|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Ja, det er jeg jo enig i. Men jeg lurte først og fremst på om de trenger en egen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det kan jo være at han trenger en da, selvsagt. Men nå spør jeg av nysgjerrighet: HVA er det han bruker den til, og hvor mye? |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
maler
|
Han bruker det til nettlekser, til å sjekke planer etc fra skolen og til å søke etter informasjon om diverse han ser rundt seg. Og han skriver noe av skolearbeidet på pc. Og sender meldinger til læreren, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig alltid. Vi snakker ikke om store mengder, men nok til at det hadde vært uholdbart å ikke ha en pc som ikke er jobbpc hjemme hos oss. Og det er definitivt et arbeidsredskap for han selv om han ikke bruker den så mange minuttene daglig. Selvfølgelig noe spill også, men der bruker han mer playstation.
![]() |
#65 |
Live and let live
|
I så fall så trenger min åtteåring en.
![]() |
#66 |
Men først, kaffe!
Trekk fra det med voldelige spill så har du egentlig grunnen for at vi velger å la barna ha en helt egen PC å eksprimentere på. Den er på rommet til eldste og uten internett. Vi har dog lagt opp til fiber i alle rom, og tuller med at en dag skal til og med toalettet få sin egen ip-adresse (programmerer i dos). Sist redigert av emm : 17-12-09 kl 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
flisespikker
|
I så fall trenger både mannen og jeg egen PC. Så hvis Poden skal bruke en PC, bør han da ha tilgang på en annen en.
![]() |
#68 |
Passiv
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Min 6 åring har egen, men det hadde han ikke hatt - hvis ikke vi hadde arvet farfars gamle. Jeg hadde ikke kjøpt datamaskin til han enda. Tror jeg. |
![]() |
![]() |
#69 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei, egentlig ikke. I hvertfall ikke her i huset, men vi har to og begge er tilgjengelig i kjøkken/stue og så lenge alle får gjort det de må/vil, blir det ikke egen for ungene.
![]() |
#70 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei, en åtteåring trenger aldeles ikke egen pc! Derimot trenger man tilgang til en PC når den skal brukes som arbeidsredskap, som også nevnt av Hyacint som mannens definisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei, det synes jeg ikke. De trenger verken egen PC eller egen mobil. Det er behov som vi som foreldre skaper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Strengt tatt gjør de ikke det, men i praksis ser jeg at det kommer nok snart her i huset. Eller hun har en eldgammel stasjonær på loftet allerede. Den kjører enkelte spill og kun det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?For meg kan det nesten virke som en større "motstand" for at et barn skal bruke en pc kontra spillkonsoller. På sett og vis ser jeg ikke den store forskjellen... annet enn at det er virker lettere å finne spill med pedagogisk baktanke til pc? :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg skjønner at jeg er oppvokst uten pc (hadde EDB som valgfag i niende). Jeg ville umiddelbart sagt nei. Men hvis de har mye skolearbeid som går på pc, så kunne jeg vært troende å kjøpe en minipc til ungene (på deling).
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Ja, det har slått meg også! Det finnes en merkelig motstand mot "nyttige" og "voksne" ting som PC og mobiltelefon, sammenlignet med hva slags reaksjon man får hvis man snakker om Wii, DS, musikkspillere og annet som "bare" er på gøy.
![]() |
#76 |
Live and let live
|
Akkurat dette tenker jeg også.
![]() |
#77 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?En PC koster gjerne mer enn en spillkonsoll -det er jo et argument i seg selv. I tillegg kan en spillkonsoll brukes av øvrige familiemedlemmer. En PC er jo et relativt personlig eie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Leser
|
Mja ... I teorien svarer jeg nei. Men i praksis er jo vårt barn på 8 en del alene hjemme. PC-ene står alltid på og glemmer man å låse den så er den jo tilgjengelig. Og jeg fant feks femåringen min på youtube her om dagen - hun så på winx - og da hadde jeg vært på do. Så, teori og praksis er to forskjellige ting. Nå bruker våre barn våre PC-er, men jeg ser at det hadde vært lettere å hatt en egen til de uten nettverksplugg. (Jeg har bevisst valgt å kjøpe DS til de uten internettilgang for å lette arbeidet for meg og mannen. Det hadde sikkert vært greit å fikse med regler, teknologi etc også, men jeg ønsker bare å kjøre REMA1000 filosofi på DS - det enkleste er det beste. Er det ikke mulig å koble seg opp på nett med DS-en så er det ikke mulig.)
Personlig opplever jeg Wii, DS som mer "kontrollerbare" medier og derfor enklere å håndtere. Det er etter min mening veldig mye enklere å kontrollere hva barna faktisk gjøre på en Wii enn på en PC. Igjen, dette er jo avhengig av hvordan man konfigurerer PC-en, regler etc Men klart det er enklere med ting som er ferdig "sikret" når man kjøper dem. (Og jeg tror at dette er mye av grunnen til den motstanden folk har mot PC-er i forhold til spillkonsoll)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 17-12-09 kl 09:59. Årsak: La til siste parantes |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
flisespikker
|
Det er klart ikke alle kan eller ønsker å ta seg råd til å kjøpe en ekstra PC til familien. Det er veldig forståelig. Men jeg har ikke følelsen av at det er det de fleste mener når de ytrer seg negativt i forhold til det å la barna ha en egen PC. (Mange sier jo også at barna har arvet en gammel eller brukt PC.) At folk ikke ønsker å gi sine egne barn en PC av økonomiske grunner er nok veldig vanlig, men det jeg tenkte på, var negative uttalelser om å la barn (altså andres barn, eller barn generelt) disponere en egen datamaskin.
![]() |
#80 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Knotten har ikke egen pc lenger, ettersom den nå står i teknokroken. Tidligere hadde han den på rommet sitt.
![]() |
|
|