|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i Frankrike
Ja.
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Selvfølgelig skal man huske på hvem som sier hva, hvem som sitter med makten, ikke minst hvem som definerer makten osv. men akkurat her er jeg ikke sikker på hva du mener? Jeg tar alltid dette som utgangspunkt for ethvert standpunkt jeg kommer frem til. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Sær og kresen
DET er det ingen tvil om. Det tror jeg alle forstår.
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, helt seriøst, det er det faktisk ikke. Det er mange av de samme mekanismene som gjør at kvinner tar de valgene de gjør. Å bruke burka og niqab kjennes for en del av kvinnene ut som at de gjør det helt frivillig. Og vi diskuterer jo friheten deres, og betviler den og mener at de som ikke blir direkte tvunget av familien, gjør det jo på grunn av sekundærgevinstene, de får mer respekt innad i miljøet og vinner antagelig alle moraldiskusjoner i vennegjengen.
|
|
|
#5 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Men tror dere ikke kvinnediskrimineringen har et stort hjelpemiddel i burka og niqab? Slik at diskrimineringen overlever lengre pga av de??
Det er jo en stor, stor forskjell med disse to symbolene. Den ene er fritt (stygt) symbol, mens den andre er en påkrevet tildekking til kvinner innenfor en viss religion. Om det derimot var slik at hakekors var påkrevet at skulle henge over nesa og øynene til alle pikebarn i visse kretser, så kunne symbolene sammenlignes. Og jeg er sikker på at slik bruk av de ville forbys da. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Enig, det er kjempevanskelig. Jeg kjenner at jeg ikke blir helt enig med meg selv heller, så det er fint å ha denne diskunen.
|
|
|
#7 |
|
anglofil
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg synes det er pussig å sammenlikne prinsessklær på barn med jenter i burka, helt sært. Jeg har ikke sett noen jenter i små trange klær som ikke kan leke. Og viktigst av alt, jenter i prinsesseklær får lov til å leke, de får lov til å ha gym, svømming, dans, drama og naturfag i skolen. De blir ikke forhindred |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg syns ikke det er mye uttrykk for "frihet" å påby idrettsutøvere å vise rompa for penger, altså. Ser at det er et lite sidespor, men det går inn på det praktiske.
|
|
|
#9 |
|
Sær og kresen
Her er det jo en vesensforskjell. Idrettsutøverne har et valg. De kan stå i mot og si at dette vil vi ikke være med på. I så fall vil de høste anerkjennelse og respekt og forståelse fra 99 % av befolkningen. Kvinner som vrenger av seg en burka eller en niqab og sier at dette vil vi ikke mer, vil vel overhodet ikke møte den samme responsen i sitt samfunn. Vi har i de aller fleste tilfeller et valg, så er det nyanser av hva som kan oppleves som press eller som frivillig, men det vi snakker om her er i høy grad luksusproblemer i forhold til valgfrihet.
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#11 |
|
Sær og kresen
Det er jeg enig i. Jeg ser at dette slett ikke trenger å oppleves som tvang for mange av dem som bruker plagget.
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg klarer ikke helt å godta at det skal være noen religiøs grunn for å frita folk fra skolefag. Jeg har hatt voksne muslimske elever under Eid (da alle blir litt ekstra religiøse) som har dissekert grisehjerte, gått ut for å be ved solnedgang, og kommet inn igjen og fortsatt med disseksjonen. Selvsagt med hansker på. Med hijab, "telt" og menn som ikke håndhilser på damer. Men undervisningen er de med på.
Dette er en mye bedre løsning. Og for å fange inn de voksne kvinnene også, så kan vi gjøre det obligatorisk og gratis med grunnskole for alle. Møter de ikke til undervisning, så mister de alle rettigheter.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeLisa: Klart det er et MÅL at de skal jobbe. Men det er faktisk ikke et PÅBUD.
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Men de er allerede "tvunget" ut av hjemmet Polyanna. De må på introduksjonskurs, og det setter de utrolig stor pris på (selv om jeg må innrømme at jeg ofte setter spørsmålstegn ved hva de får ut av det rent men det er en annen debatt og det som teller mest er at de må ut!). |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg synes Lisa sier så mye positivt at jeg faktisk revurderer mitt syn på dette. Veldig interessant lesing, god debatt, interessante og relevante problemstillinger. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fola Blakken
|
Jeg skjønner godt ønsket, for jeg skulle gjerne sett at hel tildekking av kvinner ikke forekom, men jeg har vansker med å se at et forbud kan håndheves. Skal de som allikevel går ut med niqab få bot? sendes inn igjen? Vi kan rett og slett ikke forby voksne mennesker å kle seg som de vil.
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeDet er ikke forbudt å bære hakekors. Da skal det heller ikke være forbudt å bære burka. Og det er vel ikke flere i Oslo som bærer burka enn det er som har tatovert på seg hakekors - sånn grovt regnet etter formel for synsing fra min side. (Jeg har sett noen få med burka, jeg har sett noen få med tatoverte hakekors). |
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeEgentlig synes jeg det er rart at folk ikke synes det er litt skremmende at man faktisk vurderer å innføre en lov hvor Staten skal bestemme hva borgerne har lov å gå med for klær.
|
|
|
#19 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeDet er faktisk bare en ting å si om denne saken; å forby klesplagg fordi man TROR at alle som bærer dem automatisk er undertrykket, er tull, tull, tull.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Sarkozy om forbud mot burka/niqab i FrankrikeJeg mener som Esme. Muslimske jenter skal også ha gym som andre unger. Svømming også. Og det kan være mange fordeler med å innføre skoleuniform som alle må bruke. Som ikke er tilpasset andre religioner enn den som sier at plaggene skal være funksjonelle og greie å vaske for min del. |
|
![]() |
|
|