|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Jeg tror nok "tradisjon" og "religion" glir ganske mye over i hverandre for de fleste, ja. Hvis det altså er det du spør om.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Akkurat når det gjelder å gifte seg hadde det ikke så mye med tradisjon å gjøre. Når vi valgte å døpe gutta var det en blandig av tro og tradisjon for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren nok
|
Men hvem kan si hvilken måte det er "best" å tro på?
![]() |
#4 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Ja, jeg mener at man ved å gifte seg i kirken ber om velsignelsen. Det er en del av ritualet man deltar aktivt i. At jeg ut fra dette skulle mene at den som er til stede ved en gudstjeneste også ber om velsignelse, forstår jeg ikke. Det kan være mange grunner til å oppsøke en gudstjeneste. Som noen sa i en annen tråd: Man kan oppsøke kirken på julaften eller ellers i året for å høre budskapet (det står mye klokt i Bibelen) og kloke ord fra en flink prest. Kirken er åpen for alle, heldigvis!
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Avsporing/innsporing: Jeg husker noen som ville gifte seg i kirken fordi da var det greit at de hadde sånn stor, hvit brudekjole. Det blir hakket for shallow for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kle seg til bygningen, liksom.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
Ja, for når man gifter seg i Tinghuset, må man ha på seg kommunegrå drakt/dress, og stresskoffert i stedet for brudebukett.
![]() |
#8 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Da mine foreldre giftet seg i tinghuset, var det bare de som skulle gifte seg i stillhet for 2. og 3. gang, eller de som var aktivt i mot det etablerte og tradisjoner, som gifta seg i tinghuset (mine foreldre tilhørte kategori nr 2). Da var det selvsagt uaktuelt med hvit kjole (til nød beige for de annengangsgifte) og stort bryllup.
![]() |
#9 |
Passiv
|
Ja - og hvis jeg da stiller store spørsmålstegn allerede her så er jeg såpass uenig i grunnprinsippene at kirkesamfunnet ikke er det rette for meg. Enig? Sist redigert av Slettet bruker : 24-11-08 kl 15:02. Årsak: Glemte å sitere. |
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Ikke nødvendigvis. Jeg ble kristen i voksen alder, og var en del av en menighet en god stund før jeg tok et standpunkt.
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Pakkeløsningene jeg er tilbudt hittil har jo ikke vært gode nok til at jeg hverken er blitt kristen eller til at jeg er endt som søkende, så du kan ha rett i at de ikke har vært gode nok. |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi ble viet på stuegulvet i barndomshjemmet mitt vi, så jeg er viet utenfor kirkerom. Men vi jobbet iherdig for å få en prest til å forestå vielsen. Det var viktig for oss begge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?9 av 10 nordmenn har ikke noe religiøst forhold til kirken. Allikevel velger 9 av 10 å gifte seg i kirken. Dette tilsynelatende paradokset har en morsom effekt; et relativt ukontroversielt spørsmål vekker et voldsomt engasjement. Det virker som om mange ser på denne spørsmålsstillingen som et angrep på deres integritet. |
![]() |
![]() |
#14 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Nå er jeg ikke gift, men svarer allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg hadde ikke klart å gifte meg i kirka, å svare "Ja, framfor Gud" når jeg ikke tror han har noe med saken å gjøre (hvem da han?
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Ja, det henger selvsagt sammen med hvilken bakgrunn man har.
![]() |
#17 |
This is normal!
|
I følge teksten som blir lest, gjør du som forelder det. Fra dåpsliturgien:
![]() |
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
Signerer.
![]() |
![]() |
Emneord |
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
|
|