Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-10, 22:03   #1
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Nå har jeg sett den videoen som ble linket til her tidligere, og det bare bekreftet det jeg fryktet, jeg kommer ALDRI til å fly med Ryanair. Greit nok at de har superstrenge bagasjeregler, tullete ekstragebyrer og dårlig behandling av folk om noe går galt. Sånn kan man tross alt leve med dersom man har betalt lite og ingenting for billetten. Men kompromissene med sikkerheten tar ikke jeg sjansen på.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 22:08   #2
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Nå har jeg sett den videoen som ble linket til her tidligere, og det bare bekreftet det jeg fryktet, jeg kommer ALDRI til å fly med Ryanair. Greit nok at de har superstrenge bagasjeregler, tullete ekstragebyrer og dårlig behandling av folk om noe går galt. Sånn kan man tross alt leve med dersom man har betalt lite og ingenting for billetten. Men kompromissene med sikkerheten tar ikke jeg sjansen på.

Hva mener du med det?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 22:16   #3
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hva mener du med det?

Så du videoen? Husker ikke alt, men det var f.eks en av nødutgangene der varselpila var på rødt, men de bare ignorerte det, de sjekket konsekvent ikke om det var livvester under setene, kabinpersonale var så trøtte at de sovnet på jobb (og da er de ikke mye egnet til å handle raskt i en nødsituasjon, pilotene var dessuten like trøtte på jobb), det ble ikke sjekket ID på passasjerene som gikk ombord, kabinpersonalet hadde ikke sikkerhetsklarering...

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 23:42   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det forresten noen som har lest det siste pondusbladet? Der var det en artig stripe angående Ryanair og dets like (antar jeg?), med tegning av folk i flysetene som må betale for oksygen, betale for å sette føttene ned på gulvet, betale for landingsdyktig pilot som sitter i glassbur bakerst i flyet osv. Tok lavprisselskapene ganske bra på kornet.

Gammel 24-07-10, 09:02   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er det forresten noen som har lest det siste pondusbladet? Der var det en artig stripe angående Ryanair og dets like (antar jeg?), med tegning av folk i flysetene som må betale for oksygen, betale for å sette føttene ned på gulvet, betale for landingsdyktig pilot som sitter i glassbur bakerst i flyet osv. Tok lavprisselskapene ganske bra på kornet.

Gleder meg til å få neste bunke med Pondus-blader over dammen.

Gammel 21-07-10, 10:56   #6
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Jeg vil også tro det er forskjell på hvilken erstatning du har krav på ved eventuell skade på bagasje ifht flyselskap. Reiste nylig med Norwegian og fikk knust et hjørne på kofferten. Fikk skrevet skaderapport og kunne gå i en "utvalgt" butikk og få byttet til ny koffert. Så langt greit. Da jeg ankom butikken fikk jeg vite at Norwegian uansett kun dekker opptil kr 1200 for ny koffert. Hva om man har en mye dyrere koffert som er blitt skadet?

Det er en annen historie, men jeg måtte innom 3 butikker før jeg ble fornøyd med tilbud om ny koffert. I første butikken hadde jeg bestemt meg for en litt dyrere Samsonite som var på tilbud, og betale ut mellomlegget over 1100 kr (siden jeg skulle endre fra 2 til 4 hjul på kofferten slo de av 100 kr på erstatningsbeløpet...). Ja, helt til jeg fikk opplyst at siden det var flyskade kunne jeg ikke få den på tilbud, men måtte betale full pris. Da gikk jeg til neste butikk....

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 22:53   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke reiseforsikringa man må ty til når det blir forsinkelser da? Flyselskapene erstatter vel ikke forsinket bagasje?

Jeg har vel egentlig ganske dårlig erfaring med sas når det gjelder forsinkelser. Dårlig som i ikke noe ekstra i forhold til andre selskaper, heller tvert i mot. Men klart - det kan være tilfeldig at det er sas som har rotet mes når jeg har reist, jeg tror egentlig ikke de er noe dårligere enn for eksempel Norwegian som jeg har hatt mer flaks med sånn sett. Men jeg opplever egentlig ikek Norwegian som et billigselskap sånn sett heller, Ryan air og co stiller i en annen liga sånn sett.

Gammel 24-07-10, 01:27   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det ikke reiseforsikringa man må ty til når det blir forsinkelser da? Flyselskapene erstatter vel ikke forsinket bagasje?

Jeg har vel egentlig ganske dårlig erfaring med sas når det gjelder forsinkelser. Dårlig som i ikke noe ekstra i forhold til andre selskaper, heller tvert i mot. Men klart - det kan være tilfeldig at det er sas som har rotet mes når jeg har reist, jeg tror egentlig ikke de er noe dårligere enn for eksempel Norwegian som jeg har hatt mer flaks med sånn sett. Men jeg opplever egentlig ikek Norwegian som et billigselskap sånn sett heller, Ryan air og co stiller i en annen liga sånn sett.

SAS erstatter ikke bagasjen, men de gir deg penger til å handle toalettsaker og klær for de dagene bagasjen blir borte. Det kan du skyte en lang pil etter at Ryanair eller Norwegian vil gjøre. På papiret kanskje ja, men i virkeligheten nei. De vil, som du skriver, henvise deg til forsikringsselskapet ditt, som i sin tur vil si til deg at du må ta dette med flyselskapet...
Det du skriver om at SAS ikke har noe ekstra i fht. andre selskaper ved forsinkelser er tullball. Dersom et SAS-fly er forsinket, så vil de sørge for at du får plass på et annet fly for å bringe deg dit du skal, de vil sågar sørge for hotell og leiebil om det skulle være nødvendig. Dessuten er SAS i et nettverk av samarbeidspartnere (allianse) hvor du vil ha samme rettigheter som hos SAS dersom du har SAS-billett. Det betyr MYE dersom du f.eks. skal reise langt og via andre flyplasser osv.

