Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 09:32   #1
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mulig det er forskjell på å ikke drikke kaffe og ikke drikke alkohol, men folk ser ut til å mene at man burde gå for samme fremgangsmåte for begge deler. Begynn å drikke, så venner man seg til smaken etterhvert. Men hvorfor i alle dager begynne å drikke noe man ikke liker, og klarer seg veldig godt uten?

Takk!!

Folk er jo helt sprø

Gammel 07-09-10, 09:43   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Takk!!

Folk er jo helt sprø

Ja, om jeg gikk inn for det så hadde jeg vel blitt vant til smaken på spylervæske også, men det er det heller ingen åpenbar grunn til å drikke.

Gammel 07-09-10, 09:37   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er lett å se på gravidfora at folk sliter med forklaringer for hvorfor de ikke drikker i 1 trimester og vil ha svangerskapet hemmelig. Det er ikke like mange spørsmål om hvordan forklare at man ikke drikker kaffe.

Men det er jo vanligvis ikke fordi det er generelt vanlig å drikke alkohol, men fordi den aktuelle personen vanligvis drikker alkohol.

Hvis jeg skulle på julebord, festmiddag eller nyttårsfest med gode venner, og ikke vil ha alkohol, så vil helt sikkert mange anta at det er en eller annen grunn til det, for jeg drikker ellers alltid vin i slike settinger. Og da jeg var 35 ville den mest opplagte årsaken til at jeg avsto fra vin være "noe med en baby".

Det er ikke det samme som at det er suspekt eller sjokkerende å ikke drikke alkohol generelt.

Og angående kaffe: Første gang jeg takket nei til kaffe i den gamle jobben min, fikk jeg umiddelbart spørsmålet "Skal du ha barn?!".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 10:05   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig det er forskjell på å ikke drikke kaffe og ikke drikke alkohol, men folk ser ut til å mene at man burde gå for samme fremgangsmåte for begge deler. Begynn å drikke, så venner man seg til smaken etterhvert. Men hvorfor i alle dager begynne å drikke noe man ikke liker, og klarer seg veldig godt uten?

Jeg kunne faktisk ikke klart meg uten kaffe da jeg studerte. Det var det som holdt meg våken i eksamensperiodene. Det var derfor jeg lærte meg å drikke kaffe også. Det er jo ganske oppkvikkende.

Gammel 07-09-10, 20:08   #5
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det forstår jeg godt. Jeg klarer meg fint uten svart kaffe, men overhode ikke uten alkohol på fest. Så jeg må bare, enten jeg liker det eller ikke. (Heldigvis så sammenfalt behovet med at jeg likte det, ellers hadde det blitt mange grimaser på fest ja.) Er sosialt sett ganske inkompetent, og sliter en del med det. For meg er det å drikke alkohol, løse opp, våge å snakke med folk, minske hemninger - ja det er som en fantasikveld. Så lenge det ikke bikker over i overstadig beruset, så er det bare positivt for meg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:33   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir iallfall ikke sjokkert, er sånn selv. Liker rett og slett ikke smaken på det meste av alkohol, så da blir det som regel brus.

Men sett en baileysflaske foran meg, så får den føtter å gå på, he he.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:37   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liker ikke smaken? Man drikker jo ikke fordi det smaker så godt, (det er i så fall bare en bonus) man drikker for å bli full! :Puk så det holder:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:39   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kan godt hende jeg gjør det, men mange blir faktisk sånn hakeslepp-sjokkerte når jeg sier jeg ikke drikker vin eller øl. Og det skjønner jeg virkelig ikke.
Jeg drikker ikke kaffe heller, forresten. Men det blir ikke folk like sjokkert over. Ikke i det hele tatt, faktisk.

Jeg er stikk motsatt. Jeg kan faktisk ikke for mitt bare liv forstå at det finnes mennesker som overlever uten kaffe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:42   #9
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Folk reagerer stort sett ja. Jeg drikker også svært sjeldent, har drukket en flaske vin nå i våres - da var det 7 år siden sist. Blir antagelig lenge til neste gang...

