Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Økt sykefravær blant kvinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 10:54   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økt sykefravær blant kvinner

Det med bunden jobb tror jeg må ha noe å si. Mannen min har en jobb hvor han når han er syk, velger hjemmekontor. Da kan han hoste og snørre som han vil og sitte og jobbe det han greier uten å smitte eller forstyrre andre. Hvis jeg er syk og viser meg på morgenmøtet, må jeg forvente at det er fullt kjør hele dagen med pasientkontakt. Og jeg har ikke en veldig bunden jobb, men muligheten til å ta en kontordag i litt rolig tempo for å få unna litt papirer er ikke til stede. Ergo er det sånn at jeg hvis jeg er halvsjuk har valget mellom å være 100% tilstede på jobb eller 100% hjemme. Og de typiske kvinneyrkene er i enda større grad sånn. At det sitter mange mennesker i jobber hvor sykmelding er det eneste mulige avbrekket ved siden av sommerferien er kanskje et sted å begynne? Når vi vet at det å ha fleksibilitet og mulighet til å styre egen jobb og hverdag noe selv, er dette noe man kan greie å få til i de typiske kvinneyrkene også? Følelsen av en arbeidsgiver som bare krever, av og til på grensen til å herse med folk, er ikke god. Å stille seg sammen med disse arbeidsgiverne og kreve at arbeidstagerne må bli flinkere og få høyere moral tror jeg ikke hjelper det minste grann.

Jeg synes forresten at man i en sånn statistikk skal skille mellom svangerskapsrelatert og ikke svangerskapsrelatert fravær. Det er selvfølgelig også et problem at gravide ikke holder ut i jobb, men det er en helt annen utfordring enn det at kvinner i sin helhet har større andel fravær enn menn.

Gammel 25-09-09, 11:18   #62
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så må jeg jo si - som jeg har sagt før - at det i sånne situasjoner som nå at det er synd at sykemeldingsordningen misbrukes. Ja, jeg skriver misbrukes, for det er jo meningen at sykemelding kun skal brukes for å avlønne personer som av medisinske grunner ikke kan være på jobb. I dag brukes jo ofte sykemelding i mangel av alternative sosiale støtteordninger som kan dekke feks kortvarig omsorgsproblematikk (barn og gamle slektninger feks), krisesituasjoner (feks arbeidskonflikter, sykdom i umiddelbar familie, samlivsproblemer) etc. Istedet finner mange leger da en passende "diagnose" - hvilket ikke egentlig er tillatt. (For nei, selv om man er totalt sliten av å måtte styre med feks en dementfungerende forelder så blir det galt i mine øyne å stemple denne personen som feks klinisk deprimert. Det kan også få senere, potensielle konsekvenser, feks i forhold til helseforsikring.)

Om alle slike periodiske turbulente situasjoner skal dekkes av en full-lønns-løsning kan jo selvsagt diskuteres, men det er en annen sak. Poenget er at slik det er nå, så kan man ikke bruke sykemeldingstallene som et mål på reelt sykefravær i Norge. Og det er jo synd.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 11:37   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MIss Norway har et veldig godt poeng. Man burde ha en slags Time-out-ordning som kan brukes ved personlige kriser (død i nær familie, skilsmisse, arbeidskonflikt og mediakjør) og en annen ved reell syksom.

Jeg var gravid i lederstilling, og jeg mener Ørjaseter kan ta seg en bolle. Jeg jobbet opp mot 80-timers uker på det verste, normalt 50. Jeg hadde økonomi-ansvar, personalansvar, en mengde møter og i tillegg til daglig drift skulle jeg lede en flytteprosess. Og jeg hadde bekkenløsning og søvnproblemer.

Gammel 25-09-09, 11:38   #64
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, alle som har vært innom SM har jo sett hvordan noen damer spekulerer i sykemeldinger. Det er til å bli MEGET provosert av.

Gammel 25-09-09, 18:29   #65
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at dersom ordningen med pleiepenger hadde fungert tilstrekkelig, så ville en del vært gjort for det dere nevner.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 20:13   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag ble jeg fortalt at det faktisk ikke er noen forskjell på sykefraværet for kvinner med barn og uten barn. Atså kan ikke dobbeltarbeid brukes som forklaring.

Gammel 25-09-09, 20:17   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Hvor hørte du det, Polyanna?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 20:49   #68
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal sjekke kildene nøyere, men får ikke gjort det før til uka.

Gammel 25-09-09, 20:52   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror at dersom ordningen med pleiepenger hadde fungert tilstrekkelig, så ville en del vært gjort for det dere nevner.

