|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En blogg på valgdagen
Blanke ark du siktar til? Ja, ein lærer at med kompetente pedagogar som har tid og ressursar til å lytte, tilrettelegge og kreve innsats frå elevane så kan alle klare å prestere. Eg vil ha ein slik skule, eg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: En blogg på valgdagenJeg ønsker alldeles ikke regjeringsskifte i dag.
|
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Sv: En blogg på valgdagenMan kan ikke måle dagens rød-grønne skole før de som går der nå går ut. Når vi har sett effekten av full barnehagedekning over tid, av lærere med mer etterutdanning og et mer individuelt opplegg. Dagens skole har tatt innover seg mye av det som er bra med Montesorriskolen, bla.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En blogg på valgdagenJeg så et glimt av dette "lærerne"-programmet, og så han stakkars, unge fyren som ikke så ut til å ha erfaring nok til å kunne mestre klasserommet - det var bare larm og kaos - og som var så inderlig fortvilet over å ikke få det til. Det var i hvert fall ikke tvil om at han syns det var VIKTIG. Han fikk det bare ikke til, om det nå var egenskaper eller trening eller verktøy eller ressurser som manglet.
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: En blogg på valgdagenHar ikke lest hele tråden. :innrømmer: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt og fullstendig einig. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Jeg er prinsippielt HELT uenig. Skolene drives, og lærerne lønnes, over kommunebudsjettet. SELVSAGT er det kommunene som skal sitte som forhandlingspart i forhold til lønn. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Da går jeg ut fra at du synes det er helt OK at skolebarn i Jondal får et mye dårligere tilbud enn skolebarn i Levanger? :tenkt eksempel: |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Nei, og derfor er jeg også tilhenger av at det skal være klare resultatkrav til skolene, og til lærerne. Det har UANSETT lenge vært sånn at det er kommunene som stiller skole-lokaler, som velger læreverk og kjøper bøker og materialle. Man skulle tro at dette også har noe med selve skoletilbudet å gjøre. Hvis det er sånn at lærerens arbeid har høyere kvalitet hvis han eller hun får lønnsøkning, da er jeg skremt. At lønn er viktig for rekruttering og stabilitet, ja, men hvis lærerne gjør dårligere jobb hvis de vet at lærere i nabokommunen har noen hundrelapper mer i måneden, da står det dårligere til med lærerstanden enn selv jeg antar. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Hvorfor ble det nådestøtet? Spør helt oppriktig, altså.
|
|
|
#11 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Kort sagt: fordi ansvaret for innhaldet i skulen og lærarane sin arbeidskvardag blir flytta frå det statlege nivået og ned på det lokale ("grunnskulen") og det regionale (vgs.), og når kommunen eller fylkeskommunen har tomme kasser og må "tenke alternativt" i forhold til finansiering og budsjett kan det resultere i meget rare tolkingar av både opplæringslov, læreplan, tilpassa opplæring, basisgrupper o.l. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Som Alfa sier, det blir opp til kommunene å bevilge penger til skolene, det skaper ulikheter. Til dels store ulikheter. Klart at skoletilbudet ikke ble verre i alle kommuner, men jeg vil påstå at det ble det i mange. Kommunene kutter der de kan, ikke sant. Hva skal man egentlig med to lærere i hver klasse, det går jo tross alt sikkert bra med èn...Osv. Sist redigert av rine : 14-09-09 kl 15:34. Årsak: skriveleif |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: En blogg på valgdagenJeg er på ingen måte noen ekspert på området, men dette opptar meg litt da jeg synes sykehusene utelukkende blir fremstillt negativt, når sannheten er en annen.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: En blogg på valgdagenPÅ samme måte som lærere er forskjellige, så er elever forskjellige også. Jeg tror ikke det går an å strømlinjeforme skolen slik du mener er best, Bina, og komme ut med et godt resultat. Undervisning handler mye om relasjoner, og at ulike lærere plasserer elevene ulikt og mener det er best, betyr ikke at noen av dem tar feil. Det kan passe best i faget, i temaet, i måten elevene og læreren samhandler på og what not.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En blogg på valgdagenMen, hvorfor er det en dårlig ting?
|
![]() |
|
|