Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor - og hvordan feires julaften i år?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 00:49   #61
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor - og hvordan feires julaften i år?

Vi blir hjemme, men får vår kommende svigersønn på besøk. Det blir koslig,men vemodig å tenke at neste jul blir første jul uten storesøs. som tar sorgene på forskudd.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 01:05   #62
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

@Monsoon eller Gaia: Oppskrift på jordbærrøre m/lime?

Kan det være dennne?
500 g jordbær, renset
1 dl sukker
1 dl vann
1/2 ts finhakket, frisk ingefær
saft av 1 lime
evt. friske jordbær til pynt

Kok opp sukker og vann til sukkerlake. Kjør sukkerlake, jordbær, ingefær og limesaft sammen i en blender.

Vi skal feire julaften hjemme. Jeg regner med at svigers kommer, sannsynligvis kommer svogeren min og det er mulig at mamma kommer.
På menyen står ribbe, sossiser og medisterkaker. Riskrem (med sausen ovenfor) til dessert.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 01:09   #63
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi blir hjemme hos oss selv som vi har vært alle årene (bortsett fra ett) siden vi fikk barn. Det har variert hvor mange vi har vært, men stort sett har foreldrene mine vært her, og broren min som bor i Sandnes har kommet. Det har vært mest praktisk å være hos oss, siden vi har hatt mest plass, og har barn. Lettere å frakte 3 voksne enn 3 bilsyke barn...
I år bor bare foreldrene mine noen minutter unna, så vi får ikke så mye overnattingsbesøk. (muligens svigerfar). Har ikke helt avtalt om de og broren min spiser pinnekjøtt hos oss julaften eller ikke. Har også hatt brødrene til mannen min et par ganger (ikke samtidig).

Selvsagt synes jeg det blir litt mye innkjøp og styr, men heller det enn i pakke bil og kjøre mange timer med unger som blir lei/bilsyke innen 1/2 time....

I år skal jeg på nattevakt på julaften, så vi må være litt "effektive". Regner med at en blir hjemme og ordner pinnekjøttet nesten klart mens de andre er i kirka. (ungene synger i kor) Så håper vi å ha spist, fått besøk av nissen (naboen?....) og åpnet pakker til klokka blir 2130.

Hadde dagvakt julaften i fjor, så nå ser jeg frem til mange jobbefrie julaftner fremover.... (er ikke så synd i meg som det ser ut som, for jeg hadde aldri jobbet julaften før i fjor-skulle egentlig hatt det ene året jeg hadde svangerskapspermisjon)

Gammel 25-11-08, 01:16   #64
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har hatt julaften hjemme hos oss de siste par-tre årene, men i år skal vi til svigers sammen svoger med familie.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 08:24   #65
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

I eget hus, for aller første gang!

Vi feirer alltid sammen med svigermor, så denne julaften blir mye greiere sånn sett:
Tidligere har det vært et evig styr med pakker, mat, kasseroller, barn og bikkjer frem og tilbake med to kilometer mellom husene, denne gangen bor hun rett på andre siden av veggen, så stressfaktoren blir betydelig mindre.
Vi tar middag, pakkeseanse og kaffe her.
Jeg gleder meg ...

Gammel 25-11-08, 09:30   #66
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal være hjemme hos oss sammen med svigermor og den yngste sønnen hennes. Det skal bli godt å være hjemme i år. For to år siden var vi hos mamma og pappa sammen med begge brødrene mine og deres respektive. Det var en GRUSOM julaften takket være en av de inngifte i familien, for å si de sånn. Føler fremdeles at jeg ble snytt for den dagen i 2006.... I fjor kjørte vi fly til Fuerteventura på julaften og det ble selvfølgelig ikke noen normal feiring. Så jeg tror nesten at jeg gleder meg litt i år.....

Jeg/vi satser på at det er svigermor som lager maten, og jeg ønsker meg både ribbe og pinnekjøtt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 09:37   #67
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Reiser til svigers lillejulaften, og blir til formiddagen 1. dag. Der blir det svigers, oss og svigerbror.
Julaften feires med stor frokost sammen, noen reiser i kirka mens noen begyner på middagen (ribbe). Til middag kommer muligens mannens tante også. Så er det litt avslapping, før det er kaker og kaffe og gaveåpning. Utover kvelden er det skravling og kaffe / cognac for de som drikker det.

Gammel 25-11-08, 09:42   #68
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Vi skal være hos oss selv i julen, og min mor og søster med familie kommer.
Gleder meg til kirkebesøk, julemiddag, julenisse-besøk, pakkeåpning, kakespising osv....

Gammel 25-11-08, 09:49   #69
Solblomst
Passiv

Standard

Det blir en rolig feiring, som vanlig, sammens med våre nærmeste hjemme oss oss. Vi har bedt min mor, tante, svigermor og svigerfar og min yngste svigerrinne. Jeg skal på dagvakt først, så jeg kommer hjem til ferdig middag med pinnekjøtt. Til dessert blir det riskrem.

Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 10:00   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi feirer med fullt familieselskap hos oss på julaften. I vår familie vil det si drømmeprinsen, gullungene, meg og faren min. Vi spiser ribbe, men drikker ikke akevitt ved siden av.
Også tror jeg at vi skal ha multekrem til dessert. Det fine med julematen er at jeg kan spise akkurat det samme som de andre, med unntak av potetene, og det er ikke noe savn.

Jeg har begynt å nilese alle juletrådene nå, gleder meg veldig til jul.

Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 10:31   #71
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Aller helst skulle jeg feiret med bare oss fem (mann, barn og meg). Dvs, jeg synes det er veldig hyggelig med besøk på Julaften, men ikke sånn det har blitt de siste årene.
Nå er vi oss fem, min mor og min tante, Gemalens foreldre, Gemalens bror med samboer OG en svær Golden Retriver (forøvrig omtalt her: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=25279).

