|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Frittgående barn"
Har hun mobil? Hvis ikke, hjelper det ikke deg litt hvis hun har det etterhvert som du slipper henne mer løs? Min tredjeklassing går til og fra skolen med kompiser og noen ganger alene. Han har også begynt å gå hjem rett etter skolen istedenfor å være på SFO og skal slutte helt med SFO etter sommeren. Han fikk mobil i høst og avtalen er at han ringer for å si når han går og sammen hvem og hva han skal gjøre. Man har jo også et visst tidsbegrep på hvor lang tid turen skal ta og du kan ringe hvis det drøyer.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Det er vel rett i underkant av 1 km. Hun må i tillegg krysse den mest trafikerte gata i byen, og selv om det er lysregulering, er jeg veldig bekymret. Hun ble nesten overkjørt i et gangfelt nær lokalsykehuset, pensjonisten i bilen så ingenting tydeligvis, så faren fikk akkurat tak i hetta på genseren hennes, og klarte å dra henne til seg akkurat i tide. Og, ja, vi tok nr. på bilen og anmeldte.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 28-04-11 kl 12:41. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sånn passe sane
|
Eh, du er ikke akkurat pysete som synes sånt er skummelt altså!
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Trafikk er skummelt. Der vi bodde før hadde eldste ALDRI fått lov til å gå til skolen alene, ikke før hun var tenåring omtrent.
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: "Frittgående barn"Min 3.-klassing begynte å gå hjem innimellom i fjor, i år har hun begynt å sykle både til og fra. Det er et stykke (3 km), men det er gangvei hele veien, og de må krysse veien to ganger på fotgjengerfelt (50 og 40-sone) og en gang uten (50-sone). Jeg tror man må se an både barnet og trafikkbildet før man tar en beslutning. Det går nok fint skal du se! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: "Frittgående barn"Sneipen (6) fikk gå alene det siste stykket til skolen/SFO i påskeuken. Det er snakk om noen hundre meter på gangsti, også krysse innkjørselen til skolen på slutten. Vi ble enige om at jeg på mandagen fulgte etter ham på lang avstand, og hvis han holdt avtalen (gå rett opp uten somling, se seg godt for før han krysset innkjørselen), så skulle han få gå helt alene på tirsdag.
|
|
|
#7 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: "Frittgående barn"Hm. Ikke gå alene hjem fra skolen i 2.-3.-klasse, sier dere?
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Frittgående barn"Jeg syns det der er vanskelig. I teorien er jeg for at Hiawata skal ha større frihet enn han har. Om han hadde fikset det vet jeg ikke, og jeg er usikker på om det er på grunn av personlighet, eller fordi vi har "gjort" ham slik. Sammenliknet med USA er han på linje med Free Range Kidsa, men i norsk sammenheng er han nok litt overbeskyttet. Hos oss får ikke barna lov til å gå til og fra skolen alene, førsteklassingene skal følges. Det har nok noe med trafikk å gjøre, samt at endel barn for nok for stor frihet.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: "Frittgående barn"Jeg vil veldig gjerne at Poden skal føle at han behersker omgivelsene sine, for å si det sånn. Vi bor midt i Oslo og har ikke bil, og det er ganske langt til skolen hans (og tidligere til barnehagen), så han har reist veldig mye kollektivt hele livet, og har veldig god oversikt over hvordan dette gjøres - hvilke linjer som går hvor, hvordan man leser rutetabeller og t-banekart og slikt. I fjor en gang begynte han å ta det siste strekket av skoleveien alene - vi fulgte ham med t-banen til Nationalteatret, og så tok han trikken derfra på egen hånd - og siden januar har han reist helt alene, med t-bane og trikk hele veien til og fra skolen. Han har gått på feil trikk en rekke ganger, men ordner fint opp på egen hånd uten panikk, enten ved å gå av raskt og vente på riktig trikk, gå av og ta trikken tilbake og prøve på nytt, eller gå av og finne en alternativ reiserute fra der han er. Hadde han syntes noe av dette var skummelt eller ubehagelig, så hadde vi naturligvis fulgt ham en stund til, men han er så fornøyd med å reise på egen hånd at det er ikke noe å lure på en gang.
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: "Frittgående barn"Skremmern, kan dere gjøre som oss (vi er vel inspirert av Teo), og gå et godt stykke bak den/de første gangene? Så går hun alene, men dere kan følge med hvis det skjer noe?
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Det er sånn vi gjør det nå de gangene vi er til fots. Da går jeg et stykke bak. Det virker så langt derfra og til å gå alene.
|
|
|
#12 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: "Frittgående barn"Godt poeng, Skilpadda. Jeg har ikke lappen, så ungene våre er vel bevandret på sykkel og med buss. Klart det er enklere å slippe dem avgårde på egen hånd da - både for dem og oss.
|
|
|
#13 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: "Frittgående barn"Barn er utrolig forskjellige. Det som passer for den ene, passer ikke for den andre. Og så er jo foreldrene forskjellige også. Jeg tror ikke det er noen fasit på hvor mye frifarting barn generelt trenger - men jeg tror nok barn i dag har en mindre radius enn barn når jeg vokste opp. Selv om vi bor på landet er det svært liten frilek blant barn under skolealder - selv om det er både lekeplass og ok avstand til veien. Jeg syns det er litt merkelig |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Borte
|
Sv: "Frittgående barn"Veldig enig med Skilpadda. Vi gikk ofte til skolen med Vesla da hun gikk i 1. klasse, eller parkerte et stykke unna slik at hun fikk trening i gå den strekningen med mest trafikk. Hun maste enormt om å få gå alene på slutten av 1. klasse og det fikk hun lov til også. Hele 2. og 3. har hun hatt ansvar for å komme seg til og fra skolen selv og hun får ferdes hvor hun vil i nærmiljøet. Det siste nå er at vi øver på å sykle til håndballtreningen som er enda lenger unna enn skolen.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: "Frittgående barn"Men tilpasser selvsagt friheten til miljøet. Jeg syns ikke det er noe rart at noen som bor på et flatt jorde på indre østland promoterer frihet, samtidig som de er kritiske til foreldre som bor i fjæra som praktiserer samme grad av frihet.
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: "Frittgående barn"Datteren min får jo gå fritt ute sammen med venner, men hun vet utmerket godt hvor hun får gå og ikke. Hun har frihet under ansvar, og vet hva konsekvensene er om hun gjør ting hun ikke har lov til. Og så langt har hun vist en stor evne til å gjøre som hun får beskjed om og ikke misbruke friheten sin.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: "Frittgående barn"Det er klart det må komme an på miljøet og barnets ferdigheter. Det er en grunn til at treåringer går alene ute her. Alle barnehagebarn har samme yttergrenser for hvor de får lov til å gå, det strekker seg fra veien til fotballplassen og lekeplassen. Det er en grunn til at nesten alle førsteklassinger får gå alene til og fra skolen. Det er en grunn til at mange barn får være alene hjemme fra siste året i barnehagen. Det har med slik vi bor å gjøre. Og selv om dette er byen og jeg bodde på bygda, er dette tryggere både med tanke på traffikk og andre omgivelser enn det jeg vokste opp i.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Frittgående barn"Katta, eldste fikk mobil av den grunn, den ligger som regel igjen på stuebordet... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: "Frittgående barn"Jepp, de gangene den er med, er det som regel uten strøm. Jeg har jo mer enn nok med å lade min egen mobil. |
|
|
|
![]() |
|
|