|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Skremmern, kan dere gjøre som oss (vi er vel inspirert av Teo), og gå et godt stykke bak den/de første gangene? Så går hun alene, men dere kan følge med hvis det skjer noe?
![]() |
#62 |
flisespikker
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Jeg vil veldig gjerne at Poden skal føle at han behersker omgivelsene sine, for å si det sånn. Vi bor midt i Oslo og har ikke bil, og det er ganske langt til skolen hans (og tidligere til barnehagen), så han har reist veldig mye kollektivt hele livet, og har veldig god oversikt over hvordan dette gjøres - hvilke linjer som går hvor, hvordan man leser rutetabeller og t-banekart og slikt. I fjor en gang begynte han å ta det siste strekket av skoleveien alene - vi fulgte ham med t-banen til Nationalteatret, og så tok han trikken derfra på egen hånd - og siden januar har han reist helt alene, med t-bane og trikk hele veien til og fra skolen. Han har gått på feil trikk en rekke ganger, men ordner fint opp på egen hånd uten panikk, enten ved å gå av raskt og vente på riktig trikk, gå av og ta trikken tilbake og prøve på nytt, eller gå av og finne en alternativ reiserute fra der han er. Hadde han syntes noe av dette var skummelt eller ubehagelig, så hadde vi naturligvis fulgt ham en stund til, men han er så fornøyd med å reise på egen hånd at det er ikke noe å lure på en gang.
![]() |
#63 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Godt poeng, Skilpadda. Jeg har ikke lappen, så ungene våre er vel bevandret på sykkel og med buss. Klart det er enklere å slippe dem avgårde på egen hånd da - både for dem og oss.
![]() |
#64 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Barn er utrolig forskjellige. Det som passer for den ene, passer ikke for den andre. Og så er jo foreldrene forskjellige også. Jeg tror ikke det er noen fasit på hvor mye frifarting barn generelt trenger - men jeg tror nok barn i dag har en mindre radius enn barn når jeg vokste opp. Selv om vi bor på landet er det svært liten frilek blant barn under skolealder - selv om det er både lekeplass og ok avstand til veien. Jeg syns det er litt merkelig |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Borte
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Veldig enig med Skilpadda. Vi gikk ofte til skolen med Vesla da hun gikk i 1. klasse, eller parkerte et stykke unna slik at hun fikk trening i gå den strekningen med mest trafikk. Hun maste enormt om å få gå alene på slutten av 1. klasse og det fikk hun lov til også. Hele 2. og 3. har hun hatt ansvar for å komme seg til og fra skolen selv og hun får ferdes hvor hun vil i nærmiljøet. Det siste nå er at vi øver på å sykle til håndballtreningen som er enda lenger unna enn skolen.
![]() |
#66 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Frittgående barn"
Jepp det er mulig, men jeg har observert at det ofte er et vist overlapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er så rart om den samme personen kan synes det er både lurt og forsvarlig å la barnet gå alene til butikken eller skolen, samtidig som vedkommende kan synes det er fullstendig uforsvarlig å la et ikke svømmedyktig barn leke alene på svaberget. Det er jo to vidt forskjellige situasjoner som ikke har noe med hverandre å gjøre.
![]() |
#68 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja. Min eldste får gå til både skolen og butikken alene, men å leke alene ved sjøen (og lignende) kommer selvsagt ikke på tale. Hun får mye frihet, men ikke ubegrenset.
![]() |
#69 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Frittgående barn"Jeg synes i utgangspunktet det er helt topp med selvstendige og tidvis ganske frittgående barn. Jeg føler jeg hadde mye frihet som liten, særlig hos pappa, og jeg elsket det! Og jeg følte meg ansvarsfull og trygg, hele tiden.
![]() |
#70 |
Ringskrømt
|
Det er sånn vi gjør det nå de gangene vi er til fots. Da går jeg et stykke bak. Det virker så langt derfra og til å gå alene.
![]() |
#71 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
#72 |
Fortynnet
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Jeg har vært på den forsiktige siden. Jeg har ikke latt dem leke alene uten tilsyn da de var små, jeg har ikke latt dem gå eller sykle på trafikkert vei så tidlig som kameratene fikk lov. Likevel har de blitt selvstendige gutter som kommer seg rundt i verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Pauset
Og der er jeg HELT uenig. I store deler av Norge er det ikke lang vei til vann. Om barna går helt fritt så har du ingen mulighet til å vite om de leker på et svaberg. Det jeg stusser over er at de som mener barn skal ha frihet samtidig kritiserer de foreldrene hvis barn har tatt dårlige valg mtp sin frihet. Jeg tviler nemlig på at ungene fikk lov til å leke på svaberget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
flisespikker
|
Er dette å være HELT uenig, synes du?
![]() |
#75 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
målet med å venne barna til litt frihet gradvis under stadig mindre oppsyn er jo nettopp at de skal lære at man ikke skal leke på svaberget. dersom barna plutselig får beskjed om å gå ut å leke i to timer er det jo ikke så rart om noen dårlige valg blir tatt. Dersom man sender barna i butikken, og følger med på tiden, vil man jo raskt få avverget det dersom de tar seg en avstikker ned til svabergene. Dessuten vil vel foreldre med fullt av svaberg på vei til butikken ta eksrta forholdsregler, samme som er nevnt her om at man må ta forholdsregler i traffikerte strøk.
![]() |
#76 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Frittgående barn"Men tilpasser selvsagt friheten til miljøet. Jeg syns ikke det er noe rart at noen som bor på et flatt jorde på indre østland promoterer frihet, samtidig som de er kritiske til foreldre som bor i fjæra som praktiserer samme grad av frihet.
![]() |
#77 |
Pauset
![]() Sv: "Frittgående barn"Når du snakker om frittgående barn er det for meg noe helt annet enn å la dem gjøre spesifikke ting. Frittgående er langt større frihet enn å gå fra a til b. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: "Frittgående barn"Datteren min får jo gå fritt ute sammen med venner, men hun vet utmerket godt hvor hun får gå og ikke. Hun har frihet under ansvar, og vet hva konsekvensene er om hun gjør ting hun ikke har lov til. Og så langt har hun vist en stor evne til å gjøre som hun får beskjed om og ikke misbruke friheten sin.
![]() |
#79 |
flisespikker
|
Er det meg du spør? Jeg er litt forvirret når det gjelder hva du egentlig snakker om her.
![]() |
#80 |
Sånn passe sane
|
Eh, du er ikke akkurat pysete som synes sånt er skummelt altså!
![]() |
|
|