Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husk å ikke ha barn liggende/sittende i bilen i varmen!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-09, 00:55   #1
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!

Man etterlater hverken barn eller hunder i bil i denne varmen. Herregud, det er jo ille nok når en må slakke litt på bremsen. Hunden min elsker forresten å kjøre i bil uten tak, nå i varmen. Eller med alle vinduer åpne i den andre bilen. Han blir ikke etterlatt et sekund i bilen.

Når det gjelde linken i HI, så er det bare helt tragisk. Jeg regner med at familien får krisehjelp.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 00:59   #2
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sunshine 24, her.

Hva er forskjellen på å løpe inn på en butikk og løpe ut igjen mens barna venter i bilen med alle vinduene åpne enn en stillestående kø på vei hjem fra jobb og barnehage?? Synes det er hysterisk og fullstendig firkantet syn å skrive det at det uansvarlig å løpe inn på butikken " for skal bare ha to ting" f eks..... mens barn venter i bilen. Min mening er at jeg ikke ser problemet med det i det hele tatt. Da er det jo fullstendig uansvarlig å kjøre hjem i kø også da!!! eller???? Denne episoden i Danmark, altså her snakker vi om en hel arb dag!!! Jeg snakker om maks fem min!!! Jeg stopper ofte utenfor en butikk mens mine tvillinger sitter i bilen og venter pga av jeg kommer ikke inn med tvilling vognen og det er lite kjekt å gå å bære på to hylende og skrikende barn som ikke vill den veien jeg vill. Ser bilen fra kassen gjør jeg også... og når jeg gjør det er det som sagt bare en eller to ting og ikke er det kø i kassen heller. Hadde det vært laaang kø med store fule handlevogner hadde jeg droppet det. Det jeg vill frem til er at det går ann å ikke være fullstendig firkantet og hysterisk!

Dette sitatet har så mange reagert helt likt meg på, så jeg gidder ikke skrive det samme som andre har gjort. Vil bare si at du er langt ute på landet med dine kommentarer.

Opprinnelig lagt inn av sunshine 24, her.

Jeg selv har aldri forlatt et spebarn i bilen.og ville nok heller ikke gjort det når barnet var så lite. Og jeg skrev på en p plass med åpne vinduer og nok en gang viften hjelper ikke de i baksetet!! Og jeg sier ikke at annet er hysteri men at noen resgerer hysterisk for et min eller to synes jeg er hysterisk og det er min mening og den må jeg få lov å ha.

Visst hjelper viften på dem i baksetet! Den hjelper mest foran men luften i HELE bilen henger jo sammen. Du har vel ikke glassvegg mellom. Greit nok at det ikke blåser rett på dem. Og står man i kø så ER man der som voksen. Går man fra dem i noe man tror bare blir 1-2 minutter så er man ikke der og man kan bli stående i kø, i verste fall kan man besvime eller noe.

Nei i denne varmen er det bedre å ha dem med seg.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 01:06   #3
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Det finnes ingen grunn til å glemme barn eller dyr i bil. Har man det virkelig så travelt og en så stresset hverdag så må man gjøre noe drastisk. Når det kan gå utover liv fordi rutiner endres, man har ferie eller annet som stresser en ja da har man store problemer! Slike saker som dette gjør meg så forbannet, trist og lei meg.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 01:15   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har hendt at vi har kjørt ut av køen og luftet både barn og voksne når det har vært som varmest. Jeg synes ikke det er det samme å kjøre i kø som å forlate barn i bilen. Så lenge sjåføren er tilstede i bilen kan man selv vurdere hvor varmt det er. Det kan man ikke i kassakøren på Rema.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 02:33   #5
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

En forferdelig tragisk sak...

Jeg har en venn som en gang glemte - den gang - minstemann i bilen, og det tok en drøy halvtime/time før han oppdaget det. Gudskjelov gikk alt bra! Det skjedde i en svært stresset situasjon, men som han fortsatt sier; det er ingen unnskyldning for at det skjedde...

Gammel 27-06-09, 12:37   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et par somre siden parkerte mannen min utenfor butikk for å kjøpe en ting. Han løp inn i butikken, jeg ble sittende i bilen. Han låste av gammel vane bilen utenfra da han løp inn i butikken, og vinduene kunne ikke senkes når det ikke var strøm på bilen. Aircondition gjorde at bilen var kjølig og god da han forlot den. Jeg rakk ganske kjapt å kjenne på en følelse av panikk, for bilen ble rett og slett kokvarm på null komma niks. Da mannen min kom tilbake etter få minutter følte jeg meg rett og slett dårlig. Til min manns store overraskelse, for han forlot en god og avkjølt bil. Nå hadde jeg kommet meg ut lett som en plett, men det er sannelig ikke sikkert et barn hadde gjort det samme.

Gammel 27-06-09, 15:38   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker at jeg blir småparanoid av alt dette snakket om biler med og uten AC.

