|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
73 | 29,67% |
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
137 | 55,69% |
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke? ![]() |
4 | 1,63% |
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
2 | 0,81% |
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg synes egentlig det er opp til den enkelte om man vil delta i kirke/dåpsseremonien, så jeg stemte på valgfritt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
![]() |
#63 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Epikur
|
Der er jeg også. Helt spesielle årsaker skulle gjort at jeg ikke kom i kirke eller lignende.
![]() |
#68 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Enig.
![]() |
#69 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg syns det er naturlig å delta i hele opplegget når man er bedt i dåp eller navnefest. Jeg har ikke noe personlig forhold til hverken kirkelig dåp eller humanetisk navnefest. Den siste seremonien er vel forsåvidt den som oppleves som mest fremmed og irriterende for meg, men blir jeg invitert så lager jeg selvfølgelig ikke noen sak ut av det. En times blablabla av de fleste slag kan jeg fint leve med, uten å måtte markere mine holdninger på noen som helst måte. Det er ikke de som er viktige ved en sånn anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpSyns det er valgfritt om en vil gå i dåp, konfirmasjon eller bryllup, selvom en er bedt i selskapet etterpå.
![]() |
#71 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg hadde blitt litt forundret om de jeg bad i dåpen til gutta ikke hadde kommet i kirken også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpMan bør. Med mindre man er fadder. Da må man selvfølgelig.
![]() |
#74 |
Glad
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg stemte "sette mine ben i en kirke?" men har hittil møtt opp i kirken i alle dåper jeg har vært invitert i. Tenker at om man ikke ønsker å møte opp i kirken kan man avklare hva foreldrene mener om dette før man eventuelt takker ja?
![]() |
#75 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg mener ikke det er obligatorisk, men jeg synes man bør ha en veldig god grunn til å holde seg borte. Selv om man ikke liker kirken, burde man klare å tåle den for en dag, av hensyn til dåpsfamilien. De setter pris på at alle kommer.
![]() |
#76 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpDere som absolutt ikke vil gå i kirken, går dere ikke i kirken hvis det er for å se på vielsen når dere er invitert i bryllup? Eller i begravelse til venner eller familie?
![]() |
#77 |
|
![]() Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg er ingen utpreget fan av barnedåp. Surprise, surprise. Dog skal man ikke se bort i fra at jeg hadde dukket opp allikevel, for jeg kan (til en viss grad) holde kjeft om jeg må. Allikevel hadde jeg vært mer komfortabel med en nøytral navnefest, og hadde nok lettere meldt avbud til en dåp enn en navnefest av den grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Multitaskingmaniac
|
![]() |
|
|