Nå har vi ganske stor stue, men det er klart det blir trangt når vi er 8 voksne, 3 barn og en hund. Nå venter svogeren min med samboer barn til våren, så neste år blir vi enda en på Julaften.

Menyen er forøvrig ribbe, surkål, poteter og god saus. Riskrem eller multekrem til dessert.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 11:25   #72
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Julaften i år blir hjemme hos oss selv. Våre foreldre "går på rundgang", og i år er det svigers som kommer til oss.

Julemiddagen serveres presis kl. 17.00 hver eneste julaften mens Sølvguttene synger julen inn.

Menyen er som vanlig ribbe med tilbehør. Dessert har vi aldri, den er det aldri noen som spiser alikevel.

Gammel 25-11-08, 11:43   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julaften blir hos mamma sammen med søsteren min, mormor og farmor. Pappa må jobbe så han er dessverre ikke hjemme. Vi har en løsning der vi feirer annenhvert år hos min familie og mannens familie.

Hos mamma spiser vi klokken 17.00. Ribbe, svinestek og masse, masse tilbehør. Mamma lager alltid enormt mye mat og okker resten av kvelden over hvor mye rester hun har. Riskrem med rørte jordbær til dessert. Etter maten venter vi på nissen og etter nissen går vi løs på gavene under treet. Så er det kaffe og kaker utpå kvelden en gang. Vi tar det med ro og pakker ut en og en gave så alle får se hva alle får.

Første juledag skal vi ha juleselskap hos oss. Det blir litt sen juledagslunsj med 17-18 gjester. Jeg skal lage koldtbord så det blir nok litt stressende. Må prøve å gjøre mye ferdig på forhånd.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 12:02   #74
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal være hjemme hos oss selv i år (er annet hvert år her og hjemme hos mine foreldre). Vi har invitert svigerfar, mulig også svogeren og sønnen hans kommer. 2. juledag kommer mamma, pappa og søsteren min og blir til over nyttårshelga. Det blir første gang så det gleder jeg meg veldig til, det har alltid vært vi som har reist til dem tidligere. På juleaften skal vi ha ribbe med alskens tilbehør. Dessert vet jeg ikke helt ennå.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 12:09   #75
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

I år skal vi hjem til mamma og co, vet ikke helt om mine søsken kommer hjem enda. Eller lillesøster er hjemme da, broren min har nettopp kjøpt hus sammen med damen, så vet ikke hvordan det blir med de, elste søsteren kommer ikke. Vi bruke å bytte på annet hvert år, foreløbig er det greiest slik, så får vi se om det blir forandring på det om noen år.

Og vi skal spise Pinnekjøtt.
(Når vi er hos svigers er det ribbe, men da lager jeg pinnekjøtt 1 eller 2 juledag, ellers blir det ikke jul. )

Gammel 25-11-08, 12:14   #76
Left
Passiv

Standard

I år skal vi feire hos min mor. Vi fire, samt sambos sønn fra tidligere.
Til min mor kommer også mine to yngre brødre, så gleder meg, for ser dem så sjelden.
Ikke helt bestemt oss for om vi skal kjøre hjem på julaften, eller om vi skal bli over. 1.juledagsfrokosten er innmari koselig da, så kanskje kanskje.
Vi spiser selvsagt pinnekjøtt på julaften, og sambo som er Vål´enga-gutt vil heller ha det på tross av at han er vant til ribbe på julaften. Han får tilbud om det hver jul, men pinnekjøtt er bedre iflg. han selv
Til dessert er det riskrem, og hvis vi får tak i hyllebær så kokes det saus av den, hvis ikke blir det vanlig rød saus.

Tidligere da vi feiret hos mormor, var det melkesuppe med risengryn og rosiner til "forrett" og lutefisk med lefse til julemat. Godt det også, men pinnekjøtt er bedre.

Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 12:55   #77
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er annethvert år til mine foreldre og svigers.

I år skal vi til svigers. Der får vi servert ribbe med alt som hører med. Hos mamma og pappa får vi pinnekjøtt, og det er sååå mye bedre. Ribbe er billigmat, og smaker gris.

I år blir vi vel 8 voksne og 7 barn. Vi spiser middag, har dessert, pakker opp gaver, spiller brettspill. Underveis er det mye allsang, alltid noen som sitter ved pianoet eller med gitaren i fanget.

Etterpå går vi til mamma og pappa. Ligger over der, for 1.juledag er det fullt hus der. Vi er mange søsken, så tilsammen blir vi 13 voksne og 12 unger.

Gleder meg sånn til jul.

Gammel 25-11-08, 12:56   #78
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi reiser til England og skal være hos svigers i 15 dager. Noen synes kanskje det høres grufullt ut, men jeg har herlige svigerforeldre, så for meg er bare stas å skulle dit.

Vi har ingen planer annet enn at storfamilien skal spise en bedre middag på en pub på julaften. De feirer jo julen den 25., så da regner jeg med at det blir full pakke med hele familien. Masse pakker, stående buffet til lunsj, mye rødvin og kortspill til kvelds. Gleder meg allerede.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 13:01   #79
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi blir hjemme, og svigermor og mannens søster feirer med oss. Å feire jul hjemme hos seg selv er det aller, aller beste, synes jeg.

Og vi skal spise pinnekjøtt. Riskrem eller moltekrem til dessert.

Gammel 25-11-08, 13:05   #80
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Mine to største skal være hos faren sin på julaften. Vi fire andre reiser til svigers.

Der blir det servert ribbe med tilbehør og diverse til dessert(puddinger og riskrem). Jeg spiser pinnekjøtt og tar med meg det og kålrotstappe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.