Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor mange maskiner med klesvask i uken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 10:36   #1
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange maskiner med klesvask i uken?

Eg vasker vel rundt 3-4 maskiner i uka, og me er 1 voksen og 2 unger. Eldste blir ikkje så skitten lenger etter ho begynte på skulen, så ho kan bruka klær fleire dager. Minsten har begynt å skjønna at eg ikkje setter særlig pris på at ho skifter klær etter humør og fantasi, for deretter storma ut i sandkassen. Håndklær bruker me 2 ganger og sengtøy blir skifta etter 2-4 uker. (Kan ikkje komma på alt heller )
No har tørketrommelen sommarferie, så eg vasker kun dei dagane det er tørkevær ute. Så i dag har eg ørtenbørten maskiner som skal vaskast, men da mesta går på hurtigprogram.

Gammel 28-05-10, 10:53   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Det er stor forskjell på hvor mange maskiner jeg faktisk kjører, og på hvor mange jeg burde kjørt...

*tenker med gru på haugen på vaskerommet*

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 10:58   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me vaskar vel ein 6 maskiner i veka vil eg tru. Håndkle blir brukt fleire gongar, kle det samme. Undertøy og sokkar blir skifta kvar dag så klart.
Men me sorterer kun 5 typar vask. Lys og mørk 40 og lys og mørk 60. Ull for seg sjølv.

Gammel 28-05-10, 11:04   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg oppdaget at jeg vasket 12-13 maskiner i uka her, med kun 2 barn tok vi skikkelig tak i det. Nå er vi nede i ca 5.
Vi har mye tøy så jeg vasker ikke så ofte, men når jeg først vasker blir det gjerne 8-10 vask ( dvs at jeg ikke vasker tøy hver uke nei).
Skifter på senga til ungen 2 ganger i mnd og vår 1 gang i mnd.
Tøy brukes flere dager også om det er noe få flekker på det.
jeg har jobbet ganske hardt med meg selv for å greie p sende ungene i barnehagen/skole med tøy som ikke er nyvasket. Men over tid ser jeg at vi sparer MYE tid og litt penger på det og da er det verd det altså!
Vi prøver også at ungene skifter etter skole/barnehage slik at de ikke får fjøslukt i "borteklærne" Da må de uansett vaskes, for de sendes ikke på skole/barnehage i klær med fjøslukt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 11:15   #5
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi kjører 2-3 maskiner daglig - tipper ca 15 i uka. Yngstejenta blir skikkelig skitten hver dag og må skifte alt daglig. Jeg og Synnemormannen trener nesten hver dag og ikke tale om at vi bruker treningsklær mer enn en gang før de vaskes! Barna trener også mye og de svetter som bare det + at guttungen er stiv av gjørme hver gang han kommer hjem fra fotballtrening, deres treningsklær vaskes derfor også hver gang. Skifter sengetøy ca hver 14. dag, men har en som tisser i senga av og til enda, så der blir det hyppigere skift. Håndklær brukes et par ganger før de vaskes, har de vært på offentlig bad eller garderobe vaskes de etter en gang siden de da har en tendens til å ha besøkt gulvet der de har vært.

Klær som ikke er skitne eller svette brukes flere ganger, men jeg kler ikke på meg selv eller barna klær med flekker på. De skal se ordentlige og velstelte ut i alle fall når de forlater heimen om morgenen (det gjør de sjeldent om kvelden! )

Dere som vasker noen få vasker i uka - blander dere alt mulig for å få det til? Her deler vi i lys vask 40 (litt finere tøy) og lys vask 60 (håndklær, sengetøy, undertøy, sokker), mørk vask, rosa/rød vask og ullvask (sommeren kommer jo aldri)! Det blir jo 5 bare det, og vi kjører mange av hver i uka.

Vi er 2 voksne og 3 barn i familien.

Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 11:18   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for gnien til å kjøre halvfulle vaskemaskiner. Her er de alltid fulle.

Gammel 28-05-10, 12:31   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

CA 1 maskin daglig.

