Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva er ditt beste husmortips?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-07, 22:21   #61
cora
både her og der

cora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt beste husmortips?

For å få skinnende vinduer, tørk over med avispapir.

Merkelig at vinduene våre er så skitne, i grunn.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 22:54   #62
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ha kanelen under sukkeret på grøten, for da blåser den ikke av når ungene puster og peser og forsøker blåse den til Nordpolen.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Legg løk og hvitløk i vann en stund før du skal skrelle dem. Da sklir skallet av så lett som bare det.

Eller press hvitløken flat ved å bruke flatsiden på kniven, funker også kjempe bra.

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

For å rengjøre glass i vedovnen, så tar du fuktigt avispapir og vasker av fastbrenntsot, genialt enkelt.

Gammel 21-02-07, 23:14   #63
Tilden
Leken

Tilden sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
Tilden er litt kulTilden er litt kulTilden er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg bruker engangs-badehetter som alternativ for plastfolie de gangene trenger plast over en salatbolle e.l. Det er innmari praktisk pga. strikken som fester uten å klebre slik som folien. Engangs-badehettene kjøpte jeg en gang i hundrevis hos jeg tror det var Vita, men ellers sparer jeg alltid disse man får på hoteller.

Man får jo kjøpt "hetter" på dagligvaren til formålet også. I tre forskjellige str i pakka. Kjempekjekt og mye bedre enn folie.

Tilden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 23:37   #64
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Kan komme med et råd jeg har kommet med før her inne (tror jeg).

Om man har fått jordslag på tøy og tekstiler (sånne srte prikker) så bruk Domestos Fresh.
Ta på Domestos og la det virke en stund (uten at det tørker inn), legg det gjerne i en pose, men ikke knyt igjen for det må komme til luft.
Det kan godt ligge noen timer.
Etterpå er det bare å hive det inn i vaskemaskinen (om det kan vaskes der) eller spyle det godt.
Dette tar knekken på prikkene, og går ikke alt bort med en gang så kan man gjenta det.
Man ser hvordan Domestos virker når man tar det på flekkene, den begynner å bruse på en måte og det blir hvitt.

Har gjordt dette på vogntrekk, sko og ikke minst markisa vår i sommer.
(Da gikk det med to flasker og jeg brukte pensel til å få det utover, men den er 5,5 meter bred og noen meter utover også)

Prøv det :Vendela Kirsebom stemme:

Gammel 22-02-07, 09:22   #65
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Når man baker kaker, blir det en ekstra god "skorpe" på kakene ved å smøre formen med margarin og deretter strø et tynt lag med sukker på før man tar røren oppi.

Gammel 22-02-07, 09:26   #66
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Slå hvitløksfeddene flate med flatsida av kniven før du skreller og hakker.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 09:26   #67
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Prøv det :Vendela Kirsebom stemme:

Eventuelt: Skaff deg en filippinsk au pair som kan alle triksene - prøv det! :fortsatt Vendela-stemme:

Gammel 22-02-07, 09:29   #68
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Eventuelt: Skaff deg en filippinsk au pair som kan alle triksene - prøv det! :fortsatt Vendela-stemme:

Og velg for all del filipinske tjenere framfor de båkete skandinavene.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:26   #69
Stjerne
Stolt trebarnsmor :)

Stjerne sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Stjerne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zita, her.

Her var det mange gode tips.

Lagrer tråden

Stjerne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 23:37   #70
hadi
Fullverdig medlem

hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Å skive sjampinjong med eggedeler! Jeg følte meg helt utrolig lur da jeg kom på det. Det gjelder bare å ikke kjøpe dem for store.

Ja, takk skal du ha!
Nå trenger jeg ny eggedeler...

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 18:43   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av hadi, her.

Ja, takk skal du ha!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 20:52   #72
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Stilig! Vinduspussen kan få sin renessanse her altså.
Jeg bruker avispapir innvendig på frontruta på bilen, men har ikke tenkt på at det kan videreføres.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 12:04   #73
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av hadi, her.

Ja, takk skal du ha!

Takk for mange gode tips! *abonnerer*

Solice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 15:03   #74
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Alt jeg gjør, går ufattelig tregt. Jeg er altfor nøyaktig, så til og med å brette klær går sakte. Jeg får for eksempel helt hakeslepp når noen sier at de vasker hele huset på under to timer.

Det har nok mye med vane å gjøre, for jeg kan hvis jeg må... Så når jeg har det ekstra fryktelig travelt, eller det ser alt for galt ut, bruker jeg et barnslig triks - timeren. Fem minutter i hvert rom, og alt ser så meget bedre ut. Setter meg et mål jeg skal nå i løpet av en reklamepause osv. Da føler jeg ikke at jeg holder på i det uendelige, men det blir likevel bedre.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 20:46   #75
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sorter skittentøyet rett i dunker! Når dunken er full er det bare å hive alt i maskinen, uten å sortere alt utover gulvet.

Vi har akkurat kjøpt oss en IKEA-hylle som fungerer veldig bra: Trofast med fire plastkasser. Kassene bruker vi til farget vask, lys vask, håndkler+kluter og ullvask. Vi har hvit stamme (rimeligere enn trehvit) og blå kasser som er 43 cm høye mener jeg.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 20:52   #76
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Egentlig er mitt beste husmortips å invitere gjester. Da går husarbeidet unna i racerfart her hos oss, både mann og meg svisjer rundt, rydder og tørker støv. Dette er kanskje ikke noe skikkelige husmødre gjør, men da får i alle fall jeg virkelig gjort noe.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 20:55   #77
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Bruk olje istedet for mel når du baker ut brød, da fester ikke deigen seg i det hele tatt, selv om den er ganske løs og klissete. Litt olje på hender og benk, og bak ut.

Når man steker noe på rist over langpanne i ovnen er det lurt å dekke langpannen med aluminiumsfolie, da sparer man seg masse vask etterpå.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 22:35   #78
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå skriver jeg uten å ha lest mange innlegg her, men mitt beste husmortiås er å ikke vær så kravstor til at alt til enhver tid skal være ryddig, reint og i tipptopp stand!!!!!
Mao senk skuldrene

Gammel 09-03-07, 22:53   #79
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Nalen er min beste venn :danser:

Speil, dusjkabinett, vinduer, dører med glass i - alt vasker jeg med nalen!!
Lett som bare det! Bruker enten jiff universal, eller Nylon vask. God klut!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 23:03   #80
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Ikke ha tomatene i kjøleskapet, mye bedre smak når de oppbevares på benken

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.