Og, det viser seg jo at det å glemme barnet i bilen "kan skje alle", så jeg vil ikke dømme eller hyle eller noe, det er bare forbanna tragisk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-09, 19:00   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg merker at jeg blir småparanoid av alt dette snakket om biler med og uten AC.

Gammel 27-06-09, 20:43   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har noen latt en 7 dagers baby alene i bilen mens foreldrene handlet....
http://www.dagbladet.no/2009/06/27/n.../barn/6935403/

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 14:15   #10
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Helt utrolig at det skjer gang på gang. Og den babyen på 7 dager....jeg viket ikke bort fra barnet ett sekund da de var så små. Kunne ikke falle meg inn at de sov alene i bilen, okke som.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 17:05   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

I dag gikk vi fra en sovende tiåring i bilen. Bakdøra og ei dør til åpen og bilen sto i carporten og i skyggen. Mange vil nok si at det er uansvarlig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 17:55   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

I dag gikk vi fra en sovende tiåring i bilen. Bakdøra og ei dør til åpen og bilen sto i carporten og i skyggen. Mange vil nok si at det er uansvarlig.

Det er ikke sånn at alle mener det er uansvarlig fordi det er en bil, såvidt jeg har tolket folk her. Det er fordi man forlater de innelåst i varmen, kanskje i sola og i tillegg ikke selv vet hvor lenge de kommer til å bli borte, helt sikkert.

Hvorfor mener du at noen kan mene du var uansvarlig? Dere var hjemme, ikke sant?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 17:56   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er ikke sånn at alle mener det er uansvarlig fordi det er en bil, såvidt jeg har tolket folk her. Det er fordi man forlater de innelåst i varmen, kanskje i sola og i tillegg ikke selv vet hvor lenge de kommer til å bli borte, helt sikkert.

Hvorfor mener du at noen kan mene du var uansvarlig? Dere var hjemme, ikke sant?

Joda, vi var hjemme. Men jeg tolker veldig mange her (ikke bare i denne tråden) om at man aldri skal forlate barn i bilen.

Gammel 28-06-09, 18:00   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, vi var hjemme. Men jeg tolker veldig mange her (ikke bare i denne tråden) om at man aldri skal forlate barn i bilen.

Jeg tolker ikke folk her som så urimelige. Står man i skyggen, ikke risikere å bli heftet og har man dørene åpne, så er det vel ikke noe verre enn å sitte på terasssen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 10:50   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Da kan man trekke det enda lengre for å la det bli riktig ille, hva med de som setter barnevognen ute.....alene?

Nei, det er viktig å ikke bli hårsår og stole på sine egne burderinger. Jeg er helt sikker på at dere ikke utsatte barnet for fare jeg. Det er noe helt annet med små barn i en lukket bil, eller en hund. Et større barn vil tross alt være i stand til å komme seg ut. Når bilen i tillegg står i skyggen i en carport, hjemme på tunet, med dørene åpne, vel da kan det ikke sies å være en lukket bil.

Jeg har ikke bikkja med i bilen når det er så varmt som nå, det er ikke bra for pelsen min som er en typisk vinterhund og rustet deretter med pels.

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 11:28   #16
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg lot aldri min eldste jente være i bilen alene før hun var så stor at hun synes det var greit selv. Rundt 4år ca. Hvis hun er alene i bilen er det kun hvis jeg skal rett inn i nærbutikken og raske med med en ting eller to. Det tar max 5 min.

Jeg forstår ikke at folk tør å la babyer ligge igjen i bilen mens de handler. Sol eller ei. Jeg har selv en venninne som lett lar babyen ligge i bilen mens hun tar seg en tur innom kjøpesenteret for et par ærend. Der er parkeringen under tak, men selv om de ikke blir overopphetet kan det jo skje andre ufortusette ting.

Gammel 29-06-09, 11:53   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nei, det er viktig å ikke bli hårsår og stole på sine egne burderinger.

Jeg blir ikke hårsår. Men jeg må ofte le høyt over flere ting som andre brukere er hysteriske på og som jeg ikke ser noen grunn til å være hysterisk på. Barn i lukket bil i solsteiken er ikke en av disse tingene.

Gammel 29-06-09, 19:23   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg blir ikke hårsår. Men jeg må ofte le høyt over flere ting som andre brukere er hysteriske på og som jeg ikke ser noen grunn til å være hysterisk på. Barn i lukket bil i solsteiken er ikke en av disse tingene.

Jeg også må jeg nok innrømme. Barn eller dyr i lukket bil er farlig.

Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 19:24   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg også må jeg nok innrømme. Barn eller dyr i lukket bil er farlig.

Eh. Jeg lo ikke høyt over folk som var hysteriske med barn i lukket bil i varmen, men mye annet. *presiserer*

Gammel 29-06-09, 19:30   #20
Skvetten
Passiv

Standard

Eh. Jeg lo ikke høyt over folk som var hysteriske med barn i lukket bil i varmen, men mye annet. *presiserer*

Samme her, herregud hvor dårlig hjernen min fungerer i dag.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.