Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ser du forskjell på hestehov og løvetann?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Ser du forskjell på hestehov og løvetann?
Ja, selvfølgelig. 341 96,06%
Ja, hvis jeg ser godt etter 2 0,56%
Ja, hvis jeg spør om hjelp 0 0%
Ja lett, det ene er en fot og det andre en tann. 2 0,56%
Nja, den ene er gul og den andre er rosa? 0 0%
Tja, den ene er gul og den andre er hvit? 0 0%
Lurespørsmål. Det er samme blomst! 3 0,85%
Jeg tror det 3 0,85%
Nei 4 1,13%
Deltakere: 355. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 01:18   #61
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser du forskjell på hestehov og løvetann?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ble forresten litt snurt på denne. Jeg ser jo forskjell.

Du måtte google. Det finnes et svaralternativ for de som må spørre noen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:22   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næhæsj, jeg måtte jo ikke google for å se om det var forskjell på dem, jeg googlet for å se hvem som var hvem, jeg ble bare usikker et øyeblikk. Jeg vet jo det er forskjell og ser godt forskjellen, for tenk.

Gammel 23-05-10, 01:32   #63
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Ja selvfølgelig . Bare se på nicket mitt her, som er det latinske navnet på hestehov, eller leirfivel som jeg er vokst opp med.
Det latinske navnet på hestehov er Tussilago farfara, og det latinske navnet på løvetann er Taraxacum vulgare. De er forøvrig i samme familie, så det er ikke så rart at blomstene er litt like (Asteraceae - korgplantefamilien).

http://www.naturfakta.com/planter/?id=383

Jeg er så og si en botaniker, så dette skal jeg iallefall kunne .

Gammel 23-05-10, 01:53   #64
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt. Dette er en del av allmennkunnskapen for en nordmann.

Gammel 23-05-10, 02:15   #65
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det heter forresten ikke løvetann, det heter saueblom. Sådetså.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 08:56   #66
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ha ha, jeg gikk og tenkte på løvetann i går faktisk, og lurte på om jeg skulle lage en poll om hvorvidt løvetann er fint eller ei. Jeg synes nemlig løvetann er det fineste ugresset, skjønt jeg kan spare meg for dem i bed og plener, da. Men i skråninger og grøftekanter.
Klart jeg ser forskjell. De blomstrer jo til forskjellig tid, til og med. Så hvis man holder seg til tommelfingerregelen "Vår-hestehov, sommer-løvetann", burde man være ganske safe.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:06   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Tror aldri jeg har sett hestehov :byunge:

Det er da hestehov i byen også. Jeg bor innenfor ring 2 i Oslo og ser masse hver vår.

Kanina, jeg syns løvetann er både pen og har et fascinerende overlevelsesinstinkt. I plen legger den seg flat slik at det er umulig å ta den med gressklipper, og røttene er så lange at det er umulig å få den opp i en bit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:08   #68
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Pøh. Løvetann er mye større og har helt rett stilk. Hestehov er liten og har "ragg" på stilken. Enkeltpenkelt.

aha sånn dem ser ut.. jeg viste ikke engang det fantes hestehov før vi flyttet her på bondeplassen.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:15   #69
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, det gjør jeg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:18   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er da hestehov i byen også. Jeg bor innenfor ring 2 i Oslo og ser masse hver vår.

Kanina, jeg syns løvetann er både pen og har et fascinerende overlevelsesinstinkt. I plen legger den seg flat slik at det er umulig å ta den med gressklipper, og røttene er så lange at det er umulig å få den opp i en bit.

Jepp, det er masse hestehov i støvete veikanter tidlig på våren. De er de fineste.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:44   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt.

Jeg er oppvokst på fjellet, så der fantes ikke hestehov, hvitveis eller blåveis og alt det andre som folk fra varmere strøk snakker om. Vi hadde løvetann, da.

Gammel 23-05-10, 11:49   #72
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

I plen legger den seg flat slik at det er umulig å ta den med gressklipper, og røttene er så lange at det er umulig å få den opp i en bit.

Ligger ikke flat på vår plen i hvert fall.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:55   #73
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Ser helt klart forskjellen, det beste vårtegnet er når hestehoven bryter frem. Jeg forresten også oppvoks med å kalle den leirfivel, er dette varierende ut i fra hvor man kommer i fra? Jeg ser i allefall at Tussilago også er fra Trøndelag, husker ikke hvem det var tidligere i tråden som også var vokst opp med leirfivel. Lurer vel egentlig på om det er et eget trøndersk navn på blomsten.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:04   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Ligger ikke flat på vår plen i hvert fall.

Da er min løvetann smartere enn din.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:08   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bladene og knoppene ligger helt, helt flatt. Selve løvetannblomsten stikker jo opp, og den skyter i været på null tid.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:23   #76
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Da er min løvetann smartere enn din.

Jeg irriterer meg forøvrig ikke så mye over at det vokser løvetann i hagen. Hender jeg plukker de, og gir de til marsvina mine. De bare elsker løvetann.

Ja, og dessuten er de fotogene, spesielt når de har blitt "lodne".

*viser frem*

En bie som samler pollen?

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:28   #77
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

JA.

Gammel 23-05-10, 14:07   #78
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, hestehov er hyggeligt, løvetann blir en grinete av! :harløvetannihelehagen:

Gammel 23-05-10, 14:17   #79
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje spørsmålet heller burde vært "hvilken er hestehov og hvilken er løvetann", og så bilder?

Gammel 23-05-10, 14:19   #80
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Selvsagt.

Opprinnelig lagt inn av Tussilago, her.

Det latinske navnet på hestehov er Tussilago farfara, og det latinske navnet på løvetann er Taraxacum vulgare. .

Det lærte jeg av min bestefar da jeg var liten. Han kalte alltid hestehov for tussilago farfara. Det var mye hestehov der jeg vokste opp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.