Får alltid kommentarer på det.

Gammel 07-09-10, 09:45   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mulig jeg bare omgås andre folk.

You crazy woman!

(Også syns jeg du skal dra en breial en jeg da. Si at "Jeg pleier å la være fordi jeg får sånn at jeg må drikke mer og flere dager på rad og husker ikke ting og sånn, så de sa at jeg ikke måtte drikke mer, men tror du det går greit med kanskje bare litt? ")

Jeg drikekr øl med begge hendene, og jeg kan godt finne på å spørre folk om hvorfor de ikke drikker. På samme måte så kan vel folk få lyst til å spørre hvorfor jeg til tider drikker med begge hendene. Jeg syns det er interessant, og ofte er det interessante grunner, og jeg liker å prate om interessante ting. Jeg regner med at folk som finner det ubehagelig at jeg spør får kommunisert det på et vis. Og det er kjedelig å ikke drikke alkohol fordi man ikke liker smaken. Man bør finne på en mer saftig grunn, i hvertfall.

Det har blitt litt sånn at det ikke er lov å spørre, kommentere, undre på noe lenger. Hvis noen ikke har fått barn skal man ikke spørre eller si noe om det. De kan jo være ufrivillig barnløse, og da blir de så lei seg når andre spør. Høygravide mennesker skal man ikke kommentere at er store. Eller små. Eller noe som helst. Alt er galt der. Hvis noen har gått ned mye i vekt skal man ikke kommentere det, for da tror den som har gått ned i vekt at du tenkte de var tjukkebolle tidligere.

Jeg tror ikke jeg liker det.

Gammel 07-09-10, 09:47   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor man ikke drikker er nå én ting. Det er helt greit å bli spurt om det - jeg blir spurt om hvorfor jeg ikke drikker kaffe også, svarer på det, og det er greit. Da lar man saken ligge. Derimot blir ikke saken liggende når jeg sier at jeg ikke drikker alkohol.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:52   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hvorfor man ikke drikker er nå én ting. Det er helt greit å bli spurt om det - jeg blir spurt om hvorfor jeg ikke drikker kaffe også, svarer på det, og det er greit. Da lar man saken ligge. Derimot blir ikke saken liggende når jeg sier at jeg ikke drikker alkohol.

Jeg tenker at det kommer litt an på grunnen. Hvis noen nevner at de er avholds og det faller seg naturlig å spørre om det er noen spesiell grunn for det, så kan det jo komme oppfølgingsspørsmål hvis svaret er "Nei, du skjønner, jeg tror det bor en ond demon i alkoholen." Eller "min religion sier at alkohol ikke er bra" eller "Jeg er alkoholiker". Jeg føler jo at jeg bobler over av spørsmål når jeg selv finner på svarene, til og med.

Gammel 07-09-10, 09:54   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tenker at det kommer litt an på grunnen. Hvis noen nevner at de er avholds og det faller seg naturlig å spørre om det er noen spesiell grunn for det, så kan det jo komme oppfølgingsspørsmål hvis svaret er "Nei, du skjønner, jeg tror det bor en ond demon i alkoholen." Eller "min religion sier at alkohol ikke er bra" eller "Jeg er alkoholiker". Jeg føler jo at jeg bobler over av spørsmål når jeg selv finner på svarene, til og med.

Men jeg svarer altså at jeg ikke liker smaken. Verken på kaffe eller alkohol. Med kaffen er saken da over. Med alkoholen starter maset. Jeg må prøve Baileys, for det liker jo alle. Eller jeg må prøve vodka, for det smaker jo ingenting (as if). Hvorfor er det så viktig at jeg skal drikke alkohol?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 07-09-10, 09:58   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Flagger man på forhånd at man aldri drikker før noen spør hvorfor?