Gammel 23-07-10, 22:59   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det jeg har imot SAS er rett og slett at de er såpass blytungt rammet av streik hele tiden at det blir for stor risiko for at det ikke går noe fly. Mulig dette er bedret de siste årene, men en lang periode var det faktisk ganske håpløst.

Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 01:29   #10
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg har imot SAS er rett og slett at de er såpass blytungt rammet av streik hele tiden at det blir for stor risiko for at det ikke går noe fly. Mulig dette er bedret de siste årene, men en lang periode var det faktisk ganske håpløst.

Nå håper jeg du tuller? Jeg har jobbet 17 år i selskapet og har aldri vært i streik. Det sier vel litt om hvor ofte vi streiker...
Vet du egentlig når det sist var streik i SAS som rammet passasjerer, eller er det bare en antakelse du kommer med her?

Gammel 23-07-10, 23:52   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes akkurat jeg leste et eller annet sted at SAS var kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Eller noe sånt? Mulig jeg husker feil.

Gammel 24-07-10, 00:08   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes akkurat jeg leste et eller annet sted at SAS var kåret til Europas mest punktlige flyselskap. Eller noe sånt? Mulig jeg husker feil.

Stemmer visst: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=579187

Ikke verst!

Gammel 24-07-10, 01:39   #13
Elin

Elin sin avatar

Standard

Det stemmer. SAS var Europas punktligste flyselskap i 2009, og verdens 3.punktligste, ja, så de som klager over mye forsinkelser med SAS reiser ikke ekstremt mye tør jeg anta...

Gammel 24-07-10, 02:30   #14
Elin

Elin sin avatar

Standard

Apropos tillegg og ekstra kostnader ved flyvning...

(Kilde: youtube.com)

Gammel 24-07-10, 21:51   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Nå høres jeg kanskje ut som jeg har dårlige erfaringer med SAS. Det har jeg ikke. *presiserer* Jeg har helt greie erfaringer med SAS. Stort sett går flyene når de skal, stort sett kommer man med det flyet man har planlagt og stort sett får man bagasjen sin med seg. Men det jeg prøver å si er at for en som meg, som stort sett reiser med så rimelige billetter som mulig enten det gjelder jobb eller fritid, er ikke servicen så mye bedre enn hos de konkurrentene som har vært akutelle at det er noe jeg er villig til å betale veldig mye for. Men selvfølgelig sjekker man prisen inklusive alle gebyrer. Og da er sas stort sett ikke billigst, men det hender.

Gammel 03-09-10, 16:15   #16
Elin

Elin sin avatar

Standard

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10036032

Som sagt, JEG flyr aldri Ryanair....

Gammel 03-09-10, 18:50   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10036032

Som sagt, JEG flyr aldri Ryanair....

Det hadde ikke jeg gjort om jeg jobbet i et annet flyselskap heller.

For ordens skyld - Ryanair er så harry at man kan nesten dø litt. Ingen tvil. Det er det det er altså. Å sammenligne det med SAS blir å sammenligne Bagatelle med McDonalds.

Men for min del er det bruksområder for begge. Jeg ville neppe flydd noe sted med Ryanair i jobbsammenheng, det gidder jeg ikke. Men privat så er det helt ok.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 22:53   #18
Elin

Elin sin avatar

Standard

Det hadde ikke jeg gjort om jeg jobbet i et annet flyselskap heller.

Bare så det er sagt, selv om jeg jobber i SAS, så betyr ikke det at jeg ikke flyr med andre flyselskaper. Tvert i mot. Jeg forsøker så ofte som mulig å velge andre alternativer når jeg kan det ettersom jeg betaler stort sett samme pris hos alle full-service-flyselskaper, og liker å se hvordan "andre gjør det".
Det siste året har jeg fløyet bl.a. KLM, Air France, Thomas Cook, Cimber Sterling, Norwegian, British Airways og Lufthansa for å nevne noen.

Det er en STOR forskjell å velge en av disse kontra å velge å fly Ryanair.

Gammel 04-09-10, 09:29   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Bare så det er sagt, selv om jeg jobber i SAS, så betyr ikke det at jeg ikke flyr med andre flyselskaper. Tvert i mot. Jeg forsøker så ofte som mulig å velge andre alternativer når jeg kan det ettersom jeg betaler stort sett samme pris hos alle full-service-flyselskaper, og liker å se hvordan "andre gjør det".
Det siste året har jeg fløyet bl.a. KLM, Air France, Thomas Cook, Cimber Sterling, Norwegian, British Airways og Lufthansa for å nevne noen.

Det er en STOR forskjell å velge en av disse kontra å velge å fly Ryanair.

Joda.
Men det finnes kun en eneste grunn til å noensinne vurdere å fly Ryanair. Og det er prisen. Tar man den ut av likningen - hvilket man kan om man har gode priser andre steder - så hadde da ingen giddet å flydd med dem.

Det er ikke såååå mange milliardærer som handler på Ikea heller. (Ihvertfall ikke før de etterhvert fikk bittelitt kred for design her og der mens furumøblene herjet landet forøvrig.)

Svar med sitat
Gammel 04-09-10, 09:41   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Joda.
Men det finnes kun en eneste grunn til å noensinne vurdere å fly Ryanair. Og det er prisen. Tar man den ut av likningen - hvilket man kan om man har gode priser andre steder - så hadde da ingen giddet å flydd med dem.

For mange er det jo faktisk sånn at de enten kan reise med Ryan Air på storbyferie- eller ikke i det hele tatt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.