Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 20:54   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Det er sant. Jeg husker minstebarnet ble veldig begeistret da han gikk over fra babysete til større, ville sitte i det inne og var så happy.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 23:01   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Hæ, ikke klær og utstyr til jul?
Har jeg ikke tenkt på. Har alltid fått det selv og blitt kjempeglad. Synes det skal være en blanding, ikke bare leker.

Likevel får jeg meg ikke til å gi ting som "vi" trenger og som lillegutt ikke bryr seg om av dyrere ting. Som feks bilstol. Men ski, sykkel, seng osv ville han blitt overlykkelig over.

Han kunne forøvrig fått både sko og ulltøy også (fikk det i fjor og ble litt fornærmet), synes det er viktig at han skjønner at han ikke bare kan få leker og ting han selv har pekt ut.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 23:12   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

De har fått akebrett, ski, skøyter, sykkel og slikt som gaver ja, og Nøstebarnklær som en del av en gave med andre ting som leker/bøker eller annen moro i tillegg.
Men vinterdresser, vintersko, seng, bilseter og slikt har de ikke fått i gaver.
Det er litt både og, altså en blanding. Vi snakker jo gjerne med andre og får litt oversikt over hva de får, så kjøper vi etter det. De får jo uansett mye moro og ting de ønsker seg, vi er ikke akkurat redde for at det blir for lite av det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:04   #4
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Både og her.

I fjor fikk storesøster ny seng, og lillesøster fikk seg vognpose av oss.
I år får storesøster stor dyne til bursdagen av sambos foreldre (pluss trekk), og hun får ordentlige ski til jul. Det syns jeg er helt greit.
Hva lillesøster får av dem vet jeg ikke.

Av oss er det hovedsaklig "gøye" julepresanger fra oss i år, men de vil også få påfyll av klær.
De ELSKER å få klær i gave, men vil helst ha noenlunde like klær.
Storesøster utbryter alltid like glad om hun får noe, uansett hva det er; "Åååh, har du kjøpt sånn til meg??? "
Syns det er flott at de blir like glad for noe de trenger, som noe de "bare" kan leke med. De fleste leker blir fort uinteressante også.

Den beste gaven her tror jeg, er fisher-price sin laugh&learn lekebil som S fikk julen hun var 1 år. Den er i bruk hver eneste dag. Ellers ligger mye urørt her.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:09   #5
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ski og utstyr blir julegaver her i huset også.

Gammel 23-11-08, 21:11   #6
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene får både og. Trenger ungene vinterdress, så kommer det ofte fra besteforeldrene til jul. Når dressene koster 1300 kr stk, synes jeg det er greit at besteforeldrene forbarmer seg. Men de får alltid en ekstra ting fra de, som en leke e.l.

Fra oss får ungene ting som de trenger, enten det er leker eller andre nyttige ting. Nå når de er såpass små, kan vi styre litt hva de ønsker seg, blir nok verre med det når de vokser til.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 22:38   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Noen ganger blir jeg litt overveldet av hvor godt vi (i hovedsak) har det her i landet. Selv om mange har råd til alt som trengs og litt til, så tror jeg som Teofelia sier at unger har godt av å vente litt. Lære seg å spare til ting de ønsker osv. Tanken om at nytteting ikke skal kunne gis til jul er veldig fjern for meg.

Jeg er veldig enig med deg. Det er bare så vanskelig å alltid være den som holder igjen, for helten og hans familie har et helt annet syn på penger og verdier enn jeg har.

Gammel 23-11-08, 22:40   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er veldig enig med deg. Det er bare så vanskelig å alltid være den som holder igjen, for helten og hans familie har et helt annet syn på penger og verdier enn jeg har.

Jeg føler at jeg kjenner deg såpass at jeg vet at du deler tankene mine på dette området. Høres ut som om du og helten kanskje må finne en gylden middelvei. Jeg syntes godt skipakka til enern kunne ha blitt gitt til jul altså, det er jo en kjempeflott gave.

Gammel 23-11-08, 22:43   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg føler at jeg kjenner deg såpass at jeg vet at du deler tankene mine på dette området. Høres ut som om du og helten kanskje må finne en gylden middelvei. Jeg syntes godt skipakka til enern kunne ha blitt gitt til jul altså, det er jo en kjempeflott gave.

Nå ble jeg glad. Og jeg sa til enern at skipakken var en del av julegaven hennes. Og i skapet ligger det et par nye skøyter som skal pakkes inn til jul.

Gammel 23-11-08, 22:59   #10
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

De fleste barn i Norge har vel det de trenger og vel så det, av både leker, utstyr og klær. Jeg syns det er en trist holdning at ski, skøyter og sykler ikke kan være julegaver, fordi det er ting de likevel må ha. Jeg har fire barn, og selvfølgelig har det noen ganger vært sånn at andremann eller tredjemann arver skiutstyr og eldstemann får nytt til jul. Det har aldri vært noe problem, og har jevnet seg fint ut. Det er ikke sånn at det er bare den eldste som har fått noe nytt, eller sånn at de yngre bare har fått "morogaver" og arvet utstyr utenom. Jeg har heller aldri vært opptatt av millimeterrettferdighet når det gjelder pris på gaver til ungene. Hvis en trenger noe dyrt et år, som er nyttig, så er det en grei anledning til å kjøpe det i julegave, uten at det betyr at lillebror (som kanskje arver utstyret et par år etter) trenger å få leker for like mange kroner.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser at vi tenker litt ulikt på dette: Jeg synes ungene har utrolig godt av å oppleve å måtte vente på noe de ønsker seg. Parkdress skal de selvsagt ha i november hvis det er da vinteren kommer, men å måtte vente en måned på nye ski, synes jeg er noe som barn har godt av å oppleve.