Ja, jeg går ikke bort til villt fremmede og spør hvorfor de ikke drikker, og om de aldri gjør det. :nei:

Men noen ganger når man sitter en gjeng rundt et bord på pub og den ene man ikke kjenner drikker brus, så er det en grei måte å sette i gang samtalen på: "Du var den heldige til å få være sjåfør i dag? " Også velger jo vedkommende da om han bare skal humre og si ja, eller om han skal legge ut om hvorfor han ikke drikker.

Gammel 07-09-10, 09:54   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikekr øl med begge hendene,

Jeg og.

Det har blitt litt sånn at det ikke er lov å spørre, kommentere, undre på noe lenger. Hvis noen ikke har fått barn skal man ikke spørre eller si noe om det. De kan jo være ufrivillig barnløse, og da blir de så lei seg når andre spør. Høygravide mennesker skal man ikke kommentere at er store. Eller små. Eller noe som helst. Alt er galt der. Hvis noen har gått ned mye i vekt skal man ikke kommentere det, for da tror den som har gått ned i vekt at du tenkte de var tjukkebolle tidligere.

Jeg tror ikke jeg liker det.

Ikke jeg heller.
Jeg synes det er slitsomt å hele tiden skal måtte veie ordene sine i frykt for å tråkke på noen tær, for jeg synes noen har vel store tær noen ganger.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 10:13   #16
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drikker heller nesten aldri alkohol. Folk syns vel jeg er kjedelig, men who cares?

Jeg er ikke totalholden, og jeg liker alkohol. Men drikker det kanskje max 2-3 ganger i året.
Drikker forresten sjelden brus også. Her går det i vann, kaffe og te.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 10:23   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg drikker heller nesten aldri alkohol. Folk syns vel jeg er kjedelig, men who cares?

Jeg er ikke totalholden, og jeg liker alkohol. Men drikker det kanskje max 2-3 ganger i året.

Signerer

Jeg har ikke noe problemer med at folk spør hvorfor jeg ikke drikker, det som plager meg er at folk til stadighet skal omvenne meg og har som mål om å sjenke meg full .. DET finner jeg svært irriterende, for det viser at folk absolutt ikke respekterer mine valg.
Jeg er gjerne med på en fest, og tar meg en cider eller to, men jeg har tydeligvis et annet mål med festen enn mange andre. Jeg koser meg med det sosiale selskapt og kanskje god mat og noe moro å finne på. Mens mange andre har som mål om å bli fullest mulig, på kortest mulig tid .. Og det må jeg ærlig innrømme at jeg har problemer med å forstå.

Her hvor jeg bor, er det en veldig usunn drikke og festkultur. Det er bare rølpefyll som moro. Den biten hater jeg virkelig og går derfor heller å legger meg/forlater festen tidlig når jeg ser at enkelte begynner å komme på det nivået.

Dette er faktisk et tilbakevendende tema hjemme hos oss. Mannen er vokst opp her vi bor og rølpefylla er da sammen med hans kamerater. Han syns jeg er en kjiping som alltid er den første som drar fra fest. Og så blir han da irritert, fordi jeg kan tydligvis feste når vi er med mine venner eller kollegaer hvor ting ofte går i litt roligere former .. Han klarer bare ikke helt å se at promillenivået er problemet og ikke folkene.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:40   #18
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Jeg drikker verken kaffe eller alkohol, og det er stor forskjell. At jeg ikke drikker kaffe blir knapt lagt merke til, men jeg er blitt utsatt for rene misjoneringsforsøk for å få meg til å like alkohol.

Det var deilig å være gravid, da hadde jeg en godkjent unnskyldning.

Gammel 07-09-10, 09:45   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har igrunnen vurdert å forsøke å tilvenne meg kaffe, jeg. Jeg ser at de som drikker det ser ut til å kose seg så veldig så jeg vil finne ut om det er noe kos der jeg bør få med meg.

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 09:48   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Og de vennenen mine som ikke drikker alkohol elelr kaffe eller vann eller hva som helst trenger jeg ikke spørre. Så det er ikke rart at det fortrinnsvis er fremmede som spør.

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.