Gammel 28-05-10, 12:34   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper vi vasker mellom 5 og 10 maskiner i uka, litt avhengig av årstid. Vår og sommer er Glitterbarnet en slikkelig støvdott, og kan ikke bruke bukser eller gensere om igjen.

Vi er to voksne og et barn. Vasker bare fulle maskiner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:12   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjuåringen går i samme klær flere dager i strekk. Jeg liker ikke flekkete/skitne klær, så jeg følger nøye med på om de kan brukes en dag til, og som regel kan de det. Men han må skifte oftere om sommeren enn om vinteren, da. Vi skifter truser og sokker hver dag, alle sammen, og både mannen og jeg skifter topper/t-skjorter som regel hver dag, men ellers brukes plaggene flere ganger før de vaskes. Vaskekluter byttes daglig, mens håndklær byttes en gang i uka. Sengetøy skiftes alt etter når vi synes det er på tide. Jeg synes ikke vi er urenslige av den grunn.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 13:44   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør nok ikke nok til at den blir møkkete, nei. Jeg føler bare at når et plagg er brukt så er det klart for vask neste dag.

Gammel 28-05-10, 13:48   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har litt å si hvor store plaggene er også. Jeg får f.eks. plass tilveldig mye mer av mine klær, enn av mannen sine, som er høy og bredskuldret. Vi bytter alle undertøy, sokker og t-skjorte hver dag, vi voksne bruker bukser i flere dager, mens Glitterbarnet blir så støvete at han bytter den hver dag også. Sengetøy tar så stor plass at det er to ekstra maskiner. Håndklær bruker vi også flere ganger, men de er relativt store, og går rundt tre av i maskinen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:20   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det har litt å si hvor store plaggene er også. Jeg får f.eks. plass tilveldig mye mer av mine klær, enn av mannen sine, som er høy og bredskuldret. Vi bytter alle undertøy, sokker og t-skjorte hver dag, vi voksne bruker bukser i flere dager, mens Glitterbarnet blir så støvete at han bytter den hver dag også. Sengetøy tar så stor plass at det er to ekstra maskiner. Håndklær bruker vi også flere ganger, men de er relativt store, og går rundt tre av i maskinen.

seriøst? tre håndklær i maskinen. Hvor stor maskin har du? Vi har også store badelaken, og tykke også, men jeg har likevel 5 stk, pluss småhådklær pluss kluter i maskinen.

Gammel 28-05-10, 13:55   #13
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Så sjeldent som mulig, alltid fulle maskiner. Muligens 4-5 i uka.

Gammel 28-05-10, 14:19   #14
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker ca 7 fulle i uka. Lillebror er den som forbruker mest. Han griser og møkker seg til hele tiden. Han har også allergier så sengen hans byttes på 2 ganger i uka - puta hver dag.

Storesøster er aldri skitten, og lillesøster må bruke smekke til bords!!

Gammel 28-05-10, 14:19   #15
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

4 voksne og 2 små. Tja 10-12 maskiner vil jeg tro.

Gammel 28-05-10, 14:36   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre håndklær i maskinen? Enten har jeg eksepsjonelt stor maskin, eller så må dere ha håndklær på størrelse med Afrika.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 14:38   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Divine: klesvasksoulmates!

Gammel 28-05-10, 16:00   #18
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker iallefall 10 maskiner i uka, vi er 2 voksne, ett barn og en baby. Lillesøster er gulpebaby, og bidrar til økt vask, i tillegg til at vi vasker treningsklær etter en gangs bruk (og hele fotballagets drakter etter hver kamp ). Undertøy og t-skjorter/topper byttes hver dag, og sønnen og jeg bruker som regel bukser bare en dag.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 16:10   #19
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Minst 2 maskiner om dagen, så det blir minst 14 maskiner i uka, pluss to maskiner med sengetøy ( bytter minst hver uke) pluss diverse håndklær og ulltøy.

Tja, 20 maskiner?

Vi er to voksne, to barn ( et som kronisk søler _HELE_ tiden ) og to hunder.

Gammel 28-05-10, 16:16   #20
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

2-3 maskiner?? Vi skifter sengetøy en gang i uka,og minste kan ha 4-5 skift på en dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:01.