Jeg synes alt for ofte at mine barn opplever å få behovene/ønskene dekket i det øyeblikket (eller helst året før) behovet oppstår, så jeg synes det er helt fint om ungene ikke kan stå på skøyter i desember hvis de gamle skøytene er for små. Det å vente på noe man ønsker seg (eller til en viss grad trenger), er også en viktig lærdom.

Gammel 23-11-08, 22:58   #11
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Ungene vår får både utstyr og klær til jul. Selvsagt. De er heldigvis godt nok oppdratt til å også sette pris på det. Ingenting er som å kle på seg ny vinterdress 1. juledag og gå ut og prøve de nye skiene/skøytene/kjelkene! Ullsokker og undertøy - alt er like velkomment. Selvsagt forsikrer vi oss om at de også får minst en "moroting" de har ønsket seg, og det pleier ikke være noe problem. Stor slekt og mange pakker betyr at det blir nok leker selv om de får nyttige ting også.

Det beste er at de godt kan finne på å skrive fornuftige ting på ønskelisten sin også. Femåringen har (blant mye fra leketøyskatalogen) fått med ullsokker (plutselig hull i "alle"), krinkelull (han vet ikke at det heter det, altså, men er så glad i det ene settet han har og vil gjerne ha et til så han kan ha det på hver dag) og vinterdress og boblejakke. Åtteåringen er glad i klær, og ønsker seg spesielt WOW-klær, men også en bestemt vinterjakke hun har kikket på.

Akkurat i år har de det de trenger av sportsutstyr og sånt, men før om årene har de fått ski, skøyter, kjelker og sånt til jul.

Syns det er viktig at de lærer seg at penger ikke vokser på trær, og at de får oppleve gleden ved å ønske seg noe lenge og så endelig få det!

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 23:01   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Store ting som skipakker og en del klær er definitivt gavemateriale, men jeg prøver å la klærne under juletreet være sånt som de kanskje ellers ikke ville ha fått, noe litt dyrere enn det vanlige eller sånt som jeg vet de blir veldig glade for. Eksempelvis får guttene Biler-pysjer under treet i år og dem blir de helt sikkert hoppende glade for.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 23:06   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, her får ungene både klær og utstyr. Fram til nå har det vært mormor og morfar som har sørget for dresser, regntøy, ski, sykkel. Dette har eldstemann fått i bursdagsgaver og julegaver.I år har mormor og morfar kjøpt dresser og regntøy til begge to og det syns jeg er kjempeflott.

Gammel 23-11-08, 23:09   #14
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Vi gir vel både og, etter som det passer. Har kjøpt skipakker til dem nå, og de måtte de nesten få nå med en gang, siden det er nå snøen er her. Men det blir nok en del av julegaven, pluss at jeg kjøper noe som skal pakkes inn. Synes det er greit å få sånne ting til jul jeg, men alt avhenger av alder, og hva de trenger.

Gammel 23-11-08, 23:09   #15
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med mindre ungene trenger det NÅ, så benytter jeg enhver slik anledning til å fylle opp under juletreet. Jeg synes det er noe stort tull at man ikke kan gi nyttige ting i julegave.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 08:24   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Besteforeldrene har sagt at de ikke kjøper klær som ungene trenger i presang, men jeg tror de synes det er mer enn greit å kjøpe utstyr (ski, akebrett, skøyter, sykkel osv).

Ungene får veldig mye leker til bursdager og jul, så da synes jeg det er greit at de får noe praktisk av oss. Det har variert litt hva de har fått, men både møbler til rommene sine, reimadress, ski og akebrett har vi gitt tidligere. I år får knerten sykkel og snuppa akebrett. (Snuppa får sykkel til bursdagen sin i januar.)

Gammel 24-11-08, 09:21   #17
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her får de også en blanding av fornuftige og ufornuftige gaver.
Syns julaften er en utmerket dag å gi akebrett, ski og skøyter.

I år får storesøster sykkel. Hun forelsket seg i en som var på salg. Vi betalte den i skjul, og hentet den en senere dag. Tror hun blir veldig glad. Hun måtte hatt en ny en til våren uansett.

Gammel 24-11-08, 09:49   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har for øvrig aldri hørt om verken ski- eller skøytedager i høstsemesteret. Da jeg var barn, var slike aktiviteter forbeholdt vintersesongen – etter jul. Er det noen som har ski- eller skøytedag i november/desember altså?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 09:51   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var skøytedag hos oss i forrige uke, både for første- og tiendeklassingen. Skidager pleier å være etter jul, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 11:58   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har for øvrig aldri hørt om verken ski- eller skøytedager i høstsemesteret. Da jeg var barn, var slike aktiviteter forbeholdt vintersesongen – etter jul. Er det noen som har ski- eller skøytedag i november/desember altså?

Vi har ofte skøytedager før jul.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.