefall så det holdt, så er den svidd er det noen andre sin feil.

Huset er ferdig, mulig jeg henter fram litt mer julepynt i morgen, men for nå er jeg fornøyd.

Gammel 22-12-16, 17:03   #798
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har treet blitt pyntet, stua er juleklar og kjøkkenet er snart ferdigvasket. Tenkte mannen skulle få ta yttergangen mens jeg tar badet, også må vi handle. Kom på en julegave jeg mangler, men det blir bare konfekt eller lignende så det er lett å få tak i. Skal også kjøpe en juleblomst eller to, og noe snacks til hundene. Har ikke blitt ferdig med klesvasken, men det er nå en dag i morgen også.
Gruer meg til det badet, det er både rotete og støvete...

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 17:03   #799
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Syns riskornene får en annen konsistens enn i ferdigkjøpt eller hurtigkokt risgrøt.

Enig. I tillegg synes jeg hjemmelaget rett og slett smaker bedre, og de som er tilsatt vanilje liker jeg rett og slett ikke.

Gammel 22-12-16, 17:28   #800
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Alle julegaver i hus. Svelger en kamel og gir minsten penger. Syns ikke noe om det til jul, men jeg er helt blank.
Litt småplukk igjen her bare.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.