Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol til maten på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Alkohol til julemiddagen
Ja 191 77,64%
Nei 55 22,36%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 21:25   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror folk sier det fordi det er trist at mange drikker EKSTRA akkurat disse dagene. Det er få andre anledninger at det er "naturlig" å konsumere store mengder alkohol mens barna er våkne, men særlig på 17.mai så er det jo tragisk hvor mange voksne som syns at det betyr JUHUUU, vi kan begynne å drikke oss beruset klokka 9 om morgenen og fortsette hele dagen. Og jeg syns det er trist at barn skal oppleve det på en dag der de aller fleste jevnaldrende har en superduperdag med masse kos.

Ja, jeg vet jo dette og synes jo selvfølgelig at det er helt tragisk. Men når oppegående mennesker sier at de ikke drikker i dåp eller 17 mai eller noe slikt "fordi det er barnas dag" så har jeg ikke tenkt at alternativet for dem er å drikke seg stupfulle, det er ofte folk som uansett hadde drukket veldig lite.

Gammel 25-11-08, 21:26   #62
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, øl og aktvitt til maten. Ikke store mengder (jeg tror vi har akevittflaska vår (liten) på 3. året nå, og det er fortsatt 1/3 igjen av den (hvor lenge holder det seg?)).

Hjemmefra er jeg vant til fuktigere julaftener. Hvor fuktige er jeg neimen ikke sikker på, og jeg minnes ikke noe problematisk ved det, men for meg føles det likevel helt feil å bli beruset sammen med barna. I mannens familie ble det praktisert på samme måte som vi gjør det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:28   #63
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

På julaften står det både rødvin, øl og akevitt på bordet. Det ser jeg på som helt uproblematisk. Konjakk eller likør til keffen regner jeg også med at min bonusfar har klart.

Vi drikker for å hygge oss - ikke for å bli fulle. Ungene er vant til at vi tar et glass vin eller en pils til god mat ellers i året også (ikke daglig, men det skjer), og alle vi feirer med har et balansert forhold til alkohol.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:29   #64
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes at god vin hører til et godt måltid, så her serveres det vin til maten og cognac til kaffen for dem som ønsker det. Slik er jeg vant til hjemmefra også.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:30   #65
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, øl og akevitt til ribba. Jeg drikker ikke akevitt, da.
Senere på kvelden blir det nok rødvinskos sammen med de store jentene våre. (17-23 år)

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:32   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, jeg vet jo dette og synes jo selvfølgelig at det er helt tragisk. Men når oppegående mennesker sier at de ikke drikker i dåp eller 17 mai eller noe slikt "fordi det er barnas dag" så har jeg ikke tenkt at alternativet for dem er å drikke seg stupfulle, det er ofte folk som uansett hadde drukket veldig lite.

Ja, jeg har følelsen av at det er en slags "sympati-avhold", altså en markering av at man tar avstand fra fyll i julefeiringen. (I tillegg til at mange egentlig aldri drikker i det hele tatt, av forskjellige grunner.) Og det har jeg all respekt for, og det er jo i alle fall ikke noe galt ved å ikke drikke alkohol i julen!

Men personlig føler jeg ikke noe behov for å forsvare vårt, eller våre foreldres, forhold til alkohol i julen (eller ellers). Jeg er vokst opp med at de voksne drakk juleøl og akevitt til julemiddagen og en konjakk til kaffen etterpå, og har utelukkende gode minner knyttet til dette. Og Poden tror jeg ikke vet at det går an å bli full av sånt vi drikker (jeg tror sant å si ikke han vet hva "full" er); for hans del tror jeg helt sikkert ikke det spiller den minste rolle hva vi drikker til maten. Så da drikker jeg det jeg foretrekker selv.

Gammel 25-11-08, 21:35   #67
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det blir vin, øl og akevitt til maten. Drikker svært sjelden, men gleder meg til rødvin og akevitt på julaften. Det er jul for meg.
Både bestefar og pappa var alkoholikere. Fatter'n drakk aldri sammen med andre enn seg selv, men bestefar kunne bli litt skeiv i skøytene enkelte ganger, men ble aldri ubehagelig. Allikevel merket vi jo en endring i oppførsel, ble mer skravlete osv. Jeg er veldig bevisst på dette når jeg nyter alkohol sammen med barna og det blir som regel kun ett glass eller to.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:39   #68
Majka
Kometkamerat

Majka sin avatar

Medlem siden: May 2008
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ja, vi har vin og øl og akevitt. I moderate mengder, siden det er barn til stede.

