|
|||||||
| Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikker
Helt sikkert. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Åh! Jeg ble så irritert! Her begynner man plutselig å snakke om noe helt annet enn matematikk (som jeg har full kontroll på)? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerØh, Reina? :lost: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerAh, her har det vært både forvirringer og oppklaringer mens jeg var borte, ser jeg.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Jeg aner ikke hva (eller hvem?) du snakker om, og er ikke engang interessert nok til å google.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg hadde aldri hørt om verken n eller Reina før i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
© All rights reserved
|
Hæ?
Har ikke hørt om? Og du er liksom lærer, rine? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Ja, for all del - bortsett fra at jeg ikke brukte n for å demonstrere at jeg kunne noe du ikke kunne.
|
|
|
#15 |
|
© All rights reserved
|
Eller for å vise at man kan i alle fall noe, selv om man ikke kan og vet det man burde kunne... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Du har i det minste evnen til å få folk til å
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerJeg kan noe som ikke du kan! Jeg kan danse cancan! Trallalalalalaaaa!
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva er "reputation points" - særlig i forhold til røde og grønne prikkerNår lærer man om n, egentlig? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Men n er jo ikke noe - det er ikke egentlig noe å "lære". Det er bare en stand-in for "ett eller annet tall". Når man skal finne et tall man ikke kjenner, er det vanlig å kalle dette tallet for x (selv om en hvilken som helst bokstav kunne fungert i stedet). Det er bare sedvane som gjør at man bruker x (og y og z, typisk, for det andre og det tredje ukjente tallet). I en del andre sammenhenger er det vanlig å bruke n om et fastlagt, men vilkårlig, helt tall. (Har man to separate slike tall man vil snakke om, kaller man dem typisk n og m.) Særlig i statistikk, kanskje. Men det er ikke sånn at lærer/foreleser en eller annen dag sier at "i dag skal vi lære om n" - det er bare sånn at man vanligvis bruker bokstaven n som, tja, skrivemåte for "ett eller annet helt tall". For eksempel kan man definere det matematiske begrepet "fakultet" slik: "n fakultet, skrevet n!, er produktet av de n første tallene". Man kunne selvsagt like gjerne forklart det slik at "x fakultet er lik produktet av de x første tallene", men siden x vanligvis brukes om en ukjent størrelse i en ligning, og siden det dessuten ikke er noen sedvane at x trenger å være et helt tall, så gjør man typisk ikke det. (Tilsvarende er det sedvane å kalle en generell funksjon for f (og har man flere funksjoner, kaller man den andre g og den tredje h), men det er ikke sånn at n, eller x, eller f, strengt tatt betyr noe i seg selv.)
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 21-08-10 kl 18:36. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| esmepusen, klassiker, n = 1, ryktepoeng, ryktet forteller |
|
|