Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hjelp til bilstoldilemma

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 00:54   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til bilstoldilemma

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Vi klarer å feste forankringsseler.
På en komplisert måte jeg ikke helt har giddet å sette meg inn i. Har 2004 modell så den er kanskje annerledes enn nyere biler?

Jeg vet ikke, jeg har bare inntrykk av at alt som er et mulig forankringspunkt er pakket i plast rundt sokkelen på setene i bilen. Vi har vel 2006-modell tror jeg. Jeg ser HTS har festedingser man kan få montert, vi vurderer det for å ha et sted å feste disse selene.

Gammel 15-11-09, 07:54   #62
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal spørre mannen. Han har funnet noen metallgreier

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 09:34   #63
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Zento går opp til 25 kg, har lang rygg og kan brukes lenge. Storesøster satt i den til hun var 4,5 år, da byttet vi til MultiTech. Ingen god grunn til det egentlig, hun hadde fortsatt god plass i Zentoen.

Men er setet trygt nok spør jeg meg. INGEN av bilstolforhandlerne har nevnt setet når jeg har vært der og når jeg spør så vil de egentlig ikke engang vise meg det . Så da tolker jeg det dithen at det egentlig ikke er så bra?
Dessuten lurer jeg på hvordan de har klart å utvikle et sete som verken trenger støtteben eller stå inntil stolryggen foran når ingen av de andre merkene har det.

Gammel 15-11-09, 09:52   #64
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor skal den ikke være trygg nok?

Zento har dobbel forankringsele. Altså den presses mot gulvet fra 2 punkter. Om sete står montert helt oppi sete. Altså ikke utenfor kanten i hele tatt så må den stå inntil sete foran.

Her er monteringsvideoen:

(Kilde: youtube.com)

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:52   #65
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Eldste på 5 år har enda god plass i lillebrors DL stol. Storebror er 103 cm og 15 kg. Ikke store karen, men han er ikke noe mindre enn en 4 åring, hvertfall.

Gammel 15-11-09, 12:05   #66
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tro om det er mulig å stroppe fast en liten trebit under støttebenet slik at det når ned i gulvet?

Gammel 15-11-09, 13:02   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Tro om det er mulig å stroppe fast en liten trebit under støttebenet slik at det når ned i gulvet?

Dette høres ut som en fantastisk dårlig ide, en trebit vil da ikke ha mye å stille opp med i møte med kollisjonskrefter?

Det er utrolig dumt at man ikke kan få flere lengder på disse støttebeina. Det samme med stoler som må stå med en viss avstand til seteryggen, fex hts-setene. Hvorfor kan man ikke få to utgaver med ulik lengde? HTS sier det er fordi årsaken til at mange snur ungene fremover er dårlig beinplass for barna. Men hva hjelper det med god beinplass til ungene hvis det ikke er mulig å plassere stolen slik at en normal voksen får plass foran?

Gammel 15-11-09, 14:06   #68
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Å sveise på noe av tilsvarende materiale som selve støttebenet, kan jo være en mulighet. Det kan da umulig være dårligere enn sveisene som fra før er på de fleste støtteben.

Gammel 15-11-09, 17:23   #69
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette høres ut som en fantastisk dårlig ide, en trebit vil da ikke ha mye å stille opp med i møte med kollisjonskrefter?

Det er utrolig dumt at man ikke kan få flere lengder på disse støttebeina. Det samme med stoler som må stå med en viss avstand til seteryggen, fex hts-setene. Hvorfor kan man ikke få to utgaver med ulik lengde? HTS sier det er fordi årsaken til at mange snur ungene fremover er dårlig beinplass for barna. Men hva hjelper det med god beinplass til ungene hvis det ikke er mulig å plassere stolen slik at en normal voksen får plass foran?

Jeg bygger nok heller opp gulvet med finerplater tenker jeg. Pappa fant ut hvordan det kan mekkes sammen og skrues i gulvet slik at det ikke sklir i en evntuell krasj.

Gammel 15-11-09, 17:25   #70
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Eller kjøper Zento?

Gammel 15-11-09, 17:33   #71
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Vi har WW Touran, mannen er 1.90 og setet står fint bak ham ihvertfall.

Med isofix?
Me har Duologic i vår Touran, og me har ikkje god plass setet framfor. Mannen kan sitte der, men må ha beina på skrå. Det ser ut til at det bygger meir når ein brukar isofix enn når ein festar med belter.

Gammel 15-11-09, 17:52   #72
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hjelp til bilstoldilemma

Altså, zento er ingen dårlig stol.

Jeg ville aldri verken brukt eller anbefalt en stol som er dårlig...

Jøss, hadde tatt seg ut...

Gammel 15-11-09, 17:53   #73
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hjelp til bilstoldilemma

Bygge opp ting i bilen hørtes ut som en dårlig ide.

Gammel 15-11-09, 18:17   #74
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Eller kjøper Zento?

Problemet er å få festet forankringsselene skikkelig. Jeg har ingen av de løsningene som ble presentert i videoen du la ut. Da må jeg finne en løsning for å få montert slike fester som selene kan festes i. (det følger kanskje med andre alternativer enn det i videoen?

Gammel 15-11-09, 18:19   #75
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Sv: Re: Hjelp til bilstoldilemma

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Bygge opp ting i bilen hørtes ut som en dårlig ide.

Det var VW som anbefalte meg å bygge opp gulvet litt. Har ikke funnet på det selv altså.

Gammel 15-11-09, 18:24   #76
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Sv: Re: Hjelp til bilstoldilemma

Klarer du ikke å få presset noe under stolen?

Det er og mulig å ta det gjennom stolryggen og så feste. Sånn som vist på denne filmen:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 15-11-09, 18:31   #77
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Standard

Nei, det er ikke mulig å ta gjennom stolryggen å feste den. Vi er 2 stk som kjører bilen og må derfor flytte på stolen når vi bytter fører.

Det er en plastgreie rundt hele nedre del av stolen og det er ikke mulig å skli under ol.l slik som på den gamle bilen.

Gammel 15-11-09, 18:39   #78
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Da tror jeg at jeg ville enten filt av litt av plasten. eller fått montert bolter rett i gulvet.

Gammel 15-11-09, 18:42   #79
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Med isofix?
Me har Duologic i vår Touran, og me har ikkje god plass setet framfor. Mannen kan sitte der, men må ha beina på skrå. Det ser ut til at det bygger meir når ein brukar isofix enn når ein festar med belter.

Ja vi fester med isofix. Altså, GOD plass er det ikke, men det er plass.

TWE festes i vår bil i selve setet, det har to små metalldeler det går an å feste det i. Det er ikke lett.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 19:51   #80
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ja vi fester med isofix. Altså, GOD plass er det ikke, men det er plass.

TWE festes i vår bil i selve setet, det har to små metalldeler det går an å feste det i. Det er ikke lett.

Hvor sitter disse metalldelene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.