Vi har aldri hatt tradisjon for fyll på julekvelden.

Slik er det hos oss også.

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:42   #69
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en ordning der mannen kan ta seg øl, mens jeg ikke drikker sammen med barna - foreløpig. Jeg er veldig glad i øl, og Munkholm sine varianter dekker mitt behov. Ellers er Pepsi Max noe som også funker. Julaften vil vi nok ha hver vår øl til maten, da med og uten alkohol. Hjemme bruker de øl og akevitt. Det har aldri vært antydning til fyll og bråk. Konjakk til kaffen bruker de også. Alkohol hjemme har alltid for meg vært knyttet til trivelige minner. Noe normalt ved visse anledninger.

Sist redigert av Dronningen : 25-11-08 kl 21:48.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:43   #70
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har juleøl/vanlig øl og vin på bordet. Mener det har vert andre ting og.

I år feirer vi hos svigers. Der er det mest mannen og svoger som drikker litt øl. Svigerfar tar vel seg kansje en. Vi andre drikker ikke uansett.

I min familie er det nok litt mer alkohol ute og går.

Jeg synes man skal kunne kose seg med den drikken man vil ha til julemiddagen. Og at man ikke i noen situasjoner bør drikke seg ut av stand foran barn. Uansett om det er 17.mai, julaften eller en vanlig lørdag. Selv drikker jeg ikke noe særlig, og kommer nok ikke til å drikke foran barn noen gang. Fordi jeg har ingen behov for å drikke i hele tatt. Liker bedre brus. Men har ikke noe i mot at mannen tar seg en øl til maten og mamma et glass vin. Jeg koser meg med brus og de koser seg med sitt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:44   #71
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi serverer ikke vin til maten på julaften. Vi gjør det ikke ellers heller.

Egentlig er det ikke så mange tanker som ligger bak. Jeg er vokst opp i et overmøblert hjem hvor det gjerne ble servert 1 glass rødvin til maten som kanskje 1/4 av de voksne drakk og ikke mer enn det, så jeg er ikke skadeskutt heller. Ikke mannen heller bortsett fra et flyktig element i svigerfamilien som ikke ville vært egnet å ha i selskap med barn, men vedkommende er ikke en del av familien lengre nå (huff, så synd ). Juleøl og akevitt har jeg eller familien min aldri hatt et forhold til. Nå skal jeg ikke skryte på meg ikke å innta vin ellers heller, men vi foretrekker vel i bunn & grunn å nyte rødvinsglasset i fred & fordragelighet etter unger er lagt, tenker jeg.

Sist redigert av Veronal : 25-11-08 kl 22:02.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:46   #72
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, i moderate mengder.
Men ikke noe på meg i år, siden jeg skal på nattevakt.

Gammel 25-11-08, 21:54   #73
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Om vi feirer hjemme med svigerfar blir det ikke alkohol siden han er tidligere alkoholiker, blir det hos ekssvoger blir det nok øl og akevitt på bordet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:55   #74
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi serverer øl, rødvin og akevitt til ribba. Dersom det er noen som har lyst på er det likør og cognac til kaffen.

Gammel 25-11-08, 21:58   #75
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nei det tviler jeg på at vi kommer til å ha.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 21:59   #76
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her blir det øl og akevitt til julemiddagen. Vi har ingen tradisjon med fyll på julaften, så det kommer til å gå rolig for seg.

Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:00   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke i år heller

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:02   #78
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det blir sikkert øl, rødvin og akevitt til maten.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 22:05   #79
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Her blir det øl og akevitt til julemiddagen. Vi har ingen tradisjon med fyll på julaften, så det kommer til å gå rolig for seg.

Samme her! Lite fyll ellers i året her også for den del

Gammel 25-11-08, 22:17   #80
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

nei

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.