Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skulle du ønske du var religiøs?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 10:33   #61
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skulle du ønske du var religiøs?

Jeg har heller aldri hatt noe ønske om å tro på noe, dog tilbrakte jeg store deler av ungdomsårene i en kristen menighet hvor det florerte av baksnakking, mobbing og fordømmelse av andre mennesker. Jeg har aldri opplevd noe så falskt noensinne. Takke meg til å være ateist sier jeg.

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:37   #62
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja noen ganger.
Jeg skulle ønske at jeg kunne tro at det var noe mer etter døden.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:40   #63
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja noen ganger.
Jeg skulle ønske at jeg kunne tro at det var noe mer etter døden.

Det er jeg sikker på at det er.

Gammel 26-11-09, 10:43   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Hvis man faktisk tror, uten å samtidig ha en nagende tvil om at "kanskje dette egentlig ikke er virkelig?", er verden mye lettere å være i. Masse dritt kan bortforklares, man har et håp, og "det er en mening med ting!"

Samtidig skulle jeg også ønske at jeg var så dum at jeg ikke skjønte at jeg var dum.

Livet hadde vært sabla mye enklere da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:49   #65
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vokste opp i et kristent hjem, og definerte meg sjøl som kristen fra jeg var rundt 14-15 år. Var deretter såkalt aktiv kristen, dvs. aktiv innen menigheter etc fram til jeg var i tidlig 20-årene.

Deretter møtte jeg litt for mye av medaljens bakside, litt for mye mennesker med to ansikter, stilte litt for mange spørsmål ved vedtatte sannheter, og i dag definerer jeg meg ikke som kristen lenger.

Innimellom savner jeg tryggheten og gleden jeg følte ved å ha den kristne dimensjonen og jeg savner samholdet blant vennene jeg hadde i menigheten... Men det er ikke ofte, for nå har jeg andre dimensjoner i livet mitt som gir meg trygghet og glede, og andre venner som har et minst like godt samhold.

Så nei - jeg ønsker vel egentlig ikke at jeg var religiøs. Been there - done that.

Gammel 26-11-09, 10:50   #66
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, er veldig glad jeg slipper. Er oppvokst med barnetro, og det var en befrielse da jeg som ungdom kunne innse at det ikke finnes noen gud som dømmer og ser oss hele tiden. Og veldig glad for å slippe de selvgode kristne sørlendingene.

Gammel 26-11-09, 10:55   #67
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med det jeg legger i ordet relgiøs, så nei.
Jeg har ikke noe ønske eller savn etter å være relgiøs.
Men jeg tror på Gud ja.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:58   #68
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Nei, men jeg kunne godt vært mer engasjert i noe jeg tror på. Det savner jeg.

Når det gjelder religion, så er jeg vokst opp i kristent hjem og jeg har hengt i kristne miljøer store deler av ungdommen. Det er vanskelig for meg å si at jeg ikke er kristen, selv om jeg, når jeg stikker fingeren skikkelig dypt i jorda, nok ikke er det lenger (og hadde mitt femtenårige jeg sett meg nå, hadde hun nok vært enig og fryktelig bekymret ).

Sist redigert av leliane : 27-11-09 kl 14:16.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:01   #69
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Med det jeg legger i ordet relgiøs, så nei.
Jeg har ikke noe ønske eller savn etter å være relgiøs.
Men jeg tror på Gud ja.

Du er jo religiøs om du tror på Gud.

Husk at det finnes almenngyldige betydninger av disse ordene. Om du tenker på "religiøs" som "dame med blått hår som synger falskt på indremisjonsmøtene" eller ett eller annet så teller ikke det.

Gammel 26-11-09, 11:05   #70
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, nei. Jeg tror ikke det.
Jeg har noen gang tenkt tanken. Spesielt under begravelsene av mine besteforeldre liksom. Da har jeg prøvd kjenne etter om det å tro hadde gitt meg trygghet og ro, eller ikke. Men jeg synes det er vanskelig, og det er for mye rundt religion som definitivt ikke gir meg ro. Så det blir bare feil.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:07   #71
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du er jo religiøs om du tror på Gud.

Husk at det finnes almenngyldige betydninger av disse ordene. Om du tenker på "religiøs" som "dame med blått hår som synger falskt på indremisjonsmøtene" eller ett eller annet så teller ikke det.

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)religiøsreligiø's a1 1som har med religion å gjøre 2from, troende være dypt r-

Jeg greier ikke å identifiser jeg med noen av disse nei, selv om jeg tror på Gud.

Gammel 26-11-09, 11:11   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)religiøsreligiø's a1 1som har med religion å gjøre 2from, troende være dypt r-

Jeg greier ikke å identifiser jeg med noen av disse nei, selv om jeg tror på Gud.

Er du ikke troende om du tror på Gud? Jeje, whatever. Jeg kjenner jeg orker ikke.

Gammel 26-11-09, 11:15   #73
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa: Hvordan definerer du religiøs, da?

Gammel 26-11-09, 11:23   #74
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Divine sier det veldig godt. Jeg har en tro, den er min personlige og ikke noe jeg flagger høyt. De som kjenner meg godt vet det, men ikke mange andre, det har jeg ikke behov for.
Jeg kunne aldri finne på å dytte troen min på barna min, begge guttene har selv valgt å gå på bibelskole i sfo-regi og begge er selverklærte ateister. Det er hel greit, de har vært nyskjerrige, har lært om kristendommen og tatt et valg jeg respekterer. Det vet at mamma tror på Gud og Jesus og at andre tror anneledes.

Gammel 26-11-09, 11:27   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Divine sier det veldig godt. Jeg har en tro, den er min personlige og ikke noe jeg flagger høyt. De som kjenner meg godt vet det, men ikke mange andre, det har jeg ikke behov for.
Jeg kunne aldri finne på å dytte troen min på barna min, begge guttene har selv valgt å gå på bibelskole i sfo-regi og begge er selverklærte ateister. Det er hel greit, de har vært nyskjerrige, har lært om kristendommen og tatt et valg jeg respekterer. Det vet at mamma tror på Gud og Jesus og at andre tror anneledes.

Føler du at du passer inn i "gruppa" religiøs?

Gammel 26-11-09, 11:33   #76
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Floksa: Hvordan definerer du religiøs, da?

Hvor vanskelig kan det være egentlig?
Er det umulig å tro på Gud, uten å tilhøre noen religion?
Uten å være from?
Ordbøka ser også ut til å sette et slaks likhetsteng mellom å være troende og være dypt religiøs.....
Går det ikke ann å tro på Gud, om man ikke føler at man passer inn i den beskrivelsen? Jeg var av den oppfattning at det kun var "jeg" som kunne definere min egen tro, men så feil tok tydligvis jeg....

Gammel 26-11-09, 11:35   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man religiøs hvis man ikke har noen religion? Hvis det å tro på feks. spøkelser, er religiøst, så er jeg religiøs (eller domm, i manges øyne her inne. )

Gammel 26-11-09, 11:40   #78
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Overhodet ikke!

Gammel 26-11-09, 11:43   #79
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Religion har jo bare med om man tror på en gud.

Gammel 26-11-09, 11:45   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha. Da er jeg vel en agnostiker, kanskje. Jeg stiller meg åpen for at det finnes en/flere guder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.