Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om kommunikasjon i bloggene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 13:49   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om kommunikasjon i bloggene

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har tilgang på over 120 blogger (mange av dem er selvsagt åpen for alle), men alle disse har ikke tilgang til min blogg. Jeg fikk en PM for en stund siden med ønske om tilgang siden jeg hadde tilgang til den andres blogg og det synes jeg er helt fair.

Jeg skriver om veldig private ting i bloggen min, både ting som gjelder meg og familien min. Jeg legger ut bilder og skriver navnet til barna mine - det gjør jeg aldri på det åpne forumet. Det er ikke alle jeg vil dele livet mitt med og jeg kan ikke skjønne hvorfor det er fjortis? (Fjortiser deler gjerne alt med alle.)

Vi er jo helt enige her da. (Se hva jeg uthevet.. dette er hva jeg prøver si og).

Det er jo de som ikke har lukket blogg, og da vil man jo kunne se den. Dette har disse personene valgt, greit nok. Men om begge har lukket, så blir det jo rart å ikke skulle ha gjensidig tilgang. Eventuelt ha det, for så å ikke ha det lenger. Blir jo litt merkelig syntes jeg. Det er hva jeg mener blir litt fjortiss.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:27   #2
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg vet ikke om jeg er en av de du tenker på, Joika. I så fall kan jeg "berolige deg" med at du er en av flere som jeg fjernet fra kontaktlisten tidligere i vår. Du ble slettet fordi du slettet bloggen din samtidig som du ikke var så aktiv i min blogg. Torsk og Hattifnatten led samme skjebne. Da du nyåpnet bloggen din hadde jeg glemt at du ikke lenger var på kontaktlisten min. Det samme glemte jeg med Torsk.

Neida. Tenker ikke på noen spesielle nå. Sjekket mange, dette gjelder fler. Tar det ikke personlig, for man deler det man vil, og man har et valg selv her . Det er heller prinsippet å skulle ha en lukket blogg, å kunne gi folk tilgang, uten at dette er gjensidig.

Jeg har som deg også gjort dette, uten å mene noe med det, og det kan hende det er greia her med fler og. Men jeg vet ikke om jeg syntes noe om dette da. Er tydeligvis flere som syntes dette føles merkelig. Blir jo et slags enveis-forhold.

Sånn jeg tenker, så er det deal with it, eller dropp det. Man får avgjøre selv. Det er sånn det fungerer her.

Gammel 08-07-09, 13:26   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er i grunnen ganske interessant. Sånn i forhold til aktivitet, tilhørighet og bonding.

Jeg har ikke noe problem med å forstå at blogger kan virke ekskluderende. Nå har jeg ikke opplevd (tror jeg) å få et tilgangsnei når jeg har spurt, men det er jo en slags "sosial risiko". Det er ikke gøy å få nei. Selv om man ikke blir såret og snurt.

Gammel 08-07-09, 13:28   #4
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Dette er i grunnen ganske interessant. Sånn i forhold til aktivitet, tilhørighet og bonding.

Jeg har ikke noe problem med å forstå at blogger kan virke ekskluderende. Nå har jeg ikke opplevd (tror jeg) å få et tilgangsnei når jeg har spurt, men det er jo en slags "sosial risiko". Det er ikke gøy å få nei. Selv om man ikke blir såret og snurt.

Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å være en del av det. Verken den som er kjiping, eller den som får kroken på døra, for å si det sånn.

Det blir bare litt teit.

Gammel 08-07-09, 13:28   #5
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Tror de fleste har en høy terskel for å si nei.

Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:30   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og dersom noen synes jeg uttrykker meg knotete, er det en kombinasjon av å være hinsides trøtt og sitte og smugsurfe på jobb (gangen ser PC'n min, så jeg må kaste meg over en artikkel når jeg hører sjefens myndige steg).

Gammel 08-07-09, 13:41   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går igjennom min kontaktliste av og til. Og så sletter jeg de som jeg i grunn aldri kan huske å ha sagt noe særlig i min blogg. Da tenker jeg at de sikkert ikke har særlig nytte av den heller.

Men om folk er oppriktig interessert i å følge bloggen min er det jo bare å spørre, jeg ser ikke på det som tigging. Om noen sletter seg fra min blogg så må de jo bare gjøre det, det er sikkert samme årsak som at jeg sletter noen jeg også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:45   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kan muligens ha med at man har 151 blogger der inne.

Tror ikke man kan forvente personlig oppfølging altså. Men klart, om man får kalde føtter av det så er det greit nok, men da mener jeg det bør gå begge veier da. Så slipper man lure på hvorfor noen velger stenge en ute, mens de syntes det er stas å lese om ens egne private ting.

Det er jo veldig subjektivt å si at man skriver veldig personlig. De som har lukkede blogger har det jo, fordi de ikke ønsker at hele verden skal inn å lese.

For meg blir hele bloggorama litt fjortiss-preget nå kjenner jeg.

Pøsj, jeg synes ikke jeg er fjortis og jeg digger bloggorama. Det er ikke mange blogger jeg følger med i men de jeg leser kommenterer jeg. Dersom folk ikke er interessert i å følge med i min tenker jeg at det er helt greit å kutte dem fra listen.

Jeg har en offentlig blogg som hele verden kan lese, den jeg har i bloggorama er veldig personlig for meg og det er her jeg har fått mangt et godt råd når livet har buttet i mot. Sånne ting deler jeg ikke med hele verden for å si det sånn.

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men om folk er oppriktig interessert i å følge bloggen min er det jo bare å spørre, jeg ser ikke på det som tigging. Om noen sletter seg fra min blogg så må de jo bare gjøre det, det er sikkert samme årsak som at jeg sletter noen jeg også.

