|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er positiv til at familier selv skal bestemme hvordan de fordeler permisjonen, det er tross alt to voksne mennesker som vet sin familie best det er snakk om. Selvsagt er det bra hvis fedrene tar ut lang permisjon de også, og det kan de vel fortsette med?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er vel i utgangspunktet for at hver familie skal kunne bestemme selv. Men jeg ser jo at fedrekvoten har hjulpet til slik at menn i spesielt mannsdominerte yrker får være sammen med barnet.
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Fedrekvoten kan tas ut gradert. Helt til ungen fyller tre år. Dvs at de ti ukene, 50 dager, kan tas over sånn ca to år (siden mamma'n har vel perm det meste av det første året da, at hun går på jobb en dag nå og da for at han skal dele det over tre år er mindre praktisk gjennomførbart for henne vil jeg tro)
|
|
|
#4 |
|
|
Selvsagt er det av stor verdi for far og barn og være sammen, og i de aller fleste tilfellene er dette gjennomførbart fordi alle parter ønsker det og de aller fleste jeg kjenner prver de ytterste å få dette til. Men jeg forstår og de få som ikke får det til og at de synes et er "urettferdig", og ja, jeg mener at det til syvende og sist er dumt at det da går ut over barnet som mister litt hjemmetid.
|
|
|
#5 |
|
<*(((<
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMin spontane politiske oppsummering da jeg så saken var «Høyre driter seg ut». Ikke kan jeg se at det er riktig (se bla. Scarlett, Adrienne og Veronal for argumentasjonen), og ikke kan jeg se at de kommer til å vinne noe særlig med velgere på det heller. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er veldig glad for utviklingen vi har hatt de senere årene med flere pappaer hjemme, og også lengre hjemme. Jeg er helt sikker på at dette ikke hadde skjedd uten politisk styring. Og jeg tror heller ikke vi er i mål, derfor må en form for politisk styring opprettholdes.
|
|
|
#7 |
|
med mange baller i lufta
|
Signerer Valborg.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg tror faktisk jeg vil være litt kjip. |
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMen det er da også stadig vanligere med delt omsorg 50-50. Helt uten statlig styring, og egentlig på tross av mange eksperters anbefaling hva gjelder barn under 3 år.
|
|
|
#11 |
|
Ekvilist
|
Jeg leste en utgreing angående utviklingen av foreldrepermisjon og fedres uttak av foreldrepermisjon for litt siden, jeg tror det var på SSB sin hjemmeside. *orker ikke lete* Der ble det dokumentert at utviklingen av fedres uttak henger nøye sammen med utviklingen av uker forbeholdt far. Jeg tviler sterkt på at vi hadde hatt like mange 50/50-delinger i dag dersom foreldrepermisjonen fortsatt hadde blitt kalt fødselspermisjon eller mammapermisjon, og fedre hadde hatt rett til 2 ukers permisjon eller deromkring.
|
|
|
#12 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenSånn i teorien syns jeg det er kjempefint at familien sjøl skal få bestemme hvordan de vil fordele permisjonstiden mellom mor og far...
|
|
|
#13 |
|
geskjeftig
|
Selvsagt rammer det kvinner. Hvis man ser bort fra det at jeg mener det er et gode for kvinner å ha menn som tar permisjon, er det fortsatt en del igjen.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Gode argumenter.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er i prinsipp enig med Høyre, men mener det er for tidlig. Nå er det sånn at mange rynker på nesen eller jubler over 10 uker - så laaaaaaaang pappapermisjon! Og ennå er den litt for kort til at arbeidgiver må tenke gjennom vikarbehov, det er ikke stort mer enn en forlenget ferie. Fremdeles hører jeg mange kvinner rynke på nesen over at far har fått så mange uker av HENNES permisjon. Og da tenker jeg det er for tidlig.
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Amen!
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dette synes jeg egentlig er viktigere enn alt annet i denne debatten. Far må likestilles 100 % med mor i dette her, ellers blir det bare fjernt å snakke om likestilling.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg synes Kif har et svært viktig poeng, men ender opp med å signere Blå.
|
|
|
#19 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDet var en veldig mannsdominert arbeidsplass, ja - og jepp, slike sjefer bør tvangsoppdras.
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg syns H burde skamme seg. Det passer absolutt ikke for meg og min familie at pappakvoten fjernes, så derfor må den beholdes.
|
![]() |
|
|