Hva mener du? Pleiepenger er en ganske snever ordning for barn som er langtidssyke. Hvordan ser du for deg at den skulle fungert for å bedre situasjonen?

Gammel 25-09-09, 20:53   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg skal sjekke kildene nøyere, men får ikke gjort det før til uka.

Det hadde vært fint. Det høres jo så komplett usannsynlig ut, så hvis det stemmer må jeg justere verdensbildet litt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 21:04   #71
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det hadde vært fint. Det høres jo så komplett usannsynlig ut, så hvis det stemmer må jeg justere verdensbildet litt.

Med mindre alle de gravide er regnet med på den siden uten barn så ja.

Gammel 25-09-09, 21:19   #72
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva mener du? Pleiepenger er en ganske snever ordning for barn som er langtidssyke. Hvordan ser du for deg at den skulle fungert for å bedre situasjonen?

Jeg mener at den bør utvides og omfatte noe av det som nevnes lenger oppe i tråden, der leger i dag sykmelder pårørende.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 21:23   #73
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan få pleiepenger for omsorg ved livets slutt, også for foreldre, men det er bare en i familien som kan få det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:15   #74
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man må jo også ta i betraktning at mange kvinnedominerte yrker er tunge både psykisk og fysisk og at dette også kan forklare økt sykefravær.

Personlig mener jeg også at vi kvinner er så mye "flinkere" til å la oss spise opp og at vi i langt mindre grad setter grenser selv om vi innerst inne vet at nå er det nok.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 00:36   #75
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jøss. Hvor hørte du det, Polyanna?

http://www.aftenposten.no/jobb/article3285378.ece

Her finner du det Polyanna snakket om vedr. kvinner med og uten barn i forhold til sykefravær.

Gammel 26-09-09, 10:35   #76
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

De flinke flinke juristjentene jeg jobbet med for noen år siden klarte å bli meget slitne og utbrente også uten barn. Det er noe med å veie 40 kilo, trene 3 timer om dagen, spise et halvt knekkebrød til lunsj, jobbe masse overtid og være Vakker, Slank og Vellykket hele tiden. Og siden mange av dem ikke hadde AnalysenTM i orden, så trodde de det var noe i veien med dem, ikke systemet, når de ble overarbeidet, slitne og deprimert.

Gammel 26-09-09, 10:48   #77
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Man må vel inn allerede i oppdragelsen. Jenter må bli fornøyd og glad i seg selv, og det må godtas at de sier nei.
På denne måten, tror jeg, at det er mulig å "skape" eller fostre kvinner som setter grenser for seg selv i kommende generasjoner og som ikke vil drive med den selvplagingen som mim beskriver over.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 10:57   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3285378.ece

Her finner du det Polyanna snakket om vedr. kvinner med og uten barn i forhold til sykefravær.

Jupp, her var det:

Sitat:

Syke jenter

Også professor i sosiologi, Arne Mastekaasa, mener det er en avsporing at roten til alt sykefravær finnes i hjemmet. Hans forskning viser at med unntak av enslige forsørgere, har ikke kvinner med barn høyere fravær enn barnløse.
– Altså holder ikke forklaringen om dobbeltarbeid alene, sier han, og påpeker at jenter allerede før puberteten opplever plager som hodepine og magesmerter i langt større grad enn gutter. Fra 15 årsalderen står kvinner for 60-70 prosent av legebesøkene.
– Det kan ha med biologi å gjøre, men jeg vil tro det også handler om sosiale forventninger, sier han.
Professor i sosialmedisin, Dag Bruusgaard, mener kollegaen er inne på noe.
– Jenters rapportering om dårligere psykisk og fysisk helse starter før familie og arbeidsliv. Her ligger det noe vi bør se på, sier Bruusgaard. Han minner om at arbeidslivet stiller tøffe krav.
– Jeg som akademiker, kan dra på kurs hvis jeg trenger et pusterom. Mange, særlig kvinner, må nok sykmelde seg for å hente seg inn.

Gammel 26-09-09, 11:01   #79
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Atså kan ikke dobbeltarbeid brukes som forklaring.

Ikke som den eneste forklaringen, men det er klart det kan være en ytterligere påkjenning.

Gammel 26-09-09, 13:21   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommentar til quoten til Polyanna:

Jeg reagerer jo først og fremst på at denne forskeren også bruker begrepet "sykemelde seg." Det sier litt om hvor vanlig det er blitt. Jeg mener som sagt ikke at sykelønnsordningen skal bli brukt til å "hente seg inn." Mulig vi må få en ny type stønad hos NAV? "Hente seg inn igjen"-penger, eller "Ta vare på seg selv"-støtte. Sykdom handler det i alle fall ikke om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.