|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Mannen min har ikke noe utdannelse etter ungdomsskolen og han har så lenge jeg har kjent han angret på at han ikke tok mer utdannelse. Han tjener mer enn meg, men savner likevel en utdannlese. Han er like enig som meg at utdannelse er viktig, og vi kommer til å oppfordre gutta våre til å ta valg som gjør at de ikke sitter som 40 åringer og angrer på valgene de tok når de var 17-18 år i forhold til utdannelse. Men om den utdannelsen er en 3 årig yrkesutsannelse eller på høyskolenivå har ikke så mye å si. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det er nok mange som kunne trengt ekstra økonomikursing i utdannelsene sine, og det er en stor svakhet ved kunstutdannelsene i Norge at det ikke er endel av læreplanen. De aller fleste kunstnere blir selvstendig næringsdrivende, og når de har null peil på hvordan de skafffer seg penger, og null peil på hvordan de styrer de pengene som kommer inn så blir det vanskelig. I tillegg så stilles det null krav til levering (bare prosess) på designutdannelsene, og dette er jo faktisk i hovedsak utdannelser som må forholde seg til kunder, bestillinger og deadlines!
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Om de har et mål og en mening med en fagutdanning OG velger slik at de ikke stenger dører for videre utdannelse, så syns jeg det er fint og flott. Jeg tror folk som velger et fag ut fra en oppriktig, sterk interesse for det, vil kunne score helt fint på både helse og lykke og kanskje økonomi også (om de ikke velger dameyrker, selvsagt).
|
|
|
#4 |
|
Originala
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Jeg kjenner jeg er veldig enig med Polyanna! Og man kan vel strengt tatt ikke trekke statistikk ned på individnivå og argumentere ut fra det. Det blir som tannpleieren til Lillemor sa til min kjære: "Jeg pleier å informere om at dere bor i et område med høy forekomst av karies, så det er veldig viktig å være nøye med tannpuss". Yeah, right! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det er nok av leger og andre som jobber med folk i sårbare situasjoner som har peopleskills og omsorgsevne som tilsvarer at de burde jobbe helt alene innerst inne i et arkiv. Men med masse damer inn i legeyrket vil senke prestisjen og lønna, så da ordner det seg vel.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Forresten er det en annen ting jeg også er opptatt av, og det er at de skal forstå at valgene de tar også får innvirkning på levestandarden deres, resten av livet. Altså, om de vil velge et enklere liv, med billigere vaner, rimelig bolig og ikke/billig bil, så er det helt fint.
|
|
|
#7 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hadde min sønn blitt renovatør og fått fagbrev hadde jeg helt ærlig dødd av stolthet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg er HELT enig, Polyanna, man må jo ta konsekvenser av valgene sine.
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg tenker jo først og fremst at bare jeg får lokket og lurt dem gjennom videregående, så kommer det til å ordne seg etterhvert. Å ha basisen på plass er mye av greien, tror jeg. Så får de heller jobbe, reise, tulle og fjase litt før de bestemmer seg for hva de vil.
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
Statistisk sett ligger mine barn også godt an. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Selvfølgelig må de ta masse utdannelse. Storebror skal bli astronaut, lege og forsker på biobrensel. Lillebror skal bli fotballproff, tannlege, elektriker, rørlegger og bilmekaniker. Sånn at mor er hjulpet på alle måter. Og kan skryte av det. Om de mistrives bryr vi oss ikke om. |
|
|
|
#13 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Holder Storebror her i huset på karriereplanene sine, blir det ham som holder veiene oppe vinterstid om noen år - for han skal kjøre store skrapebiler, og så skal han kjøre heisekran når han ikke kjører skrapebilen.
|
|
|
#14 |
|
This is normal!
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Ja, det er sant. Eldstefrøkna mi (5 år) skal jobbe med gris når hun blir voksen og onkel NN er død.
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Min yngste skal bli jobbemann (snekker), brannmann, militærmann og politimann. Så han har nok å henge fingrene i når han starter å utdanne seg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Frisør skiller seg vel ut mtp yrkesskader, aborter, fosterskader, etc., så man skal elske yrket VELDIG for at det skal være verdt det, tenker jeg.
|
|
|
#18 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg tenker at så lenge barna har en retning/plan/vilje/mål så skal jeg ikke legge meg for mye opp i HVA det er. Hvis de loffer rundt uten mål og mening vil jeg derimot gjøre mye for å styre dem inn på en utdannelse av noe slag. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?I min erfaring er ikke lykken lang utdannelse. Jeg håper Mazungen studerer noe som interesserer henne, og utdannelseslengden er ikke det viktigste for meg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Å droppe ut av skolen håper jeg virkelig ikke de gjør. Men de skal få lov til å gå yrkesfaglige linjer på videregående hvis det er det de ønsker, det er jo ikke noe problem med utdanningssystemet idag å få seg studiekompetanse likevel hvis de ombestemmer seg.
|
![]() |
| Emneord |
| griserøkter |
|
|