Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. 73 29,67%
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. 137 55,69%
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. 30 12,20%
Sette sine ben i en kirke? 4 1,63%
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. 2 0,81%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 19:37   #61
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg synes egentlig det er opp til den enkelte om man vil delta i kirke/dåpsseremonien, så jeg stemte på valgfritt.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:41   #62
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg ser det som helt naturlig at man møter opp i kirken også.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:42   #63
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Da jeg ble døpt valgte jeg bevisst å ikke ha selskap fordi det ville være et minefelt.

Hattifnatten begynte tidlig å ta ansvar for eget liv.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:45   #64
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Evt. Hattifnatten ble døpt i ungdom-/voksenalder.

Gammel 25-05-09, 19:47   #65
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Man trenger ikke bli døpt som baby.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:49   #66
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man trenger ikke bli døpt som baby.

Johoho.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:35   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg mener at man bør møte opp på seremonien dersom man er invitert til en seremoni+ fest.

Der er jeg også. Helt spesielle årsaker skulle gjort at jeg ikke kom i kirke eller lignende.

Gammel 25-05-09, 20:43   #68
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg synes det skal være veldig spesielle grunner om man skal utebli.

Enig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 21:00   #69
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er naturlig å delta i hele opplegget når man er bedt i dåp eller navnefest. Jeg har ikke noe personlig forhold til hverken kirkelig dåp eller humanetisk navnefest. Den siste seremonien er vel forsåvidt den som oppleves som mest fremmed og irriterende for meg, men blir jeg invitert så lager jeg selvfølgelig ikke noen sak ut av det. En times blablabla av de fleste slag kan jeg fint leve med, uten å måtte markere mine holdninger på noen som helst måte. Det er ikke de som er viktige ved en sånn anledning.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 21:03   #70
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Syns det er valgfritt om en vil gå i dåp, konfirmasjon eller bryllup, selvom en er bedt i selskapet etterpå.

Gammel 25-05-09, 21:15   #71
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde blitt litt forundret om de jeg bad i dåpen til gutta ikke hadde kommet i kirken også.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 21:18   #72
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Man bør. Med mindre man er fadder. Da må man selvfølgelig.

Gammel 25-05-09, 21:19   #73
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man bør, syns jeg. Har man gode grunner, som et kolikkhylende, puppeavhengig spedbarn eller lignende, så kan man selvsagt be seg unnskyldt.

Enig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 21:47   #74
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemte "sette mine ben i en kirke?" men har hittil møtt opp i kirken i alle dåper jeg har vært invitert i. Tenker at om man ikke ønsker å møte opp i kirken kan man avklare hva foreldrene mener om dette før man eventuelt takker ja?

Gammel 25-05-09, 21:49   #75
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg mener ikke det er obligatorisk, men jeg synes man bør ha en veldig god grunn til å holde seg borte. Selv om man ikke liker kirken, burde man klare å tåle den for en dag, av hensyn til dåpsfamilien. De setter pris på at alle kommer.

Gammel 25-05-09, 21:51   #76
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som absolutt ikke vil gå i kirken, går dere ikke i kirken hvis det er for å se på vielsen når dere er invitert i bryllup? Eller i begravelse til venner eller familie?

Gammel 25-05-09, 22:13   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ingen utpreget fan av barnedåp. Surprise, surprise. Dog skal man ikke se bort i fra at jeg hadde dukket opp allikevel, for jeg kan (til en viss grad) holde kjeft om jeg må. Allikevel hadde jeg vært mer komfortabel med en nøytral navnefest, og hadde nok lettere meldt avbud til en dåp enn en navnefest av den grunn.

(Og i mitt hode kan ikke bryllup og dåp sammenlignes, bryllup er (forhåpentligvis) to voksne mennesker som vet hva de gjør, hovedpersonen i en barnedåp har ikke helt den samme muligheten til å uttale seg om personlig overbevisning.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 22:16   #78
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

.
(Og i mitt hode kan ikke bryllup og dåp sammenlignes, bryllup er (forhåpentligvis) to voksne mennesker som vet hva de gjør, hovedpersonen i en barnedåp har ikke helt den samme muligheten til å uttale seg om personlig overbevisning.)

Gammel 25-05-09, 22:19   #79
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tar da mange avgjørsler på barnas vegne - skjønner ikke hva som er så unikt med barnedåp.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 22:21   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi tar da mange avgjørsler på barnas vegne - skjønner ikke hva som er så unikt med barnedåp.

For meg er det i overkant ambisiøst å ta trosavgjørelser for barna. Du kan få mene hva du vil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.