Sånn tenker jeg også. Ser ikke helt at det kan være et problem jeg.

Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:50   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Sånn tenker jeg også. Ser ikke helt at det kan være et problem jeg.

Men jeg har ikke tilgang til din da.

Neida, det er helt ok. Jeg har jo ikke vært noe særlig flink til å kommentere i din heller.

Gammel 08-07-09, 13:41   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joika, jeg trodde du sto på lista mi, men en liten sjekk viste at det gjorde du ikke, gitt. Vel, nå gjør du det, og det er ikke verre enn å si i fra, lissom. Jeg har mange på lista, og husker ikke alltid hvem som er med og hvem som ikke er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:48   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men hvordan ser jeg hvor mange jeg har tilgang til? Må jeg bare trykke og sjekke? For det kommer jo opp det totale antalet når man trykker på blogger, som nå: 150 stk. Men jeg har jo ikke tilgang til alle de?

Gammel 08-07-09, 13:50   #12
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sitat:

Hva tenker dere om bloggvirksomheten på FP?
Hva tenker dere om å lukke bloggen for noen etter f.eks krangel uten å si i fra til vedkommende?
Kan bloggene virke ekskluderende?
Funker blogger best for moderatorer og andre med omtrent full lesetilgang?
Hva tenker dere om det med taushetsdelen av det med bloggingen og at ting vander mellom blogger hvor det er ulike nivåer av tilgang?

Jeg liker Bloggorama (eller heter det Blogorama?) og spesielt kaffebloggen til Tåtti. Blogger ikke selv, men har mer og mer lyst til å opprette min egen.

Tilgang eller ikke tilgang til andres blogger, og til-og-fra-tilgang av ymse årsaker bryr meg ikke nevneverdig. Jeg tenker som så at så lenge jeg ikke har egen blogg og kommenterer relativt, ehm, sporadisk, er jeg heller ikke så attraktiv for tilgang. Og at folk rydder opp av og til i sine kontakter. Og det er helt greit.

Ekskluderende? Har jeg ikke tenkt over.

Når det gjelder lukkede versus åpne blogger og vandring av informasjon; jeg behandler bloggene hver for seg, jeg. Det er det enkleste og så slipper jeg å snuble. Men jeg skjønner at det kan oppstå. Jeg ser jo heller ikke selv om de er lukkede eller åpne (gjør jeg vel?).

Gammel 08-07-09, 13:52   #13
Joika
Pauset

Standard

Jeg mener det er blogg-innstillingene som er mangefulle først og fremst her. Det blir veldig vanskelig å skulle kontrollere hvem hva hvor hele tiden, så lenge ikke det ene automatisk utelukker det andre. Og som Esme sier. Man skulle hatt forskjellige kategorier med forskjellige tilgangsrettigheter. Hadde jo kunnet gjort ting litt mindre "følsomt".

Jeg dropper min inntil videre. Også kan jeg se om jeg klarer lage et litt kulere bloggprogram selv, med tid og stunder.

Gammel 08-07-09, 13:56   #14
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, fjortiss-preget. Vil ikke si det. Nettet er for meg også RL. Det fungerer på samme måte. Der finnes mennesker jeg liker veldig, veldig godt og som jeg av flere grunner ønsker å dele mer av meg selv og mitt liv med. Der finnes mange mennesker som jeg synes er hyggelige og ok, de deler jeg noe med. Der finnes veldig mange som jeg slett ikke har noe forhold til, hverken på en positiv eller negativ måte. Til slutt finnes det noen (få) som jeg ikke liker, de deler jeg minst mulig eller ingen ting med.
I og med at jeg ikke har et spiselt forhold til de fleste menneskene rundt meg er det ikke naturlig å dele hverken alt eller ingen ting med dem.
De som jeg setter pris på, og som er opptatt av meg og mitt og som responerer på det jeg formidler ønsker jeg å dele mer av meg selv med.
De andre (som er en stoooor gruppe) er stort sett nøytrale for meg, hverken mer eller mindre. Altså er der ingen store emosjoner knyttet opp mot de jeg ikke prater noe særlig med i RL, eller de som jeg ikke har på bloggtilgangslisten min.
Enkelt og greit.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:00   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hvordan vet man om blogger er lukkede?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:01   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Om du ikke kommer inn er den iallefall lukket og du ikke har tilgang. Har man en åpen blogg så kan den vel googles og leses av andre også?

Gammel 08-07-09, 14:04   #17
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du er inne og leser en blogg og lurer på om den er lukket, så kan du trykke «Logg ut» og så «Gå tilbake til siden du sist var på» (eller noe sånt). Kommer du ikke inn da, er den bloggen lukket.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:08   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fiskerimesse, her.

Hvis du er inne og leser en blogg og lurer på om den er lukket, så kan du trykke «Logg ut» og så «Gå tilbake til siden du sist var på» (eller noe sånt). Kommer du ikke inn da, er den bloggen lukket.

Det kommer jo under arbeid. Jeg håpet liksom det var en hokkuspokkusgreie som viste det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:13   #19
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo under arbeid. Jeg håpet liksom det var en hokkuspokkusgreie som viste det.

Det er tre klikk hvis nettleseren din husker innloggingsinfoen din, også kan du si «Hokus, pokus, fillioukus!» mens du gjør det.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:05   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Slik er det delvis for meg også og det er nok grunnen til at jeg noen ganger vil føle det vanskelig å bli utestengt fra en blogg og synes det er enda vanskeligere å be om tilgang igjen, mens jeg andre ganger kan synes det er helt OK.

Det er jo dumt om du blir lei deg over å ikke ha tilgang til en blogg lenger. Men jeg får ikke helt tak i om det er en personlig meddelse dette, eller om du dermed mener at det ikke skal være tilgangskontroll på bloggene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.